۰۶ شهريور ۱۴۰۱ ۰۷:۱۴
کد خبر: ۳۰۴۱۲۶

عطنا - با شروع بازگشایی دانشگاه ها، شناخت رشته های تحصیلی و آینده بازار کار آنها اهمیت دارد. وضعیت رشته علوم ارتباطات و گرایش های مختلف آن هم همواره سوال خیلی از دانش آموختگان و علاقمندان به این حوزه بوده است. فاطمه نوری راد، دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات با تاکید بر اینکه دانشکده های ارتباطات مهارت محور نیستند، می گوید: خلاء توجه به مهارت در دانشکده های علوم ارتباطات وجود دارد و دانشجوها اصول اساسی برای ورود به مشاغل این رشته ها را نمی دانند. به همین دلیل توصیه می کنم که دانشجویان این رشته به سرفصل های دانشگاه اکتفا نکنند و مباحث مهارتی را در خارج از دانشگاه دنبال کنند.  

نوری راد، با اشاره به وضعیت بازار کار رشته علوم ارتباطات می گوید: وضعیت بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری برتر مثل دانشگاه علامه طباطبایی و تهران خوب بوده است، البته این به کیفیت آموزه هایش برنمی گردد بلکه چون ارتباطات روز به روز گسترش پیدا می کند و در دوران ما فقط دو دانشگاه سراسری این رشته را داشته اند. به همین دلیل اغلب همکلاسی های دوره لیسانس ما جذب سازمان های مختلف شده اند.

این دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات معتقد است که محتوای دروس این رشته با نیازهای بازار کار کاملا متفاوت است و می گوید: فقط افرادی موفق شده اند که خودشان مهارت افزایی کرده باشند. آموزه هایی که داشتیم قدیمی و نهایتا در تعریف تیتر و لید خلاصه شده بود، درحالی که امروز نیاز بازار کار برای رشته ارتباطات فارغ از این مباحث است. نیاز بازار کار به سمت تلفیق IT با ارتباطات، کاربرد سئو برای محتوا و شناخت گرافیک مطبوعاتی رفته است. این مباحث را نه در دانشگاه یاد گرفتیم و نه سرفصلی برای آن بود.

او تاکید می کند: من دائم به دانشجویان این رشته می گویم که ارتباطات بازار کار خوبی دارد ولی نیازمند به روز رسانی مهارت ها و آموخته ها است. در مشاغلی مثل تولید محتوا، مدیریت شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاری و… الزاماً فارغ التحصیلان ارتباطات نیستند بلکه افرادی هستند که مهارت های لازم این مشاغل را دارند.

نوری راد با تاکید بر اینکه دانشکده های ارتباطات مهارت محور نیستند، می گوید: خلاء توجه به مهارت در دانشکده های ارتباطات وجود دارد و دانشجوها اصول اساسی برای ورود به مشاغل این رشته ها را نمی دانند. یکی از این اصول داشتن نگارش قوی است درحالی که در سرفصل های دانشگاه دروسی برای تقویب نگارش دانشجو و روایت نویسی (داستان، تولید محتوا در خبر، تولید محتوا در تبلیغات، کپشن نوشتن در عکس و…) نداریم.

او ادامه می دهد: تولید محتوا علاوه بر عکس و فیلم می تواند تولید فیلم و چندرسانه ای و گرافیک های جدید مثل موشن گرافی، اینفوگرافی و… باشد. علاوه بر آن بخشی از بازار کار به آشنایی با هوش مصنوعی و کاربرد آن ربط دارد که فرد بتواند با بیگ دیتا کار و آن را تحلیل کند، با سئو و مدیریت برند آشنا باشد و… .

این دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات انتقاد می کند: این مباحث متاسفانه نه تنها در سرفصل های ما نیست بلکه در سرفصل های جدید دانشگاه عقبگرد داشته است. یعنی درس های نظری_تاریخی با رویکرد اسلامی داریم که همپوشانی شدیدی دارند ولی برخی سرفصل مهارتی حذف شده اند. درحالی که بهتر بود دروس نظری_تاریخی در چند واحد تلفیق و بر دروس مهارتی مثل هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و… بیشتر تاکید می شد چون مناسب با نیاز بازار است. به همین دلیل توصیه می کنم که دانشجویان این رشته به سرفصل های دانشگاه اکتفا نکنند و این مباحث مهارتی را در خارج از دانشگاه دنبال کنند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار