۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۱۵۵

عطنا - عبدالله معتمدی افزود: رویداد اربعین از تمامی ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و روان‌شناختی آن‌قدر الهام‌بخش و تاثیرگذار بوده که در طول تاریخ منشا حرکات بزرگی بوده و خواهد بود. برای این حادثه بزرگ میلیون‌ها انسان اندیشه کرده‌اند و هزاران کتاب نوشته‌شده و میلیون‌ها ساعت سخن گفته‌شده و الهام‌بخش هزاران هزار انسان شده است و عجیب اینکه همچنان این ظرفیت عظیم وجود دارد.

بر اساس این رویداد فداکاری امام حسین برای احیاء ارزش‌های اسلامی، آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر در جهان طنین انداز است. ظرفیت‌های بزرگی تاریخی و اجتماعی در این حادثه بزرگ وجود دارد. بزرگداشت قیام امام حسین و اربعین یعنی بزرگداشت ارزش‌های انسانی و تن ندادن به رذالت‌ها و مصداق جمله هیهات من الذله است. امام برای این ارزش‌ها، وجود نازنین‌اش را فدا کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: محور این همایش بزرگ نیز مقاومت انتخاب شده است و این مسئله همه در راستای این است که بتوانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کرده و بهره ببریم و حتی بتوانیم رفتار و اتفاقی که در این جمعیت میلیونی افتاده است را تحلیل کنیم.

معتمدی با اشاره به اینکه چهارمین همایش بین المللی اربعین دانشگاه علامه طباطبائی در مهر سال ۱۳۹۹ مصادف با ایام اربعین حسینی برگزار شد، گفت: این همایش از سال ۹۵ هرساله توسط این دانشگاه برگزار می‌شود و امسال نیز با مدیریت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه برپا شد. این دوره با ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا برگزار شد.

اربعین؛ جامعه نوین جهانی و تحولات فراملی و حوزه‌های تخصصی اربعین؛ سبک زندگی، فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، اربعین و هویت، اربعین پاسخی به نیاز‌های معنوی، روانی و تربیتی، اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه، اربعین؛ گروه‌ها و سرمایه اجتماعی، آسیب شناسی اربعین، حوزه‌های علوم انسانی و اربعین، اربعین و نیاز‌های معنوی، روانی و تربیتی برخی از محور‌های اصلی این همایش است.

معتمدی همچنین گفت: اربعین احترام به شخصیت امام بزرگواری است که تمام سرمایه‌های مادی، جان و مال خود و فرزندانش را فدا کرد تا پرچم مبارزه با ظلم همیشه برافراشته باقی بماند و حقیقت اسلام برای همه بشریت روشن شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در کنار برگزاری این همایش بین المللی، تسهیلاتی برای حضور دانشجویان، کارکنان و استاد‌های دانشگاه در پیاده روی اربعین فراهم کرده است تا آن‌ها بتوانند در خلق این حماسه نقش آفرینی کنند و از برکات معنوی حضور در زیارت اربعین امام حسین (ع) بهره‌مند شوند.

معتمدی با بیان اینکه هر ساله هزینه سفر به کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه برای شرکت در این مراسم بزرگ پرداخت می‌شود، تصریح کرد که امسال نیز هزینه سفر در نظر گرفته شده است تا همکارانی که مایل به سفر اربعین هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه برای حضور دانشجویان علاقه مند، برنامه ریزی‌هایی انجام داده و با اعطای کمک مالی به داوطلبان، امکان حضور آن‌ها را در این رویداد بی نظیر فراهم کرده است.

گفتنی است پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین پیاده روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان است. این مراسم شامل حرکت شمار زیادی از علاقه‌مندان اباعبدالله حسین (ع) از اطراف مرز‌های عراق به سمت شهر کربلای معلی است. امسال ۲۶ شهریور روز اربعین حسینی است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار