۰۲ شهريور ۱۴۰۱ ۰۷:۰۲
کد خبر: ۳۰۴۱۱۴

عطنا - پنجمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی با 7 محور اربعین؛ فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، اربعین و سبک زندگی، اربعین و هویت، اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه، اربعین؛ گروه‌ها و سرمایه اجتماعی، آسیب‌شناسی اربعین و اربعین و نیازهای معنوی، روانی و تربیتی در ۱۴ شهریورماه سال جاری به همت دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور دانشمندان جهان اسلام برگزار می‌شود.

حسین میرزایی، مردم‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به محورهای پنجمین همایش بین‌المللی اربعین گفت: امام حسین (ع) فقط در کربلا و در برهه خاص و در زمینه شهادت، جهاد و حماسه الگو نیست بلکه در عرصه‌هایی از قبیل اخلاق، جوانمردی، سخاوت و موارد بسیار دیگر به‌عنوان یک الگو کامل شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) به‌عنوان یک سبک زندگی اسلامی کامل می‌تواند الگو و معیار باشد، افزود: در دورانی زندگی می‌کنیم که بعد از انقلاب صنعتی و روی کار آمدن اومانیسم در جهان در حال حاضر بازگشت به معنویت مسئله مهم جهان شده است.

میرزایی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های اصلی حیات حسینی، صبر و استقامت است، عنوان کرد: اگر زندگی پیامبران و اولیای خدا را مطالعه کنیم، درخواهیم یافت که صبر جایگاه ویژه‌ای در زندگی آنان داشته، در حیات حسینی هم موضوع صبوری و استقامت در راه هدف و جهاد کاملاً مشهود است که می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فردی می‌تواند با فشارهای درونی و بیرونی که امروز هم در جامعه شاهد آن هستیم مقابله کند که اهل مبارزه و جهاد باشد و لازمه این امر برخورداری از شاخصه صبر است، گفت: اوج این صفت را در روز عاشورا شاهد بودیم، زندگی به سبک حسینی حتماً با صبر و استقامت همراه است.

وی با بیان اینکه شاخصه دوم در این سبک، زندگی ایده‌آل و آرمانی است، افزود: امروزه خیلی از افراد زندگی را فقط در تجمل‌گرایی و مادی‌گرایی می‌بینند اما وقتی یک حیات برتر و زندگی آرمانی مطرح است قطعاً مفاهیم عمیق‌تری وجود دارد.

میرزایی ادامه داد: زندگی امام حسین (ع) تجلی از یک حیات برتر است که وابستگی و دل‌بستگی به این دنیا در آن وجود نداشت اما در نظام لیبرال و سرمایه‌داری وابستگی به دنیا در حال تقویت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ویژگی مهم دیگر در سبک زندگی امام حسین (ع) موضوع انتخاب‌های درست است، گفت: بشر در طول زندگی مدام باید انتخاب کند که راه سعادت و شقاوت انسان‌ها هم از انتخاب‌ها رقم می‌خورد. اگر از زندگی امام حسین (ع) و صحنه‌های عاشورا بررسی کنیم درخواهیم یافت که از ابتدا تا انتها انتخاب از موضوعات مهم و پررنگ است.

وی ادامه داد: اربعین تجلی است که انسان را می‌تواند به این شاخصه‌های مهم برساند، در راهپیمایی اربعین بسیاری از این موضوعات را شاهد هستیم. در پنجمین همایش بین‌المللی اربعین در محور اربعین؛ سبک زندگی، ابعاد گوناگون زندگی امام حسین (ع) بررسی می‌شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار