۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۳۷۸۰

عطنا- عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی گفت: وقتی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلابی است بنابراین تمام ارکان آن از جمله دانشگاه باید انقلابی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر سه‌شنبه 6 اردیبهشت در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی، دانشگاه را جزو اساسی‌ترین مسائل انقلاب خواندند و با تبیین نتایج و دستاوردهای چالش مهم و مستمرِ «نگاه انقلابی و نگاه جریان ضدانقلابی و واپس‌گرا به دانشگاه» گفتند: جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می‌کند و جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان‌های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند.

در این‌ باره حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری، عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه عنوان دانشگاه انقلابی یک عنوان علمی، سیاسی و اجتماعی است، گفت: این عنوان که در تعابیر مقام معظم رهبری آمده موضوعی بسیار عمیق و راهبردی است. وقتی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران انقلابی است بنابراین تمام ارکان آن ازجمله دانشگاه باید انقلابی باشد.

وی با اشاره به اینکه انقلابی بودن دانشگاه یک امر طبیعی محسوب می‌شود و حتی توقع از دانشگاه در این موضوع بیشتر از ارکان و ساختارهای دیگر نظام است، افزود: دانشگاه مرکز شور، نشاط، جوانی و همچنین مرکز علم، پژوهش و نوآوری است که این ویژگی‌ها از لوازم حیات انقلاب هستند.

دانشگاه موتور محرکه انقلابی ماندن یک جامعه است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب یعنی انسان دائماً در شورونشاط عاقلانه و توأم با روزآمدی، تحول و پیشرفت باشد، عنوان کرد: اگر در یک کشور انقلابی، دانشگاه آن نتواند در این راستا قدم بردارد طبیعتاً سایر ساختارها و نهادها آن نیز نمی‌توانند به وظایف انقلابی خود به‌خوبی عمل کنند.

بصیری با بیان اینکه موتور محرکه انقلابی ماندن یک جامعه، مراکز عملی و جوان و در صدر آن دانشگاه است، تصریح کرد: وقتی تاریخ و شاخصه‌های انقلاب اسلامی را مرور کنیم درخواهیم یافت که این شاخص‌ها نیز باید در یک دانشگاه وجود داشته باشد.

توجه به ارزش‌ها و مرزبندی با دشمنان از ویژگی‌های یک دانشگاه انقلابی است

وی با اشاره به اینکه اولین رکن یک دانشگاه انقلابی توجه به ارزش‌ها است، گفت: دانشگاه انقلابی باید مدافع ارزش‌هایی همچون عدالت، استقلال، آزادی در تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت جامعه، ایستادگی، مقاومت و پایمردی برای برقراری ارزش‌های انسانی، اسلامی و قرآنی باشد و آن را مطالبه گری کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرزبندی با دشمنانِ ارزش‌ها و آرمان‌ها، دومین ویژگی انقلاب و یک دانشگاه انقلابی است، افزود: در اصول کلی یک انقلاب، نمی‌توان با این دشمان هم منفعت شد و همچنان پایمردی در ارزش‌های انقلابی را داشت، این موضوع یک اشتباه راهبردی است، البته روابط تجاری، اقتصادی و نظایر آن به‌شرط حفظ عزت و رعایت منافع دوجانبه مسئله‌ای جداگانه و پذیرفته شده است.

در راستای انقلابی بودن دانشگاه باید تولید و نوآوری علمی انجام شود

بصیری اظهار کرد: مطالبه گری یک دانشگاه انقلابی از مجموعه انقلاب و نظام نباید به نحوی باشد که باعث خشنودی دشمن باشد. مسئله تولید نوآوری و تحول از دیگر ویژگی‌های یک دانشگاه انقلابی است؛ در یک مجموعه انقلابی اگر دانشگاهی بخواهد به حیات خود ادامه دهد نباید تا همیشه مصرف‌کننده دانش‌های بومی و ترجمه‌های دیگران باشد.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌های دیگران باید پیرایش و پالایش شوند و تولید و نوآوری علمی متناسب با شرایط و معضلات موجود در زیست‌بوم خویش توسط دانشگاه‌ها صورت گیرد، بیان کرد: فرقی بین جغرافیای دانش و علم وجود ندارد و دانش در هرکجا به دست بیاید ارزشمند است اما در بسیاری از دانش‌ها به‌خصوص در حوزه علوم انسانی که با بنیان‌های لیبرالیسم و مادی‌گرایی تنظیم شده نباید همواره از یافته‌های دیگران که برآمده از مکاتب فلسفی و اعتقادی آنان است استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ویژگی دیگر دانشگاه انقلابی، پیشگام بودن در هدایت مردم است، فرهیختگان و دانشجویان که از عمق اطلاعات و امکانات رسانه‌ای بیشتری بهره‌مند هستند بهتر می‌توانند دشمنی‌ها و خباثت‌هایی که در مسیر استقلال کشور وجود دارد را شناسایی و برای مردم تحلیل کنند.

دانشجو صرفاً نباید فقط مطالبه‌گر باشد

وی با بیان اینکه امیدبخشی به مردم از وظایف یک دانشگاه انقلابی است، گفت: دانشگاه هرگز خود را نباید وابسته و معطوف به یک جریان سیاسی خاص کند بلکه باید به حفظ و تقویت کلیت ساختار و نظام بپردازد، همچنین یک دانشگاه انقلابی فقط نباید بیان‌کننده انتقادات باشد و باید در این راستا قدم بردارد و با ارائه راه‌حل به برطرف شدن مشکلات بپردازد.

وی ادامه داد: از طرف دولتمردان و نهادهای حکومتی نیز باید زمینه‌ای فراهم شود تا از فرصت نخبگانی و دانشگاهی استفاده شده و همچنین زمینه به‌کارگیری مشاوران دانشگاهی برای مدیران اجرایی فراهم شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار