عطنا - سوق مراکز آموزش عالی در اقصی نقاط جهان به همکاری های بین المللی، مولفه ای اجتناب ناپذیر در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه علمی و پژوهشی کشورها میباشد. همکاری هایی که هر یک از تعهدات آن امتیازات قابل ملاحظه ای را در خزانه ی علمی، آموزشی و پژوهشی کشورهای طرفین ذخیره خواهد کرد.
با عنایت به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی آموزش، پژوهش و فناوری و حرکت رو به جلوی کشورهای مسلمان، دوست و همسایه، هم فرهنگ و همزبان نظیر، مالزی، تاجیکستان ، هندوستان، آذربایجان و فدراسیون روسیه در آموزش، پرورش و آموزش عالی در سطوح مختلف، به نظر میرسد عدم وجود برنامه ریزی بلند مدت و بستر مشترک همکاری های علمی، پژوهشی، آموزشی و فناوری بین کشورها عامل فرصت سوزی بمنظور تبادل دستاوردهای مشارالیه بوده است.
تمایل اساتید و دانشجویان ایران و برخی کشورها بمنظور همکاری های مشترک، حامل پیامی مقتدر در سند آموزشی کشور است. ابداعات، مقالات، پایان نامه ها، طرح های تحقیقاتی و رتبه های جهانی نشان از ظرفیت مناسب علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد. بررسی توانمندی های علمی داخلی و پیشرفت مراکز آموزش عالی خارجی ما را بر آن داشت تا با طراحی و تدوین طرح آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران با سایر کشورها، پیشکشی مناسب تقدیم آموزش، تحقیقات و فناوری کشور نماییم.
از چشم اندازهای این ایده ایجاد بزرگترین شبکه ی همکاری های مشترک علمی و پژهشی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها بمنظور تبادل لحظه ای ظرفیت های موجود و قابل ارائه و همچنین ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی همگام با استاندارد های جهانی می باشد. این ایده که میتواند الگویی برای راه اندازی آژانس های مشترک فی مابین ایران و سایر کشورها باشد، فی الحال بعنوان طرح پایه با عنوان آژانش همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران و مالزی تنظیم میگردد.
این آژانس میتواند با تاسیس دفاتر دانشگاه مجازی دو کشور در تهران و کوالالامپور کار خود را با همکاری در زمینه ی تبادل الکترونیکی اطلاعات مرتبط با علم و صنعت آغاز نماید. از دیگر اهداف آژانس همکاری های علمی و پژوهشی ایران و مالزی میتوان به راه اندازی تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد.
تبادل اساتید و دانشجویان ویژه به منظور تدریس و تحصیل موقت و یا دائم در دانشگاه های هدف، همکاری در تدوین و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و مصوب طرفین تا مرحله دستیابی به دانش فنی و نیز حمایت و هدایت از پایان نامه های تحصیلی و بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای نیاز های دو کشور از اهداف پیش بینی شده در طرح تاسیس آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی است.
آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران و مالزی می تواند با برپایی توریسم های علمی، ورزشی و فرهنگی بین دو کشور و یا در کشورهای ثالث و تعریف و طراحی دروس میان رشته ای با ویژگی های منحصر به فرد و مشترک که ریشه در ادیان، آیین، مذهب، فرهنگ و تمدن دو کشور دارند، همکاری در زمینه ی راه اندازی مراکز تعاملات علم و صنعت را افزایش دهد.
برای آشنایی بیشتر با این ایده علمی و پژوهشی می توان به اهداف تیترواری نظیر؛ تعریف، هدایت و حمایت از پروژه های تحقیقاتی مشترک، همکاری در تدوین، تالیف و تبادل اسناد و مدارک علمی مصوب طرفین، تدوین، تصویب و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، تعریف پایان نامه ها و مقالات علمی مشترک فی مابین اساتید و دانشجویان دو کشور، همکاری در برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینار ها، همایش ها و نمایشگاه های علمی و تخصصی، ایجاد پل ارتباطی با مراکز صنعتی بمنظور تربیت دانش آموخته در دانشگاه از زمان تحصیل برای تصدی جایگاه خود در صنعت و یا سازمان، حذف فاصله ی فارغ التحصیلی تا برگزیدن شغل در دانشجویان، تربیت نیروی متخصص برای مراکز صنعتی و ستادی، ترسیم هدف دانشجو از زمان آغاز تحصیل تا پایان آن بمنظور بهره وری بیشتر، ایجاد الگوی مناسب در کار آفرینی و سازماندهی نیروهای تحصیل کرده و مجرب، تالیف و ترجمه کتب آموزشی و پژوهشی، تجاری سازی مقالات و پایان نامه های اساتید و دانشجویان دو کشور با عنایت نیازهای طرفین، ایجاد بستر مناسب به منظور تبادل تفاهم نامه های مشترک همکاری فی مابین سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دو کشور اشاره کرد.
ایجاد زمینه ی مشترک علمی و پژوهشی با کشورهای مسمان میتواند در گام های بعدی به تشکیل شورای مشترک دانشجویان و اساتید مسلمان بین دو کشور و همجنین برگزاری رویدادهای ورزشی مخصوص بانوان کشورهای اسلامی (با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی) بیانجامد.
ضمنا با عنایت به مخاطره پذیری دو کشور مالزی و ایران در حوادث طبیعی و تجربه علمی دو کشور در این مهم، تاسیس کمیته ی پژوهشی مخاطرات طبیعی در ذیل این آژانس علمی و پژوهشی پیشتنهاد می گردد.
در پایان باید متذکر شد که آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی در گام نخست میبایست با حمایت و هدایت وزارتخانه های علوم دو کشور و توسط دانشگاه های معتبر طرفین (علامه طباطبایی و یکی از دانشگاه های معتبر مالزی) راه اندازی گردد و به مرحله ی بازدهی رسد. در این طرح پیشنهاد میگردد ویژگی های منحصر به فرد و مشترک دو کشور که ریشه در ادیان، آیین، مذهب، فرهنگ و تمدن دو کشور میباشد به عنوان دروس میان رشته ای تدوین و در سند آموزشی دو کشور جای گیرد.
نویسنده: سیدمحمود کمال آرا(زکریا)
* با سپاس از راهنمایی پژوهشی جناب آقای محمد جوانی احمدآباد، استاد دانشگاه و پژوهشگر
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: