۰۱ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۹۷۷

عطنا - مهدی خانعلی‌زاده، دکترای روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران روابط ویژه‌ای با ونزوئلا دارد، گفت: متأسفانه به دلیل عدم درک درست از مفهوم دیپلماسی و تقلیل آن به روابط کنسولی و سیاسی، سفر نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران که می‌توانست یک سفر مهم تلقی ‌شود و دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه‌های مختلفی داشته باشد تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

راه‌حل اتخاذ سیاست خارجی مناسب و بهبود دیپلماسی، کاربرد نگاه علمی  است

وی با اشاره به اینکه این سفر صرفاً به دیدار با رئیس‌جمهور و یکسری قراردادهای اقتصادی محدود شد، افزود: ارتباطات و تبادلات فرهنگی بین دو ملت ایران و ونزوئلا وجود دارد که در این سفر می‌شد به آن بیشتر پرداخت، همچنین امکان استفاده از ابعاد بسیار گسترده‌تری نیز وجود داشت.

این پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده‌پژوهی با تأکید بر اینکه راه‌حل اتخاذ سیاست خارجی مناسب و بهبود دیپلماسی استخدام نگاه علمی  است، افزود: در این سفر تقریباً هیچ کاری در حوزه های غیراقتصادی انجام نشد درحالی‌که از این فرصت‌ها می‌توان برای ارتقای ادبیات مقاومت و اندیشه مقاومت در مناطق مختلف استفاده کرد تا ایران به‌عنوان نسخه اصلی در این زمینه معرفی شود.

خانعلی‌زاده با بیان اینکه نباید مسئله دیپلماسی صرفاً به وزارت خارجه یا نهاد ریاست جمهوری محدود شود، تصریح کرد: البته در این سفر حضور فردی مانند آلفرد نازارس، مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات و اطلاعات کشور ونزوئلا در دانشگاه علامه طباطبائی اقدام مثبتی بود که با همراهی مسئولان دانشگاه صورت گرفت.

وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد که فرهنگ، ارتباطات، اقتصاد و موارد دیگر ذیل آن تعریف می‌شوند، گفت: در حال حاضر صرفاً به دیپلماسی به‌عنوان یک ابزار سیاسی نگاه می‌کنیم درحالی‌که باید آن را در زمینه‌های مختلف توسعه بدهیم و از بازخوانی تاریخ روابط بین‌الملل و علم آن استفاده کنیم تا رویکردهای درست اتخاذ شود.

این پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده‌پژوهی با اشاره به اینکه عربستان به دلیل ذات و ماهیت خود که بر مبنای راهبرد انگلیس و آمریکا شکل‌گرفته دشمن ایران محسوب می‌شود، افزود: تشکیل واحد سیاسی به نام عربستان سعودی برای تأمین منافع سیاسی و نظامی انگلستان و بعد از ماجرای پترو دلار و قراردادی که نیکسون با دولت وقت عربستان بست برای تأمین منافع اقتصادی آمریکا است.

خانعلی‌زاد اظهار کرد: اگر ترکیه را به‌عنوان یک رقیب بپذیریم، با محوریت اینکه منطقه غرب آسیا نیاز به یک نظم جدید دارد و باید آمریکا و اشتغال گران غربی از منطقه خارج شوند، می‌توانیم با ترکیه بر سر تنظیم روابط امنیتی در منطقه غرب آسیا رقابت کنیم.

این پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده‌پژوهی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی به‌شدت سیاست داخلی زده هستیم، گفت: اگر نگاه علمی و آکادمیک درست به سیاست خارجی  و دیپلماسی داشته باشیم، همچنین می‌توانیم تمام اتفاقات و رویدادهای بین‌المللی را منطبق بر منافع ملی خودمان تحلیل و بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از سفر بایدن به عربستان، روند مذاکراتی که ایران با این کشور به‌صورت پنهانی شکل داده عملاً از بین می‌رود، افزود: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا، سرزمین‌های اشغالی و بعد عربستان، برای این است که روابط رژیم صهیونیستی با عربستان و بعد از آن روابط عربستان با تهران دست‌خوش تغییراتی شود، اگر دستگاه دیپلماسی ایران رویکرد درستی داشت و از اندیشه کارشناسان بهره می‌گرفت برای این مذاکره وقت صرف نمی‌کرد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار