۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ۰۷:۳۵
کد خبر: ۳۰۴۱۴۶

عطنا - به دنبال تحریم‌ها علیه ایران، صنایع متعدد داخلی از جمله صنعت خودروسازی با کمبودهای متعددی مواجه شد که در نتیجه آن، تولید و عرضه خودرو به بازار به‌شدت افت پیدا کرد. در این میان ممنوعیت واردات خودرو نیز به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده باعث شد خودرو نه به‌عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای موردتوجه خریداران قرار گیرد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ایرادهای جدی آئین‌نامه منصوب به واردات خودرو بیان کرد: واردات خودرو هیچ منع قانونی ندارد و تنها بانک مرکزی است که جلوی این واردات را گرفته، آئین‌نامه جدید واردات خودرو پر از ابهام و اشکال است.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته که تحریم بودیم بانک مرکزی برای مدیریت مصرف ارز تصمیم گرفت جلوی واردات یکسری از کالاها از جمله خودرو را بگیرد و تاکنون نیز بانک مرکزی بابت واردات رضایت نداده است.

واردات انحصاری و رانتی اثری محدودی خواهد داشت

کاکایی با بیان اینکه واردات انحصاری و رانتی اثر محدودی در بازار خواهد داشت که بعد از مدتی همه‌چیز دوباره به حالت قبلی برمی‌گیرد و حتی قیمت‌ها بالاتر نیز می‌رود، عنوان کرد: اگر برفرض محال بانک مرکزی اجازه واردات را بدهد تنها یک عده‌ محدودی، تعدادی خودرو 10 هزار دلاری را با تعرفه 20 درصد وارد کشور خواهند کرد که در حدود 400 تا 600 میلیون هزینه این خودروهای وارداتی خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودروهای 10 هزار دلاری کیفیت پایینی دارند و فقط بر قیمت تعداد محدودی خودرو از لحاظ قیمت اثرگذار هستند، افزود: در مجموع، واردات خودرو 10 هزار دلاری خیلی در بازار تأثیرگذار نخواهد بود فقط مدتی بازار را در حالت راکد نگه می‌دارد و بعد از مدتی دوباره چون تورم وجود دارد قیمت‌ها سیر صعودی پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه سه دسته خودرو در بازار وجود دارد، تصریح کرد: دسته اول خودروهایی هستند که وارداتی بودند و مدت‌ها است که وارد نشده‌اند و عمدتاً بالای 20 الی 25 هزار دلار قیمت آن‌ها است که یک خودروهای 10 هزار دلاری از نظر قیمت و کیفیت با این خودروها نمی‌تواند رقابت انجام بدهد.

کاکایی ادامه داد: خودروهای بین 600 میلیون تا 1 میلیارد که در ایران به‌صورت سی کی دی تولید می‌شوند نیز قیمت مشخص دارند و بنابراین تغییر قیمتی رخ نخواهد داد، همچنین خودروهای از این قیمت پایین‌تر هم تأثیر بسیار جزئی خواهند داشت.

دست‌های پشت پرده از این آیین‌نامه سود خواهند برد

وی با اشاره به اینکه ماجرای واردات خودرو یک مانور تبلیغاتی به نظر می‌رسد، افزود: اگر برجام احیا و منابع ارزی آزاد شود، هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی واردات را بگیرد و در این حالت آیین‌نامه واردات خودرو بیشتر حالت ضد بهره‌وری به خود می‌گیرد و بی‌منطق محسوب می‌‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: به‌احتمال خیلی زیاد واردات خودرو انجام نخواهد شد و در حد حرف باقی می‌ماند، اگر هم واردات صورت بگیرد تنها یک عده که از جزئیات آن با خبر هستند و به‌نوعی دست‌های پشت پرده محسوب می‌شوند از این ماجرا سود خواهند برد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار