عطنا - عوامل متعددی از جمله بازگشت تحریمها، اختلاف فراوان بین قیمت کارخانهای و قیمت بازاری خودرو و همچنین حضور دلالان و رانتخواران باعث شد که فروش و عرضه خودرو در بورس کالا برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ مطرح شود.
عرضه خودرو در بورس کالا و رهایی از قیمتگذاری دستوری، سیستم قرعهکشی، توزیع رانت و عدم شفافیتهای دقیق در خصوص نحوه تخصیص خودروها، حمایت اصولی از تولیدکننده و سهامداران خودرویی از جمله مزایایی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در صورت ورود پرحجم و مستمر خودرو در بورس کالا عملیاتی میشود.
امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه وقتی تحریم شدیم تولید کاهش یافت و طبیعتاً در این شرایط قیمتها افزایشی باید میشدند، عنوان کرد: در آن برهه سیاستگذاران یک اشتباه بزرگ کردند و تصمیم گرفتند برای اینکه قیمتها بالا نرود قیمتگذاری دستوری را پیادهسازی کنند.
وی با بیان اینکه در حدود 5 سال است که با استدلال قیمت دستوری دو ضربه بزرگ به صنعت خودروسازی وارد شده است، تصریح کرد: با این اقدام تولید بیشازپیش تخریب شد، زیان بسیار زیادی وارد شد و در نهایت صنعت خودرو را فشلتر از قبل کردند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین قیمتها در بازار هیجانی شد و تقاضای بسیار زیادی برای هر بار قرعهکشی خودروهایی مانند پژو پارس، دنا و سمند که تفاوت قیمت بیشتری در بازار دارند انجام میشود.
کاکایی با اشاره به اینکه بورس کالا در این وضعیت میتواند یک راهحل مناسب باشد اما به شرطی که این فرآیند ناقص انجام نشود، گفت: ورود خودروهایی که قیمت نزدیک به بازار دارند به بورس کار بیمعنایی است. اگر خودرویی مانند پژو پارس که تفاوت قیمتی بالایی با بازار دارد را در بورس ببریم قیمت در بازار پایین خواهد آمد.
وی با تأکید بر اینکه باید برای حداقل ۵ تا ۶ ماه این فرآیند انجام شود چون بازار نامتعادل است و نیاز به تعادل دارد، بیان کرد: همچنین اگر اتفاقی افتاد و قیمتها بالا رفت نباید معاملات به هم بخورد؛ اقدامی که دولت گاهی اوقات در مورد معاملات دیگر مثل مواد پتروشیمی انجام میدهد.
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: قیمتگذاری باید آزاد شود اما متأسفانه صورت نمیگیرد، بااینحال ورود خودرو به بورس با اینکه خیلی راهحل مناسبی نیست اما در شرایط فعلی بهترین جایگزین قانونی قیمتگذاری آزاد است و اگر درست اجراییسازی شود، میتواند قیمتها را کاهش دهد.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: