۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ۰۶:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۹۰۳

عطنا - محمدجواد اتابکی تهیه‌کننده رادیو نمایش و کارشناس حوزه رسانه و سینما با بیان اینکه در تیزر فیلم عنکبوت مقدس تأکید خاصی بر تقدس، مشهد، مذهب و تجاوز صورت گرفته و این عناصر به هم پیونده داده شده، گفت: این فیلم درباره حوادث دهه هفتاد است که شخصی به دلیل اینکه همسرش در مظان تجاوز قرار می‌گیرد اقدام به قتل‌های زنجیره‌ای در مشهد می‌کند.

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فیلم عنکبوت مقدس به شکلی کاملا واضح مقدسات مسلمانان را زیر سؤال می‌برد، افزود: احتمالاً در فیلم زنان خیابانی به نحوی نشان داده شدند که آدم‌های بی‌گناهی هستند و اگر فعل خطایی را انجام می‌دهند، اثر جو اجتماعی است.

این کارشناس ادامه داد: در این تیزر دائما بین قتل‌ها و حرم امام رضا قاب‌بندی صورت می‌گیرد و مخاطب را به سمتی سوق می‌دهد که این فرد پیش امام رضا می‌رود و دعا و نیایش می‌کند اما قتل هم انجام می‌دهد.

اتابکی با اشاره به اینکه کارگردان این فیلم در یک مصاحبه‌ای به‌صراحت علت استفاده زیاد از رنگ سبز را مقدس بودن آن در ایران دانسته، عنوان کرد: زهرا امیر ابراهیمی به دلیل هنری صرف این جایزه را نگرفته و قطعاً دلایل دیگری نیز دخیل بوده است.

کارگردان فیلم عنکبوت مقدس، مشهد، مذهب و تجاوز را به یکدیگر پیوند داده/ این فیلم مقدسات مسلمانان را زیر سوال می‌برد

وی بیان کرد: در جشنواره‌های خارجی از قبیل جشنواره کن، سیاست‌های فرهنگی بالادستی به‌صورت خیلی جدی دخیل هستند، به‌نحوی‌که معمولا فیلم‌هایی که با مضامین فاصله طبقاتی، فقر، فحشا، دیکتاتوری و مواردی ازاین‌دست در مورد ایران هستند در جشنواره قبول می‌شوند.

این کارشناس اظهار کرد: در جشنواره‌های خارجی حضور کارگردان‌های ایرانی که خود را وام‌دار اصغر فرهادی و عباس کیارستمی می‌دانند زیاد شده است، این کارگردان‌ها مدعی‌اند که صدای مردم ایران هستند اما در واقعیت این افراد فقط می‌توانند سخنگوی یک قشر خاص از جامعه باشند.

اتابکی با بیان اینکه فیلم عنکبوت مقدس با ادعای آزادی بیان از نهادهای مختلفی در آلمان بودجه گرفته و ساخته شده است، گفت: این فیلم قرار بود در ایران ساخته شود اما جلوی ساخت آن در داخل گرفته شد، این امر آگاهی مدیران نسبت به برخی از این مسائل را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در فیلم عنکبوت که در داخل درست شده حداقل در سکانس‌های پایانی تمایز گذاری جدی میان اسلام افراطی و حقیقی صورت گرفته است، افزود: مدیران برای حضور در فستیوال‌ها باید برنامه‌ریزی داشته باشند و فیلم‌های باکیفیتی درست کنند که نشانگر هویت ملی و دینی باشند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار