۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۲۴
کد خبر: ۳۰۳۹۴۴

عطنا - ابوالفضل بازرگان، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در شرایط کنونی همچنان امکان احیای برجام وجود دارد، گفت: طبق واقعیت‌هایی که از وضعیت فعلی وجود دارد، ایالات‌متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هردو تمایل به احیای برجام دارند.

وی ادامه داد: گزارش رابرت مالی در سنا بیان‌کننده آن بود که سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران شکست‌خورده و دیگر افزایش تحریم‌ها فایده مطلوبی نخواهد داشت چون زیر سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا، برنامه هسته، موشکی، منطقه‌ای و پهپادی ایران قوی‌تر شد.

بازرگان با اشاره به اینکه آمریکا در حال حاضر درگیر بحران اوکراین، مهار چین و چالش‌های دیگر است و نمی‌تواند وارد یک بحران جدید شود، افزود: رابرت مالی بیان کرد که در شرایط حال حاضر امکان حمله نظامی برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و بهترین گزینه احیای برجام است.

ایران به دنبال برداشت منافع اقتصادی از برجام است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: آمریکا برجامی را می‌خواهد که شروط ایران در آن پذیرفته نشود و ضعیف‌تر از 2015 باشد و ایران کماکان در آینده وابسته به لغو تحریم‌ها باشد.

وی با بیان اینکه ایران به دنبال برداشت منافع اقتصادی از برجام است، تصریح کرد: فضا و گذار در نظم بین‌المللی، رشد ابرقدرت‌های جدید و بحران اوکراین، فضاهایی را برای ایران فراهم کرده که دیگر مانند 10 سال پیش آن‌چنان به برجام نیاز ندارد اما طبیعتاً بی‌نیاز هم نیست.

بازرگان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یک‌بار این مسیر را طی کرده و لطمه دیده است اما شرایط بین‌المللی به‌گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران بدون برجام هم نفت می‌فروشد، در حال حاضر ایران نباید یک امتیاز بزرگ به‌طرف مقابل بدهد و هیچ ضمانت اجرایی نگیرد تا به یک منافع حداقلی برسد.

رعایت پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی اشتباه است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یک اشتباه استراتژیک انجام داده، گفت: برای نشان دادن حسن نیت و اثبات چندین‌باره این موضوع که ما به دنبال تسلیحات اتمی نیستم، قبل از اینکه برجام احیا شود و کوچک‌ترین امتیازی طرف مقابل به ما بدهد پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را جلوتر پذیرفته و انجام دادیم.

وی با بیان اینکه آژانس روزی بیش از یک‌بار  سرزده از سایت‌های هسته ای ایران بازدید کرده، افزود: تمام حسن نیت خود را نشان دادیم و همکاری فوق ویژه‌ای با آژانس انجام دادیم، اما بازهم دیدیم که آژانس نهایتاً با رژیم صهیونیستی رایزنی انجام داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات برجامی خود زمانی که هنوز برجام احیا نشده کنار بگذارد، افزود: وقتی هیچ امتیاز خاصی دریافت نکردیم دلیلی وجود ندارد که به تعهدات برجامی خود پایبند باشیم، باید از پروتکل الحاقی خارج شویم و دسترسی و نظارت‌های فراپادمانی آژانس را کامل متوقف کنیم.

حضور خود را در منطقه باید پررنگ‌تر کنیم

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم آمریکا با دل سیری تکلیف خود را مشخص و سپس برای ما تصمیم بگیرد، گفت: آمریکا در یک بازی تکراری همیشه از ابزار زور خود استفاده می‌کند و رژیم صهیونیستی هم در این راستا اقدامات خرابکارانه و حملات تروریستی انجام می‌دهد اما توانایی حمله تمام‌عیار به ایران را ندارند.

بازرگان با بیان اینکه در حال حاضر نباید امتیاز بی‌خود به‌طرف مقابل بدهیم، تصریح کرد: در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای باید فعال‌تر عمل کنیم به‌ویژه در کشورهایی که رژیم صهیونیستی در آن‌ها نفوذ پیدا کرده باید حضور بیشتری داشته باشیم، نیاز است اقدامات بازدارنده و قدرت موشکی خود را پیش ببریم و حضور پررنگی در منطقه ازجمله در کشورهای ترکیه، عربستان، امارات و پاکستان فارغ از نتیجه برجام داشته باشیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار