۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۰۵
کد خبر: ۳۰۳۹۰۹

عطنا- فیلم سینمایی عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی در ژانر جناحی و درام دلهره‌آور در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در بخش اصلی جشنواره به نمایش درآمد.

حضور این فیلم خاص در مهم‌ترین عرصه رقابتی جشنواره کن از زمان انتشار تیزرش در فضای مجازی توجه بسیاری از فعالان عرصه فرهنگی-هنری و رسانه‌ای و نیز چهره‌های سیاسی را به خود جلب کرد و طبعاً در داخل ایران هم واکنش‌هایی علیه این فیلم و جشنواره مزبور رقم زد.

در این جشنواره زهرا امیر ابراهیمی به‌عنوان بهترین بازیگر زن برای فیلم عنکبوت مقدس انتخاب شد که البته این انتخاب نیز در راستای اهداف سیاسی جشنواره کن ارزیابی می‌شود.

زهرا رمضانعلی، تهیه‌کننده و کارشناس برنامه سینمایی نقد آورد رادیو نمایش با بیان اینکه در فیلم عنکبوت مقدس جوسازی و سیاه نمایی‌هایی علیه مشهد و مقدسات شده است، گفت: ازهمان ابتدا عنوان فیلم: «عنکبوت مقدس» مشخص است که مقدسات را نشانه رفته‌اند، موضوع فیلم، موضوع شاخصی برای انتخاب در جشنواره نیست، موضوع جنایی قاتلان زنجیره ای موضوعی ویژه نیست که این همه پرسروصدا باشد، همواره در سینمای جهان فیلم های جنایی و نوآر بسیاری با این موضوع ساخته شده اند... و اما بازی خانم امیرابراهیمی که حالا دیگر اسم مقدس خودشان را نیز از زهرا به زر تغییر داده‌اند... ایشان در ایران بازیگر درجه دوم سریال های تلویزیونی ایران بودند و در سالیان اخیر جز مواردی ناچیز بازی خاصی نداشته اند... البته برای شخص ایشان بسیار خرسندم که در بخشی از زندگی توانستند مشکلی را حل کنند و دوباره به زندگی عادی خود بازگردند اما در این جشنواره (کن) رقبای سرسختی داشتند که این مساله حائز اهمیت است، که با وجود این رقبا، چرا ایشان باید جایزه دریافت کنند! این خود نشان از سیاسی بودن این جایزه دارد.

آقای علی عباسی(کارگردان)، در سوئد زندگی کرده اند و فیلم اول خود، بنام مرز را برای شرکت در مراسم اسکار به عنوان یک فیلم سوئدی ارائه دادند و این فیلم (عنکبوت مقدس) ایشان هم در ایران مجوز نگرفته است. پس در مجموع می توان نتیجه گرفت این فیلم یک فیلم در تقابل با فرهنگ، جامعه و مقدسات ایران است.

به لحاظ محتوا نیز این فیلم از ضعف های بسیار برخوردار است، با علوم پیشرفته روانشناسی و روانکاوی امروزی قاتلین زنجیره ای به یقین دارای مشکلات روانی شدید از دوران کودکی و نوجوانی هستند، ولی در این فیلم اشاره ای به چنین موردی نشده است و صرفا دیدگاه کارگردان فقط مذهبی بودن فرد مذکور بوده است چرا که اشاراتی (با دوربین) به مقدسات مردم ایران از جمله (حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)) دارد که بسیار تأمل برانگیز است.

سالهاست جشنواره کن، مسائلی ضددین و ضد مذهب را مورد توجه قرار می دهد، مثل جایزه دادن به فیلم های کوئیر (همجنس خواهانه) که واکنش برانگیز هم بوده است. و حال با این جوایز و پررنگ شدن این فیلم که ارزش هنری ندارد مهری بر سخنان منتقدان معروف خود زد. از جمله ژاک لوک گدار از نظریه پردازان و بزرگان سینمای فرانسه که از هنری بودن این جشنواره ناامید شده و به سیاسی بودن آن اشاره دارد.

با دلایل مذکور قطعا مطرح شدن این فیلم در این جشنواره و جایزه خانم امیرابراهیمی صرفا سیاسی است و ضددین بودن این جشنواره روشن و مطرح است. بنظرم صحبت درباره اینگونه فیلم های خالی از ارزش های معنوی و هنری به مطرح شدن آنها دامن می زند... مانند سریال تهران (ساخت اسرائیل) که فقط نام تهران باعث شد دیده شود اما به دلیل ضعفی که داشت کنار گذاشته شد و به تمسخر گرفته شد.

وی اظهار کرد: فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت نمونه‌ای از یک کار هنری ارزشمند است که در مشهد ساخته شده که می‌تواند پاسخ بسیار خوبی ازلحاظ فرهنگی و تقدسی است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار