۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۴۸
کد خبر: ۳۰۴۱۰۲

عطنا - نخستین دوره تخصصی آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با عنوان «اردوی فرهنگی اندیشه مطهر» ویژه دانشجویان بین‌الملل مسلمان با همکاری اداره کل دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان و دانشگاه علامه طباطبائی از ۲۲ تا ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در این دانشگاه برگزار می‌شود. در این خصوص با دکتر حسام الدین خلعتبری، مسئول اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل به گفت و گو پرداختیم.
 
 به گزارش عطنا دکتر خلعتبری  اظهار کرد: بر اساس دین و دیدگاه انسان شناسانه، سرشت و سرنوشت انسان به یک دیگر وابسته است. سرنوشت انسان به اختیار او است و سرشت او نیز که بر اساس خیر است، در دنیا و آخرت می تواند بر اساس اراده ای  که او انجام می دهد، تحقق پیدا کند. بر اساس این دیدگاه، آموزش برای بشر در هر زمانی اولویت داشته است. امروزه نیز آموزش جنبه چند وجهی پیدا کرده است و نقش اساسی را در یادگیری ایفا می کند. به گونه ای که می تواند در ذهن و روح افراد تأثیر ماندگاری گذارد. اگر عقل و خرد انسان کامل شود، مطمئنا در حوزه رفتار، اخلاق، منش و خلق و خوی او و به طور کل حوزه‌ فردی و مسائل اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود. پس لازم است تا دانشجویان آگاهی های معرفتی و مبنایی را کسب کنند تا بتوانند زندگی خود را استوار کنند و فردی مفید در عرصه های مختلف باشند. دانشجویان ما به عنوان والدین آینده و مدیرانِ فردا مطرح هستند. همچنین باید در نظر داشت دانشجویان خارجی نیز، والدین و مدیرانِ آینده در جوامع خود خواهند بود. انسان بر مبنای علوم و معارف خود عمل می کند و اگر ما این بخش را تقویت کنیم، یقینا اعمال دانشجویان بر اساس آن عقل هدفمند شکل می‌گیرد و از خودباختگی های فرهنگی که دامن‌گیر جوامع اسلامی است، نجات پیدا می کنند. این افراد پیش قراولان حرکت اسلامی در دوره جدید خود می توانند باشند.

وی با اشاره به این که این دوره هدفمند شده، مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی هایی شده  که در ۶ محور در حال انجام است، گفت: از مباحث مطرح شده می توان به بحث دین‌داری در جهان معاصر، هویت دانشجویی، مهارت های زندگی، فرصت ها و ظرفیت های جهان اسلام، تهدید و چالش های جهان اسلام، سواد رسانه ای و جنگ شناختی اشاره کرد تا دانشجویان بتوانند بین علم خالص و ناخالص و خبر درست و نادرست تمییز قائل شوند. از اهداف دیگر بحث آشنایی دانشجویان و تعمیق باورهای دینی و اعتقادی آن ها است. اگر مبانی فکری درست باشد، یقیناً در زندگی و عملکرد آنها تأثیرگذار خواهد بود. آشنایی دانشجو با وظیفه خود در تحولات جهانی به عنوان یک قشر فرهیخته و تاثیرگذار، یا آشنایی آن ها با ظرفیت های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان اسلام و آشنایی با الگوهای تهدید و چالش های در جهان اسلام و راه برون رفت از آن، از دیگر اهداف این دوره آموزشی_ فرهنگی دانشجویان بین الملل است. این‌گونه‌ آموزش ها روح خودباوری، مقاومت و هدفمندی را در این دانشجویان زنده می کند. همان‌طور که مشاهده کردیم در روزگذشته با پخش مستند حاج قاسم سلیمانی عده زیادی از دانشجویان خارجی گریه می کردند.
 
هدف ما از این دوره، آگاهی بخشی است

مسئول اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل تاکید کرد: تاکنون از این آموزش ها غافل بوده ایم. کشورهای دیگر، علاوه بر فراهم کردن زمینه های رفاهی برای دانشجویان خارجی، فرهنگ و مظاهر فرهنگی خود را نیز به آن ها نشان می دهند و در این جهت هزینه می کنند و دانشجویان تبديل به سفیران فرهنگی آن ها می شوند. یکی از معضلات کشور، مسئله غرب زدگی است و این که دانشجویانی ایرانی به کشورهای دیگر رفتند و با دیدن مظاهر و فرهنگ آن کشورها دچار خودباختگی شدند و می خواهند جامعه ما را نیز به آن سمت ببرند. البته ما چنین اهدافی در خصوص دانشجویان خارجی نداریم  بلکه هدف ما آگاهی بخشی است. فطرت انسان ها در خیر است و اگر شما راه خیر و شر را به او نشان دهید، تصمیم انسان به سوی خیر خواهد بود. از اهداف دیگر می توان به آشنایی با امور فرهنگی ایران، آشنایی با تأثیرات انقلاب اسلامی در جهان امروز و نقش آن در خودآگاهی جامعه، هدفنمد کردن و تسهیل روابط و تعاملات بین جوامع توسط دانشجویان خارجی در آینده، آشنایی دانشجویان با دانشگاه علامه طباطبائی، ظرفیت ها و روند بین المللی شدن این دانشگاه اشاره کرد.
نیازمند برنامه منظم و مستمر آموزشی برای دانشجویان خارجی هستیم
خلعتبری با اشاره به دستاوردهای دوره ادامه داد: گفت و شنود های فارسی بین دانشجویان و آشنایی با زبان فاخر فارسی از دستاوردهای دیگر این دوره است. علاقه مندی دانشجویان به آموزش های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و معرفتی نیز بسیار زیاد است و تشنگی زیادی برای این مباحث وجود دارد. پس نیاز بود تا از طریق این دوره متوجه موضوع شویم. کار جمعی دانشجویان با هم خوب است و توانستند با بسترهای فرهنگی و اجتماعی کشورهای یک‌دیگر بیشتر آشنا شوند و به این طریق دستاورد دیگر که هم‌گرایی فکری دانشجویان است، به دست آمد. دانشجویان خود مشکلات زیادی داشتند که از این طریق توانستند مشکلات قابل حل خود را با مسئولان مربوطه مطرح کنند. یکی از عوامل جذب دانشجو خارجی داشتن تسهیل در جذب دانشجویان است تا امور دست و پا گیر را از میان برداریم. این گونه دوره ها می تواند زمینه ارتباط نزدیک مسئولان و دانشجویان را فراهم کند. دستاورد مهم دیگر آن تعمیق بینش سیاسی_اجتماعی_فرهنگی است که مشاهده کردیم دانشجویان این  مسئله را دوست دارند. گرچه نیاز است تا این موضوع در آینده بيشتر رصد شود.
 
ثبت نام کردن بیش از۷۰۰ دانشجو خارجی، نشانه استقبال از این دوره است/ نیازمند برنامه آموزشی مستمر هستیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنوع برنامه های دوره و جذاب بودن آن ها برای دانشجویان بیان کرد: برای ما برنامه آموزش، اصل بوده است. دانشجویان نیز از این موضوع آگاه بودند که این یک اردو آموزشی _ فرهنگی است. ثبت نام کردن بیش از۷۰۰ دانشجو خارجی، نشانه استقبال از این دوره است. برنامه های جذابی مانند بازدید از کاخ موزه ها، زیارتگاه ها، برج میلاد و رفتن به سالن های ورزشی و استخر را نیز در برنامه تعبیه شده است. پس مجموع برنامه ها طوری چیده شده است که انعطاف لازم را داشته باشد تا افراد خسته نشوند. البته که این خستگی معرفتی، لذت بخش است‌.

خلعتبری در پایان افزود: از وزارت عتف و معاون محترم وزیر آقای دکتر داداش پور تقاضا دارم چون آموزش یک امر مستمر است، باید یک برنامه منظم آموزشی برای دانشجویان خارجی وجود داشته باشد‌. با توجه به ظرفیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی، نیروهای انسانی آن و تجارب اندوخته شده از این دوره، دبیرخانه داخلی پذیرایی از مسائل آموزشی دانشجویان بين الملل به عهده این دانشگاه گذاشته شود تا آموزش مستمر برای آن ها در طول سال داشته‌ باشیم و به نحوی فرصت های جدیدی به جای آن فرصت های فوت شده و دانشجویان خارجی که از این آموزش ها بی بهره بوده اند، برای آیندگان تدارک دیده شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار