۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۷۰۱

عطنا- رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

رهبر انقلاب در بیان علت تمرکز بر مسئله تولید در سال‌های اخیر، گفتند: تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است، ضمن اینکه رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، بهبود رفاه عمومی و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت ملی در گرو رونق و رواج اکسیری به نام تولید ملی است که تکیه‌بر آن در این سال‌ها تأثیرهای خوبی نیز داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امسال نیز همچنان بر مسئله تولید تأکید می‌کنم، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولید «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین».

دراین‌باره دکتر محسن مطیعی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه نام‌گذاری سال 1401 فقط معطوف به امسال نبوده و در چند سال اخیر به انواع مختلف عناوین پیرامون تولید بوده، گفت: در ادبیات توسعه گفته می‌شود که اگر بخواهیم کشوری توسعه پیدا کند باید در آن پس‌انداز صورت بگیرد تا این پس‌انداز موجب سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: ممکن است سؤال پیش بیاید که ایران کشور ثروتمندی است پس چرا رفاه خاصی که در یک کشور توسعه‌یافته وجود دارد را ما نداریم، تمایز بین ثروت و سرمایه پاسخ این سؤال است. ثروت شامل نفت، طلا و معادن می‌شود اما این ثروت برای ما رفاه ایجاد نمی‌کند، چیزی که رفاه جامعه را بالا می‌برد سرمایه است.

پایه‌های تولید، اشتغال آفرینی و دانش هستند

این مشاور اقتصاد نوآوری با اشاره به اینکه اگر یک کشور بخواهد به توسعه برسد راهی به‌جز تولید ندارد، افزود: سرمایه مولد است همانند یک کارخانه تولید ماشین، وقتی بخواهیم در کشور رفاه، توسعه و پیشرفت داشته باشیم مستلزم آن هستیم که تولید در کشور انجام دهیم، پایه‌های تولید، اشتغال آفرینی و دانش هستند.

مطیعی با بیان اینکه در ادبیات کارآفرینی دو تئوری وجود دارد، نخست تئوری اشتیاق و دیگری قصد است، عنوان کرد: درواقع باید یک انگیزه‌ای به وجود بیاید تا اشتیاق کارآفرینانه شکل بگیرد و بعد از شکل‌گیری این اشتیاق قصد کارآفرینی صورت می‌گیرد.

برای رشد و توسعه تولید نیاز به یکسری آموزش‌ها و تکنیک‌ها است

وی اظهار کرد: اگر باور ما می‌توانیم را در جامعه ایجاد کنیم و در کنار آن اکوسیستم کارآفرینی هم محیا و موانع کسب‌وکار مرتفع شود و همچنین یکسری آموزش‌ها و تکنیک‌ها مختلف تأمین مالی و فرایندهای کسب‌وکار جدید نیز داده شود، می‌توان مسیر را برای رشد و توسعه تولید فراهم ساخت.

این مشاور اقتصاد نوآوری افزود: اگر کلیه دستگاه‌های اجرایی به سمت دولت الکترونیک حرکت کنند یعنی پنجره واحد به معنای واقعی در تجارت و کسب‌وکار شکل بگیرد و صدور مجوزها، نظارت بر فرایندها، دریافت تسهیلات و موارد دیگر کاملاً الکترونیکی و شفاف شود می‌توان یک قدم بزرگ برای تسهیل تجارت برداشت.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تکنولوژی‌های جدید می‌تواند جهش بزرگی ایجاد کند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بحث تکنولوژی‌های جدید، هوش مصنوعی و فناوری‌های همگرا و مؤثر در آینده می‌تواند جهش بزرگی ایجاد کند، افزود: اگرچه ورود به این حوزه‌ها معمولا با ریسک همراه می‌شود اما میدانیم که رابطه ریسک و سود مستقیم است و یک‌باره ممکنه اتفاقات شگرفی رخ دهد که اکنون هم نمونه‌هایی از آن را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ثمرات فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از عواملی است که شاید توجه کشور را به سمت دانش‌بنیان به‌عنوان فعالیت‌های استارتاپی و کسب‌وکارهای جدید برده، گفت: این مجموعه برای آینده باید یک سیاست‌گذاری نهادی داشته باشد تا بتواند بخش‌های مختلف را درگیر و موانع موجود در اکوسیستم را رفع کند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار