۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ۰۷:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۵۲۱

عطنا - با شیوع ویروس کرونا شکل جدیدی از آموزش در کشور ایجاد و کلاس ها به صورت مجازی برگزار شدند اما این نوع از آموزش با توجه به تازگی آن، چالش هایی به دنبال داشته از این رو برای حل این چالش ها دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری وزارت آموزش پرورش اقدام به برگزاری دومین همایش ملی یادگیری سیار در اسفند ۱۴۰۰ نموده است.

دکتر محمدرضا نیلی احمد آبادی دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با عطنا بیان کرد: «پس از شیوع ویروس کرونا، آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد. یکی از امکاناتی که می‌تواند در بحث آموزش مجازی کار آمد باشد، یادگیری سیار است که توسط دانشجویان و اساتید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بحث کلی تر آموزش، یادگیری الکترونیکی وجود دارد که در آن از دستگاه‌ها و ابزار‌های کامپیوتری و دیجیتالی متصل به شبکه استفاده می‌شود اما با توجه به ویژگی‌های تلفن همراه و در دسترس بودن آن دانشجویان و اساتید برای کلاس‌های مجازی از موبایل استفاده می‌کنند که محدودیت‌هایی مانند صفحه کوچک، نداشتن کیبورد، خالی شدن زود هنگام باتری، گرانی تلفن همراه وجود دارد و این محدودیت‌های یادگیری مسائلی است که باید در کنفرانس‌ها و همایش‌ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرند تا کمتر شوند.»

وی گفت: «از ظرفیت‌های گوشی هوشمند به خوبی استفاده نمی‌شود، چرا که ظرفیت آن به گونه‌ای است که یادگیری در شرایط واقعی، رخ دهد و فرد به اطلاعات مورد نیاز برای حل مسئله دسترسی داشته باشد تا بتواند بدون تاخیر آنها را حل کند. اما در حال حاضر از موبایل فقط برای کلاس مجازی استفاده می‌شود و این جنبه آموزشی آن که می‌تواند فرد را به یک پژوهشگر مبتکر و خلاق در حل مسائل روزمره تبدیل کند توجه نمی‌شود. مشکل دیگر این است که منابع زیادی به طور خاص در زمینه یادگیری با موبایل مانند کتاب ‏یا کارگاه‌های اطلاعاتی وجود ندارد و بیشتر بر بحث یادگیری الکترونیکی تاکید دارند. مسائل مورد بحث دیگری مانند کنترل و مدیریت یادگیری، داشتن سواد ارتباطی، تولید محتوا از طریق موبایل وجود دارد که مورد بررسی قرار می گیرد لذا هدف این همایش جمع‌آوری ایده های محققین در این زمینه و ارائه آن به صورت مجموعه مقالات است.»

وی افزود: « محدودیتی برای حضور در همایش وجود ندارد. با توجه به شرایط فعلی کشور، همایش مجازی است و به صورت رایگان برگذار می‌شود و تنها کسانی که قصد ارائه مقالاتشان را دارند، پس از داوری و انتخاب برای ارائه، شامل هزینه می‌شوند که این هزینه برای معلمین و خانواده دانشگاه علامه طباطبایی نیم بها است. همایش چهارم و پنجم اسفند ماه برگزار می‌شود. در روز اول به ارائه مقالات و روز بعد به برگذاری  ۴ کارگاه پرداخته می‌شود.»

دبیر علمی این همایش گفت: «همایش اول در سال گذشته به صورت یک گفتمان علمی بین محققین و پژوهشگران در رابطه با یادگیری سیار برگزار شد و با توجه به اینکه در سال گذشته شبکه شاد محور بحث آموزش و پرورش بود خروجی آن در قالب توسعه های سیاستی گردآوری و از طریق ریاست وقت دانشگاه به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شد. خروجی دیگر آن به صورت مجموعه مقالاتی در قالب مقالات مربوط به ارائه شفاهی یا پوستر و دیگری هم مجموعه چکیده مقاله‌های ارائه دهندگان بود که در تمرکز و توجه محققین در بحث آموزش سیار بسیار تاثیر داشت.»

او افزود: «تا به حال حمایت های زیادی از سوی دانشگاه های مختلف در زمینه همایش شده اما لازم است سازمان ها و نهادها از بحث یادگیری با تلفن همراه حمایت کنند تا مدرسین نحوه تعامل فعال با دانش آموز و دانشجو، راهبردهای آموزشی و روش های تدریس به روز را بیاموزند و از طرفی دانشجویان یا دانش‌آموزانی که از طریق موبایل اقدام به یادگیری مطالب می‌کنند باید مهارت هایی از قبیل تقویت حوزه شناختی خود، کنترل خود یادگیری، خود مدیریتی در بحث یادگیری، سواد ارتباطی، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی برای حل مسائل خود، تولید محتوای آموزشی و به اشتراک گذاشتن این محتوا به صورت چند رسانه‌ای را بیاموزند.»

وی در آخر بیان کرد: «اپیدمی کرونا به ما نشان داد که این معضل فراگیر در جهان به سادگی حل نمی شود و ما باید در شرایط بحرانی از آموزش مجازی و تجربه هایی که تا به حال به دست آورده‌ایم به نحو احسن استفاده کنیم و آموزش مجازی باید در کنار آموزش حضوری جای خود را پیدا کند تا برای مدرسین و دانش آموزها یا دانشجویان قابلیتی فراهم کند که از یادگیری سنتی و حفظ مطالب خارج شوند و به سمت یادگیری مادام العمر با کنترل و مدیریت مهارت خود پیش روند و پس از شرایط بحران نیز آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری وجود داشته باشد که نیازمند بهره‌وری از ایده‌ها در در زمینه یادگیری سیار است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار