۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۹۶۴

عطنا- مهدی خورسند کارشناس مسائل چین و اوراسیا با بیان اینکه صاحب نظران روابط بین‌الملل از شرایط کنونی جهان به‌عنوان دوران گذار بین‌المللی یاد می‌کنند، گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از یک دنیای دوقطبی وارد یک دنیای تک‌قطبی به رهبری آمریکا شدیم.

وی ادامه داد: هژمونی که مقدمات آن بعد از جنگ جهانی دوم  به وجود آمد با ابزارهایی همچون دلار و نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی سازمان ملل و نهادهای حاشیه‌ای توانست زمینه سلطه آمریکا و یک نظم لیبرال دموکراسی را در دنیا فراهم کند.

آمریکا در صورت حمله چین به تایوان مداخله نظامی می‌کند/ پیش شرط‌های جنگ ایران و رژیم صهیونیستی

خورسند با اشاره به اینکه درحالی‌که آمریکا از پیروزی بر اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد نظام تک‌قطبی خوشحال بود یک سری تحرکات در دنیا از سوی بازیگران مستقل شکل گرفت، افزود: سه بازیگر مستقل چین، روسیه و ایران هرکدام به طریقی تلاش می‌کنند تا ابرقدرتی آمریکا را به چالش بکشند.

حمله چین و روسیه به ابزارهای قدرت‌ساز آمریکا

این کارشناس اظهار کرد: چین و روسیه دو بازیگر بزرگ‌تر با حمله به ابزارهای قدرت‌ساز آمریکا مانند دلار و نهادهای بین‌المللی تلاش کردند با ایجاد نهادهای منطقه‌ای ابزار هژمونی‌ساز آمریکا یعنی دلار را به چالش بکشند.

وی بیان کرد: این دو بازیگر با ایجاد نهادهای متعدد، سهم دلار را از مبادلات بین‌المللی سال‌به‌سال کاهش دادند که یکی از این اقدامات موفق راه‌اندازی بریکس بود.

اقدامات آمریکا علیه سه بازیگر اصلی

خورسند با اشاره به اینکه آمریکا هم تلاش کرد علیه این قطب‌های نوظهور اقدامات و راهبردهای متفاوت و متعددی را در پیش بگیرد، گفت: در ابتدای قرن 21 آمریکا با لشکرکشی به افغانستان می‌خواست بر ایران، چین و روسیه مسلط شود تا با سازمان‌دهی و قوام بخشیدن به گروهای تروریستی در این منطقه علیه این سه بازیگر ناامنی ایجاد کند.

این کارشناس ادامه داد: در سال‌هایی که آمریکا در این منطقه حضور داشت سعی کرد از به هم پیوستن ژئوپلیتیکی ایران، روسیه و چین جلوگیری کند که در این راستا در سال 2011 طرح راه ابریشمی توسط هیلاری کلینتون مطرح شد.

وی با بیان اینکه آمریکا رو به تحریم‌های اقتصادی آورد و در زمان ترامپ نفوذ بر عمق استراتژیک و لایه اول امنیتی این سه بازیگر را در اولویت خود قرار داده بود، تصریح کرد: ترامپ به دنبال این بود اروپایی‌ها را تحریک کند و به ناتو قوام بیشتری ببخشد تا موضوع گسترش ناتو به شرق را پیگیری کند که ثمره این اقدام را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: برای ایران نیز طرح صلح ابراهیم را مطرح کردند تا رژیم صهیونیستی بتواند وارد عمق استراتژیک و لایه اول امنیتی جمهوری اسلامی ایران شود، همچنین برای چینی‌ها پیمان آکس برای جلوگیری از حمله چین به تایوان مطرح شد.

جایگاه اول اقتصاد در دنیا

خورسند با اشاره به اینکه چینی‌ها در اوج قدرت اقتصادی هستند، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های بانک جهانی چین در سال 2024 ازلحاظ حجم اقتصاد جایگاه اول اقتصاد دنیا را تصاحب خواهد کرد.

این کارشناس با بیان اینکه گام بعدی آمریکا نفوذ به لایه اول امنیتی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: عربستان هنوز آماده پیوستن به طرح صلح ابراهیم نیست و آمادگی کشاندن رژیم صهیونیستی به لایه اول امنیتی ایران را ندارد و همچنین مذاکرات برجام نیز در جریان است.

وی با تأکید بر اینکه اگر عربستان به‌صورت کامل به طرح صلح ابراهیم بپیوندد و برجام شکست بخورد شاهد یک جنگ مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا خواهیم بود، افزود: روسیه ازلحاظ قدرت نرم درصحنه روابط بین‌الملل ضعیف شده و جایگاهش در اروپا هم متزلزل شده است، شاید روسیه بتواند میدان و جغرافیا را تصاحب کند، اما آمریکایی‌ها در این حربه تا حدودی موفق بودند.

خورسند در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه آمریکا در جنگ بر علیه روسیه و ایران ورود مستقیم نخواهد داشت اما در جنگ چین بر ضد تایوان به‌ احتمال‌ زیاد دخالت مستقیم دارد و این جنگ نظم بعدی بین‌الملل دنیا را رقم خواهد زد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار