۰۷ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۳۹۹۷

عطنا - سدسازی های گسترده ترکیه علاوه بر ایران مشکلات جدی برای دو کشور عراق و سوریه ایجاد کرده است. در ادامه برای اطلاع از نگرش مردم عراق در مورد این موضوع یادداشت سید لیث الحکیم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه ازاد بغداد را که به طور اختصاصی برای عطنا نوشته شده، مرور می کنیم:

در حال حاضر شاهد تغییرات آب و هوایی از جمله گرم شدن کره ی زمین هستیم که کل طبیعت را درگیر کرده است. ذوب شدن یخ های قطبی، کمبود بارش، استفاده ی بی رویه انسان از منابع طبیعی و غیره مشکلات زیادی خلق کرده است.

لذا کشورهایی که دارای منابع آب می باشند برای رویارویی با پدیده ی کمبود آب، به فکر حفظ منابع خود افتاده اند. یکی از این کشورها ترکیه است که دو رود دجله و فرات از آن سرچشمه می گیرد و از چند دهه قبل به طور جدی به فکر محبوس کردن منابع آبی خود افتاد و ساخت صدها سد را بر روی این دو رود مهم آغاز کرد.

بیشترین منبع ورودی آب رود دجله از ترکیه است و این رود به طور مستقیم به عراق راه دارد و لذا سدسازی ترکیه بیشترین ضرر را به عراق وارد می کند. دولت ترکیه برنامه خود برای سدسازی بر روی رودهای دجله و فرات را از قبل اعلام کرده بود، اما عراق در آن زمان درگیر ورود داعش به خاک خود بود و بودجه اش را صرف جنگ با داعش کرد و مشکل کم آبی را جدی نگرفت و همچنین به فکر امروز یعنی ده سال آینده و گردباد و خاک ناشی از سدسازی ترکیه نیفتاد.

استدلال دولت ترکیه این است که اگر حالا با مشکل گرم شدن کره ی زمین و کمبود آب مواجه هستیم، چرا اجازه دهیم آب های دجله و فرات بدون حفظ و نگهداری از ترکیه به سوریه و عراق و  سپس به خلیج فارس راه یابد. ترکیه تصمیم گرفت از منابع طبیعی کشور خودش محافظت کند.

اما حالا پس از گذشت ده سال و زیاده روی در ساخت سد در ترکیه، عراق با مشکلات فراوانی مواجه شده که در رأس آن ها طوفان شن و خاک می باشد، که منجر به فوت صدها نفر و بیماری هزاران نفر می شود، همچنین اخلال در وضعیت عادی جامعه و کار و رفت و آمد، دولت عراق را به فکر راه حلی جدی برای رفع این مشکل انداخته است.

البته دلایل دیگری نیز در شکل گیری این وضعیت دخیل بودند ، مثل کم توجهی به کشاورزی ، مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر ، اتکا به واردات کشاورزی، ساخت و ساز در مناطق حاصلخیز، کمبود بارش در سال های اخیر و نداشتن کوه که همگی باعث تشدید این طوفان ها شد.

اولین اقدامی که دولت عراق باید در برابر ترکیه انجام دهد، این است که باید از این کشور بخواهد بخش قابل توجهی از آب های دجله و فرات را برای استفاده عراق رها کند، چون ترکیه در ساخت سد از حد مجاز خود زیاده روی کرده است و اگر چنین نکند، واردات از کشور ترکیه را متوقف خواهد کرد. کالاهای ترکیه ۸۵٪ از بازار های عراق را تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم عراق را تامین می‌کند. لذا اگر ترکیه تهدید عراق را جدی نگیرد، ممکن است خسارت های اقتصادی به کشور خود وارد کند. ناگفته نماند که آب شرب هموطنان عراقی فراهم است، اما آبی برای کشاورزی نمانده و متاسفانه برخی دولتمردان در عراق بیشتر از آنکه به فکر حل مشکلات کشور خود باشند ، به فکر رشوه گرفتن و تامین منابع مالی خود هستند .

ملت عراق از این وضع نگران است اما باید یقه سفیدها کاری کنند تا عراق از لحاظ سیاسی قوی باشد و تهدیداتش را جدی بگیرند . در آخر اگر می خواهند این مشکل حل شود، کشاورزان باید اعتراض کنند و صدایی شنیده شود تا مشکل از آنچه که هست بدتر نشود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار