۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۲۰
کد خبر: ۳۰۳۹۲۳

عطنا - شاید یکی از بحث‌برانگیزترین پرونده‌های جنایی معاصر کشورمان مربوط به سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوتی است. او طی یک سال، ۱۶ زن را در مشهد به قتل رساند. این قاتل ادعا می‌کرد برای از بین بردن فحشا دست به قتل زنان بدکاره می‌زده است. حنایی که می‌بیند نمی‌تواند با مردان مزاحم و بدکاره مقابله کند تصمیم می‌گیرد از زنان انتقام بگیرد.

فیلم «عنکبوت مقدس» راوی داستان این قاتل مشهور «سعید حنایی» است که از سال 1379 تا 1380 توانست بی‌رحمانه 16 زن کارگر جنسی را به قتل برساند.
 
دکتر مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه سوره درباره علت ساخت این فیلم بیان کرد:« این موضوع را می توان از چند زاویه بررسی کرد که، کشور ما در تحریم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. در تحریم اقتصادی و مذاکرات سیاسی با فشار هایی که اعمال کردند به اهداف خود نرسیدند و از زبان هنر استفاده کردند.هنر در دنیای غرب یک صنعت است و ما با صنعتی که تولید وتبلیغ می کند روبرو هستیم که یک جامعه نئولیبرالیستی را به مخاطب نشان می دهد. فیلم عنکبوت مقدس، یک روایت از نئولیبرالیسم برای جمهوری اسلامی ایران است. این روایت به این دلیل است که انواع تحریم را تحمل کردیم و وارد یک دوره تحریم جدید از طرف صنعت فرهنگی امریکا شدیم که عوامل هالیوود در آن دست دارند.»
 
این دانشیار علوم ارتباطات ادامه داد:« متاسفانه هنرپیشه نقش اول این فیلم، که با شائبه های سیاسی جایزه گرفت؛ کسی است که نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجه با بحران اخلاقی که پیش آمد به او کمک کرد.این هنرپیشه به جای جبران لطف در گردبادی گرفتار است که باعث ایجاد تنفر مردم نسبت به خود شده است. این نوع افراد مدعی هستند علاقه به بازگشت به وطن دارند در صورتی که خود برای خود ناامنی ایجاد می کنند و توسط آنان صحنه ای برای جامعه ایران ساخته شد که با واقعیت متفاوت است.»

عنکبوت مقدس روایتی نئولیبرالیستی بر ضد جمهوری اسلامی است
 او در توضیح ارتباط عنکبوت مقدس با فیلم سیصد گفت:« فیلم های از این دست نوعی پروژه هستند که علاوه بر جنبه مالی دنبال تحمیل اندیشه نئولیبرالیستی به مخاطب هستند که متاسفانه این موضوع با فاصله دادن مخاطب از واقعیت همراه است و به دنبال ان، مخاطبان تحلیل اشتباهی از واقعیت پیدا می کنند. در هر شهری ممکن است فردی به علت ناهنجاری های اجتماعی دچار ناهنجاری اخلاقی شود و فاجعه ای ایجاد کند که متاسفانه در شهر مشهد این اتفاق افتاد ولی حقیقت بر همگان اشکار شد. کارگردان فیلم برای تحقیرجمهوری اسلامی باید عملکرد مجید سالک محمودی را مد‌نظر قرار می داد که مخوف‌ترین قاتلین سریالی ایران بود نه سوژه ای که در شهر مشهد اتفاق افتاد.»
 
مسعودی؛ سپس علی عباسی،کارگردان فیلم را مخاطب قرار داد و گفت:« این چنین حوادثی در کلیسا نیز رخ داده است و مساجد ما با کلیساهای قرون وسطی حتی قابل مقایسه نیستند. در نیویورک و جوامع دیگر فجایعی اتفاق می افتد که اف بی آی پوشش می دهد. این مسائل طبیعی است و ممکن است در هر جامعه ای رخ دهد و اخلاق به فساد کشیده شود. اگر غیر از این باشد به محکمه نیازی نیست اما نحوه برخورد با اینگونه مسائل اهمیت دارد که پس از مواردی مانند جنایات حنایی و سالک محمودی دیگر شاهد چنین اتفاقی نبودیم. جامعه به تدریج فضای بهتری برای بانوان ایجاد کرده است و چرا نباید از موضوعات مثبت جامعه فیلم ساخت. شما باید واقعیت های عینی را مشاهده کنید و واقعیت هایی که رسانه غرب ساخته را کنار بگذارید و واقعیت ذهنی خود را شکل دهید.»
 
او در ادامه بیان کرد:«محتوای عنکبوت مقدس دروغی بزرگ است و مردم باور نمی کنند. این فیلم مانند فیلم سیصد یک پروپاگاندای سیاسی است، قابلیت تعمیم ندارد و براساس هیچ تحقیقی اثبات نشده است. باید برای نئولیبرالیسم امریکا و هالیوود تاسف خورد. از این دست فیلم ها هم چنان ساخته می شود و مهم این است که جامعه اسلامی، مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذارد و در حوزه سینما هم شاهد فیلم هایی باشیم که واقعیت جمهوری اسلامی را با همهٔ شیرینی ها و تلخی ها به جامعه معرفی کند.»

 
مسعودی وظایف دستگاه های فرهنگی در قبال این فیلم را اینگونه شرح داد:« امروزه مسئولان سینمای ایران، تلاش می کنند حرف دل مردم را بزنند و هنر ایرانی را عرضه کنند. باید سینمای ملی خود را به جهان معرفی کنیم. سینمای غرب فقط جنبه های منفی ایران را به نمایش می‌گذارد و اقتدار و موضوعات مثبت را نادیده می گیرد. جمهوری اسلامی ایران، تنها کشوری است که به صورت نظامی به امریکا حمله کرده و انها نمی توانند به صورت نظامی به ما جواب دهند و در قالب صنعت هالیوود این کار را می کنند و لذا عرصه نبرد ایران با آمریکا در میدان هنر است.»
 

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار