۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۱۰۱

عطنا - دکتر ابوالقاسم عیسی مراد عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، از آزادگانی است که با وجود شکنجه های مداوم عراقی ها و حتی شکستگی در ناحیه فک، در دوران اسارت به شغل معلمی وانجام کارهای فرهنگی‌ می پرداخت.
 
ابوالقاسم عیسی مراد 26 مرداد سالگرد ورود آزادگان به کشور را بهانه ای برای بررسی این موضوع از منظری متفاوت دانسته و به بررسی علمی و پژوهشی آن می پردازد. وی معتقد است:« به دنبال وقوع تمام جنگ ها، مسائل علمی، پژوهشی و روانشناختی مربوط به آنها پدیدار می شوند. با اینکه کتاب هایی در رابطه با دفاع مقدس تالیف شده اند؛ همچنان خلأهایی در این موضوع وجود دارد و به این دلیل است که معدود کتاب هایی به تحلیل و بررسی رویدادهای دفاع مقدس پرداخته اند. بنده کتاب هایی از جمله؛مقاومت ماندگار،سفیران در بند، اسیر کیست آزاده کیست و مجموعه ای از اشعار و امثال این آثار در رابطه با دفاع مقدس تالیف کرده ام.»
 
وی افزود:« یکی از کتاب هایی که در سال ۱۳۸۵به چاپ رسید و به عنوان کتاب نمونه سال شناخته شده است و اختصاص به حوزه دفاع مقدس دارد، روانشناسی اسارت است. یعنی آثار روانی که اسارت بر روی اسیران ایرانی گذاشته است و ساز و کارهای مقابله ای که به واسطه آنها اسیران توانستند میزان بهداشت روان خود را متعادل سازند. علاوه بر آن، تمام موضوعاتی را که در اسارت اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار داده است.»
 
عیسی مراد در رابطه با محتوای این کتاب ادامه داد:«از جمله مشکلاتی که از جهت آسیب شناسی برای اسیران ایرانی در آن موقعیت ایجاد شده بود؛شکنجه و آثار روانی پس از آن است، که به بیش از پنجاه مدل شکنجه های روانی و جسمانی در این کتاب اشاره شده است. اسیران برای مقابله با وضعیت موجود اقداماتی مانند: شرکت در انواع کلاس های درسی، ایجاد یک اشتغال قابل قبول، توجه و‌تمرکز به مسائل معنوی و مقابله های اعتقادی و فرهنگی را انجام می دادند. بنابراین؛ در این کتاب به این موضوع پرداخته شده است که با توجه به تمام محدودیت ها و ممنوعیت ها، اسیران چگونه در مقابل این حوادث مقاومت می کردند.»
 
این آزاده به کتابی دیگر از آثار خود اشاره کرد و توضیح داد:« درکتابِ سبک عملی زندگی آزادگان که در دست چاپ می باشد؛ بخش هایی مانند: توضیح سبک زندگی، آسیب های آزاردهنده انسان در عصر معاصر و دوران اسارت زیست اسارتی وجود دارد. در ادامه مباحث این نکته بیان شد که؛ انسان عصر معاصر چگونه می تواند یک الگوی قابل قبول ابعادی و جامع به جامعه معرفی کند و در این موضوع به تمرکز برشخصیت عظیم شهید ابوترابی تاکید شده است.»
 
عیسی مراد به عنوان اخرین نکته خود بیان کرد:« به نظر من، تمام حوزه های علمی می توانند به نوبه ی خود این خلأ موجود در جامعه را پر کنند و برای جامعه کمک کننده باشند. دانشجویان می توانند مقالات و پژوهش هایی در حوزه ی دفاع مقدس به جامعه ارائه دهند، تا جامعه بتواند از تالیفات قابل قبول و مقالات علمی بهره مند شود. بنابراین؛ این ایام بهانه ای بود تا افرادی که طالب انجام پژوهش های مختلف هستند، به معرفی فرهنگ عمیق دفاع مقدس بپردازند.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار