۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۴۴
کد خبر: ۳۰۳۹۶۹

عطنا - ابوالفضل بازرگان، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترکیه کشور مهمی در منطقه محسوب می‌شود، گفت: ترکیه بازیگر فعالی شده و با وجود اینکه عضو ناتو است و متحد آمریکا بوده اما در حال حاضر در عین رقابت با روسیه و چین روابط خوبی با آنها دارد.

وی ادامه داد: ترکیه متوجه شده که نظام بین المللی در حال گذار است و باید با قدرت‌های دیگر همکاری کند، همچنین به این نتیجه رسیده که برای امتیاز گیری باید از ژئوپلیتیک مرز خود خارج و وارد عمق استراتژیک شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ترکیه عمق استراتژیک جدید را در مناطق مختلفی از جمله آذربایجان، ترکمنستان، آسیای میانه تا افغانستان، پاکستان، قطر، لیبی، کشورهای آفریقایی، قبرس، دریای سیاه، شمال سوریه و عراق دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضور کردها یکی از مهم‌ترین چالش‌های ترکیه است، عنوان کرد: ترکیه بعد از جنگ علیه داعش در عراق و سوریه، سیاست‌های اشتباهی اتخاذ کرد و در طرف غلط جنگ ایستاد اما اهداف متفاوتی از دیگر کشورها در این جنگ داشت.

بازرگان با بیان اینکه بزرگ‌ترین اقلیت کشور ترکیه، کردها هستند، تصریح کرد: ترکیه به لحاظ قومیتی و ملیتی با کردهای داخل کشور و نقاط مرزی خود مشکلات بسیاری دارد. گروه‌های افراطی کردها برای 4 کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه تهدید محسوب می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اگر کردها استقلال پیدا کنند این 4 کشور تجزیه می‌شوند، گفت: بیشترین این کردها در ترکیه هستند و از این بابت ترکیه احساس ترس جدی دارد، بنابراین یک خط فاصله‌ای بین مرزهای کردنشین خود با کردنشین‌های شمال عراق و سوریه انداخته است.

وی با بیان اینکه ترکیه در سوریه و عراق از محور مقاومت شکست خورد و ایران برنده این بحران شد، عنوان کرد: ایران یک مسیر ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک قدرتمند از تهران، بغداد، دمشق بیروت و دریای مدیترانه را برای خود ایجاد کرد که این موضوع باعث شد ترکیه در مرزهای جنوبی خود به‌شدت در تنگنا در مقابل ایران قرار بگیرد.

بازرگان ادامه داد: این اقدام باعث شد ایران برای رسیدن به مدیترانه و اروپا کاملاً از ترکیه بی‌نیاز شود. البته ایران این کار را برای ضربه زدن به ترکیه انجام نداد و در راستای منافع خود عمل کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترکیه در قره‌باغ و بحران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در راستای منافع ملی خود عمل کرد اما این موضوع در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، افزود: روابط بین‌الملل بر این اساس است که وقتی کشوری به دنبال منافع ملی خود حرکت کند ممکن است در تضاد با منافع دیگر کشورها قرار بگیرد که این موضوع یک امر طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه در خیلی از جاها با هم رقابت دارند اما نمی‌توان گفت که رویکرد ترکیه نسبت به ایران خصمانه شده، تصریح کرد: بازدارندگی ایران و ترکیه کامل است، ایران و ترکیه هردو می‌دانند که در حال حاضر نمی‌توانند با یکدیگر وارد جنگ شوند.

بازرگان اظهار کرد: قدرت ایران در سوریه بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرده و این موضوع به خاطر خروج نیروهای روسی از سوریه و واگذاری پایگاه‌های روسیه به ایران است، این افزایش قدرت باعث شده که دیگر کشورها نیز منافع خود را در خلأ به وجود آمده دنبال کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترکیه بر سر مسئله کردها با آمریکا به مشکل خورده است، گفت: آمریکا از کردها حمایت می‌کند و به دنبال استقبال آن‌ها است و این کار را با فدرالی کردن اقلیم خودمختار کردستان عراق آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: تصور اینکه اردوغان دست‌نشانده آمریکا باشد کاملاً غلط است، اردوغان روبه روی ناتو ایستاده تا از عضویت فنلاند و سوئد جلوگیری کند درواقع با این کار می‌خواهد این کشورها و آمریکا را مجبور کند تا دست از حمایت خود از کردها بردارند.

بازرگان با اشاره به اینکه ترکیه کشوری است که مشکلات اقتصادی زیادی دارد و با منطق همکاری و رقابت با همه رفتار می‌کند، بیان کرد: ترکیه خود را به کشورهای آمریکا، روسیه، اوکراین، چین، پاکستان، عربستان و رژیم صهیونیستی نزدیک کرده و سعی دارد با همه همکاری کند تا امتیاز حداکثری را برای منافع ملی خود به دست بیاورد.

وی با بیان اینکه ترکیه همچنین تمایل دارد با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد، گفت: بهترین راه برای کنترل رفتار ترکیه و جلوگیری از نزدیکی این کشور به رژیم صهیونیستی و موارد بسیار دیگر گسترش روابط با ترکیه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ایران باید رابطه خود را با ترکیه گسترش بدهد و نباید به ترکیه هراسی‌ها در کشور دامن بزند، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که ایران می‌تواند با ترکیه همکاری کند موضوع کردها است.

بازرگان ادامه داد: از این موضوع باید استفاده کنیم و آن را پایه یک همکاری امنیتی با ترکیه قرار بدهیم، در این بحران می‌توانیم موضع میانجی داشته باشیم و نقش فعالی بازی کنیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار