۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ۰۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۳۹۲۵

عطنا - محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر رادیو نمایش با بیان اینکه هر موضوعی را به‌مثابه یک سوژه می‌توان به شکل‌ها، زوایا و انگیزه‌های مختلف نگاه، پرداخت و تحلیل کرد، گفت: سوژه قتل‌های زنجیره‌ای که توسط سعید حنایی با انگیزه‌های خاص ایدئولوژیک در شهر مشهد صورت گرفت تاکنون دستمایه آثار مختلفی در حوزه سینما شده است.

وی ادامه داد: در سال 2001 مازیار بهاری مستندی با نام و عنکبوت آمد ساخت که به نظر می‌رسد این کارگردان هم با انگیزه‌های خاص سیاسی و اهداف خاص به سراغ این موضوع رفته بود، همچنین سال گذشته در داخل کشور فیلم عنکبوت ساخته و اکران شد که خیلی چالش گسترده‌ای نداشت.

سوهانی با اشاره به اینکه فیلم عنکبوت مقدس توهین و جسارت آشکار است که باید محکوم شود، افزود: در این فیلم تمام مؤلفه‌ها و عناصر از اسم فیلم، پوستر، تیزر و صحنه‌های از فیلم که در فضای مجازی منتشر شد، همه نگاه و موضع کاملاً تخریب گرایانه، غیرمنصفانه و توأم با تخطئه نسبت به باورهای مقدس شیعی و ایرانی دارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر رادیو نمایش با بیان اینکه جای تأسف دارد که اثری بخواهد از دایره انصاف خارج و توسط یک ایرانی‌تبار با هدف ضربه زدن به مقدسات، هنجارها و مؤلفه‌های هویت ملی و دینی کشور ساخته شود، گفت: به نظر می‌رسد سازندگان این فیلم عامدانه این جنجال، بازی رسانه‌ای و توهین را صورت داده‌اند و هدفشان دیده شدن بیشتر بود.

وی اظهار کرد: با نگاهی عمیق و بررسی مستندات مختلف می‌توان نتیجه گرفت که جشنواره‌ها دستاویزی برای پیشبرد برخی اهداف سیاسی و پشت پرده هستند و طبیعی است که برخی کارگردان‌ها با توجه به رگ خواب جشنواره‌های خارجی فیلم بسازند تا بسته‌های تشویقی و حمایتی دریافت کنند.

سوهانی با اینکه فیلم عنکبوت مقدس رویکردی غیرمنصفانه و ضد ایرانی دارد و سیاه نمایی می‌کند، عنوان کرد: برای تولید این فیلم حمایت‌های مالی ویژه‌ای ازجمله حمایت 240 هزار یورویی از آژانس تأمین مالی فیلم آلمان و موارد بسیار دیگری در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه رفتار کشور فرانسه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و در کل مقوله قدرت نرم را می‌توان در ذیل کلیدواژه استعمار نو تعریف کرد، افزود: بعد از پیدایش جنبش‌های ضد استعماری و افول امپراتوری استعماری فرانسه یک مفاهیم جدیدی از قدرت مانند قدرت نرم، هوشمند و گزنده شکل گرفت.

مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر رادیو نمایش با بیان اینکه فرانسوی‌ها راهبرد احیای استعمار خود را در قالب هژمونی فرهنگی و با سرمایه‌گذاری بر روی ابزار قدرت نرم پیش می‌برند، گفت: یک کلیدواژه‌ای که در حوزه فرهنگ و هنر فرانسه سرمایه‌گذاری می‌شود جریان روشنفکری است، روبنای این جریان مفاهیمی اصطلاحاً شیک و مجلسی دارد اما باید دید زیربنا آن چه اهدافی را دنبال می‌کند.

سوهانی ادامه داد: زیربنای جریان روشنفکری با مبنای اومانیستی و تخطئه باورهای ملی، دینی و قومی است، این‌ موارد عناصری هستند که هویت‌های کشورها را تشکیل می‌دهند، وقتی با این سلاح و ظاهر فرهنگ روشنفکری تهاجم صورت بگیرد و مؤلفه‌های از بین برود طبیعتاً کشور موردتهاجم فرومی‌پاشد و خیلی راحت می‌توان افکار عمومی را تسخیر کرد، این موضوع همان مفهوم استعمار کهن است که به شکل نو تحقق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد این هدف سازمان‌ها و جشنواره‌هایی از قبیل کن طراحی شده است، تصریح کرد: ساخت این‌گونه فیلم‌ها و اختصاص جایزه برای آن‌ها فقط مختص به ایران نمی‌شود، در جشنواره کن 2022 فیلم سرزمین شادی جایزه هیئت‌داوران بخش بخش نوعی نگاه را گرفت که داستان آن در مورد عشق یک مرد متأهل پاکستانی به یک رقصنده دوجنسه در جامعه سنتی پاکستان است.

مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر رادیو نمایش اظهار کرد: سنت، مذهب و فرهنگ در یک‌کلام هویت ملی در کشورهای اسلامی عوامل وحدت بخشی هستند که با درهم شکستن آن‌ها، مسیر پیشبرد برای اهداف استعماری باز می‌شود.

سوهانی با بیان اینکه معیارهای صرف هنری، سینمایی و فنی در فیلم عنکبوت مقدس دخیل نبوده بلکه شاهد اهداف خاص سیاسی بوده‌ایم، عنوان کرد: این فیلم زرد و سخیف توهین به مردم ایران است که باید آن را محکوم کرد، البته چنین اقدام سطح پایینی به دور از شأن هنر و سیما است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار