۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ۰۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۱۵۸

عطنا - پیاده روی اربعین که دغدغه بخش قابل توجهی از مردم محسوب می‌شود این روزها به چالشی پر استرس تبدیل شده و تخطی برخی سازمان‌ها، تسهیل‌گری برخی دیگر را نقش بر آب کرده است؛ در واقع اختلال ها و نابسامانی های اداری که اتفاقا سابقه طولانی در کشور دارد، باعث ایجاد چنین تفکری در گروهی از مردم شده که برخی مسئولان در سازمان های دولتی به جای گشودن مسیر و راهی کردن تعداد بیشتری از افراد به کربلا، مردم را از زیارت سیدالشهدا منع می‌کنند.

مگر نه اینکه نهضت عاشورا به دلیل ماهیت اسلام‌خواهی، اصلاح طلبی و ستم‌ستیزی‌اش الهام بخش حرکت‌های اصلاحی است و انقلاب اسلامی از این نهضت سرچشمه گرفته است؟ مگر نه اینکه امام خمینی (ره) با تبیین قیام عاشورا، روحیه انقلابی مردم را شعله‌ور کرده و انقلاب اسلامی را رقم‌ زد؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی معتقد بود: این خون سیدالشهدا است که خون ملل اسلامی را به جوش می‌آورد و این عاشوراست که مردم را به هیجان آورده و برای اسلام و حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‌کند... بنابراین آرمان‌های جمهوری اسلامی به وضوح در تضاد با هر آن چیزی است که در مسیر اباعبدالله سنگ اندازی کند. حسین (ع) نوری است که هرگز خاموش نخواهد شد و گویا تاکید دائمی این مسئله برای کسانی که این روزها سعی در دشوار ساختن مسیر پیاده‌روی اربعین دارند، ضروری است!

در حال حاضر خدمات دهی کند اداره‌های صدور گذرنامه، اعتراضات مردم را برانگیخته و این شرایط با نارضایتی و جنگ و دعوای روزانه همراه است و مراجعین با این توصیه مواجه می‌شوند که صبح زود برای نوبت‌گیری مراجعه کنید تا شاید به کارتان رسیدگی شود! آیا نباید با آمادگی قبلی و باتوجه به تجربه سال‌های گذشته در تعداد کثیر زائران اربعین، برای افزایش کیفیت خدمات‌دهی به زوار تصمیم‌گیری‌های جدی شود؟ البته تمدید گذرنامه‌ها به مدت 6 ماه برای پیاده‌روی اربعین یکی از ایده‌های خوبی بود که از سمت فراجا مطرح و اجرایی شد اما تعداد کم دفاتری که به انجام این کار می‌پردازند و قرار گرفتن مردم در صف‌های طولانی انتظار نیز مسئله‌ای است که نشان از عدم اجرای اصولی این طرح دارد.

این روزها یکی دیگر از مسائلی که نگرانی زوار را دو چندان کرده، روند نادرستی است که ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی در پیش گرفته‌اند، به این شکل که هزینه بلیت را به نرخ دستوری دولتی دریافت کرده اما به علت زد و بند با آژانس های مسافرتی و با هدف کسب سودهای میلیاردی بلیتی صادر نمی‌کنند و سامانه اعلام می‌کند که تا 72 ساعت آینده وجه واریزی به حساب عودت داده می‌شود! در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا همه مردم توان مالی تحمل این 72 ساعت پیش از عودت وجه واریزی و خرید مجدد بلیتی جایگزین را دارند؟ همچنین باتوجه به تعداد کم پروازها و تکمیل شدن سریع ظرفیت، فرد باید منتظر برگشت وجه خود بماند تا شاید بتواند از ایرلاین‌های دیگر بلیت خود را تهیه کند. علت این اقدام ایرلاین‌های ایرانی بایستی هر چه سریع‌تر شفاف‌سازی شود، چراکه یکی از عواملی است که بی اعتمادی مردم را برمی‌انگیزد.

همچنین به نظر می‌رسد برخی ایرلاین‌ها، نسبت به صدور بلیت مسافرین سایر کشورها جدی‌تر عمل می‌کنند و با سفر به عراق به خصوص در ایام اربعین مشکل دارند! در مصاحبه با شخصی متوجه شدیم که پس از واریز هزینه بلیت به حساب ایرلاین، بلیت صادر نشده و پس از تماس با پشتیبانی به او پیشنهاد شده که به جای سفر به عراق می‌تواند با توری 6 روزه به آنتالیا سفر کند! این دست از مسائل نیازمند تصمیم گیری‌های جدی است تا مکتب عاشورا در جامعه زنده بماند، چراکه اجرای عدالت در زیر سایه این نهضت امکان‌پذیر است.

یادداشت از عطیه ذاکری

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار