۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۰۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۱۷۱

عطنا - در پنجمین همایش بین المللی اربعین در دانشگاه علامه طباطبایی زهره الله دادی دستجردی پژوهشگر دانشگاه علامه طباطبایی، موضوع بازتاب حضور زنان در پیاده روی اربعین در رسانه ها و پژوهش های نوین را مورد بررسی قرار داد.
 
او تفاوت بین رسانه و پژوهش های نوین را اینگونه تشریح کرد و گفت:«رسانه، حکم خبرسانی عام را دارد؛که هرکس با هر سلیقه ای به صورت عام موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد؛در صورتی که، پژوهش های نوین،پژوهش های دانشگاهی یا حوزوی هستند که موضوع را به صورت علمی و مدون ارائه می کند. رسانه ها مسلما از حضور زنان در پیاده روی اربعین بسیار استقبال کرده اند و حتی به حضور ۴۰ تا ۵۰ درصدی اشاره کردند. برخی از رسانه ها گزارش هایی از تجربه زنانی که در این راهپیمایی شرکت داشتند، تهیه کردند و برخی، به بررسی حکم فقهی حضور زنان در پیاده روی اربعین پرداختند. برخی دیگر، زنان را برای حضورشان تشویق و انها را سفیران فرهنگی در این حرکت عظیم قلمداد کردند و اعتقاد داشتند که حضور زنان  در این پیاده روی، می تواند در تمدن سازی فرهنگ اسلامی نقش بسیار با اهمیتی داشته باشد و رسالت زینب گونه زنان را در مسیر ارج نهادند.»
 
او ادامه داد:«با وجود اینکه سالهاست از پیاده روی اربعین میگذرد‌، اما پژوهش های مدون و علمی پژوهشی درباره حضور زنان در پیاده روی اربعین، حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. متاسفانه از حدود صد مقاله با موضوع اربعین،فقط ۵ مقاله با این موضوع منتشر شده است. این موضوع باید به زودی در پژوهش های ما راه پیدا کند و باید این حضور با ارزش را مورد بررسی قرار داد.»

کریم مهری؛ استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به بحث تحلیل از اربعین حسینی پرداخت و طبق آمار به دست آمده گفت:«بیشترین افرادی که در این راهپیمایی شرکت کردند، دارای مدرک کارشناسی و دیپلم هستند و همچنین افرادی که شغل آزاد داشتند، آمار بالایی را به خود اختصاص دادند. در خصوص متاهل یا مجرد بودن، تعداد افراد متاهل از مجرد بالاتر است و این نشان دهنده این است که، اکثرا با خانواده و یا همسر خود در این راهپیمایی شرکت کردند. در این بررسی آماری، به این نتیجه رسیدیم که افرادی که یکبار در این راهپیمایی شرکت داشتند؛ مجددا در سال های بعد هم شرکت می کنند.»
 
مهری افزود:«در رابطه با حس و حال بودن درحرم امام حسین (ع)، اکثر افراد به حس آرامش و امنیت در حرم اشاره داشتند و بیشترین عملی که انجام می دهند، خواندن زیارت عاشورا در حرم است. در این بررسی، ۷۹ درصد از افراد تحت مطالعه معتقد بودند که طلبیده شدند و درصد باقی مانده با توجه به اهدافی که داشتند شرکت کردند. اکثر افراد بر این باور بودند که زیارت اربعین، ثواب دارد و برخی معتقد بودند که موجب فراموشی مشکلات زندگی می شود و برخی نیز این عمل را انجام می دادند که گناهانشان آمرزیده شود.در مورد علت شرکت در این پیاده روی، بعضی از افراد بر این باور بودند که موجب دوستی و پیوند ملت ها و بعضی اشاره کردند که موجب نشان دادن قدرت ایرانیان می شود. »

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار