۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۴۷۸

عطنا- نشست «انقلاب اسلامی، قرآن، عترت و غیرت دینی» از سری برنامه‌های ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، امروز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه با سخنرانی دکتر کامران شیوندی، مدیر نظارت و ارزیابی و مشاور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

وی در این نشست گفت: انقلاب اسلامی ما انقلاب مظلوم علیه ظالم و انقلاب بیداری است که نه تنها مربوط به جهان اسلام بلکه متعلق به همه بشریت است. کارشناسان معتقدند علت دشمنی آمریکا با ایران، انرژی هسته‌ای، موشک و ... نیست بلکه آنها از انقلابی که مرزها را در نوردیده و از گفتمان انقلاب اسلامی ما به شدت هراس دارند چراکه حجت را بر همه مستضعفان جهان تمام کرده است. این انقلاب نشان داد اقتدار و هیمنه خداوندان زر و زور و تزویر نمی‌تواند بر اراده ملت‌های برخوردار از اراده، آگاهی و فداکاری غلبه کند.

جایگاه انقلابی‌گری در قرآن

دکتر شیوندی اظهار کرد: لازم است به خطبه حضرت علی(ع) در جنگ صفین اشاره کنم. در این جنگ دو گروه شامل منافقین و دوستان حضور داشتند. منافقان به طرق مختلف می‌خواستند از زبان مولی علی(ع) آینده اسلام را بشنوند و در میان گروه دیگر نیز که دوستان بودند ترسی وجود داشت. حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ این انقلاب مادامی که گروه صبر و با بصیرت در دل آن وجود داشته و افرادی باشند که به مواضع حق و باطل اشراف داشته باشند ادامه پیدا خواهد کرد در غیر این‌صورت هیچ موفقیتی در پی نخواهد داشت و شاید به اضمحلال برسد. بنابراین شرط دوام جمهوری اسلامی ایران نیز وجود انگیزه‌ها و روحیه انقلابی است وگرنه حکومتی بر سر کار خواهد آمد که دیگر اسلامی نیست.
 
مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی، خون‌های زیادی برای احیای شریعت اسلامی دادند و اگر انگیزه انقلابی نباشد انقلاب تباه خواهد شد. حال سوال این است که این انگیزه در شرایط کنونی جامعه چگونه است؟ خوشبختانه کشور ما عقب که نرفته بلکه به صورت تصاعدی در حال پیشرفت است. اگر بخواهیم در پرتو قرآن برخی از ویژگی‌های انقلابیون را بیان کنیم اولین مورد اینکه یکی از نشانه‌های انقلابیون از منظر قرآن کریم، شدت عمل در برابر دشمنان و مهربانی در رویارویی با افراد خودی است که دلبسته به انقلاب هستند. در قرآن کریم در همین زمینه آمده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ؛ محمد(ص) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند» (فتح/ ۲۹)

تفاوت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی

این استاد دانشگاه تاکید کرد: درباره تفاوت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باید گفت جمهوری اسلامی به مرزهای درونی برمی‌گردد، برای مثال ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی، از نهادهای جمهوری اسلامی هستند  اما وقتی از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی سخن می‌گوییم نگاهمان به بیرون است چراکه چنین دانشگاهی، سفیر فرهنگی و سیاسی برای جهان اسلام و حتی فراتر از آن است. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز نگاه ما به دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی است تا هم در درون به لحاظ مرجعیت علمی، خود را بسازد و هم اینکه در علوم دنیا اثر گذار باشد. 
 
مشاور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: ویژگی دوم اینکه انقلابیون همواره آماده مقابله با دشمن هستند. ویژگی سوم جهاد در راه خدا است که شامل جهاد علمی هم می‌شود. در همین راستا جمله «يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» در قرآن مطرح شده است. ویژگی چهارم انقلابیون اینکه در صبر و استقامت مثال زدنی هستند. مورد پنجم اینکه به خدا و پیامبر ایمان دارند، ویژگی ششم انقلابیون این است که از جان و مال خود در راه خدا می‌گذرند. در قرآن کریم در اینباره آمده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند» (توبه/ ۲۰)

انقلابی‌گری در مکتب اهل بیت(ع)

مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: خصوصیت دیگر انقلابیون این است که مانند سد آهنین مستحکم و نفوذ‌ناپذیرند؛ «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ؛ خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست می‌دارد» (صف/ ۴) از همه مهمتر اینکه ولایت‌پذیر هستند. مورد دیگر اینکه در اجرای امر الهی محکم و استوار و صاحب بصیرت و  آگاهی هستند. خصلت دیگر انقلابیون این است که اهل عمل هستند و یکدیگر را به حق سفارش می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در مکتب اهل بیت نیز اگر بخواهیم انقلاب را جست‌وجو کنیم به عبارتی از حضرت علی(ع) باید اشاره کنم؛ ایشان می‌فرمایند انقلابیون، عمل می‌کنند و بعد از آن به فکر عاقبت و سپس استقامت و سپس صبر و پارسایی هستند. در ادامه می‌فرماید پرچم و نشانی دارید که باید به دنبال آن هدایت شوید که همانا قرآن است و نباید از آن جدا شوید. امام حسین(ع) هم می‌فرمایند: حضرت مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد و گروهی ثابت قدم می‌‌مانند و اظهار خشنودی می‌کنند و افراد مرتد به آنها می‌گویند اگر شما راستگو هستید این وعده کی می‌رسد اما کسی که در مقابل آنها صبور باشد همانند مجاهدی است که در کنار رسول اکرم جهاد کرده است.

انقلابی‌گری در کلام امام و رهبری

دکتر شیوندی گفت: بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) درباره انقلابی‌گری می‌فرمایند؛ اینک که به توفیق خداوند، جمهوری اسلامی به دست مردم پایه‌ریزی شد و آنچه بر آن حاکم است اسلام و احکام مترقی آن است بنابراین بر جمیع مردم ایران است در حفظ و نگهداری آن بکوشند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز ندارد. امام همچنین می‌فرمایند دولت و مسئولان نسبت به گروهک‌ها مسامحه نکنند و اگر مسامحه شود خدا می‌داند انقلابی عمل می‌کنم.
 
او تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در این مورد می‌فرمایند راه پیشرفت ایران انقلاب اسلامی روحیه انقلابی و مجاهدت است و حرکت انقلابی بر خلاف القای افراد ضد انقلاب که انقلاب را به معنای آشفتگی می‌‌دانند اما انضباطِ انقلابی، برترین انضباط‌هاست و اگر در ابتدای انقلاب اسلامی بی‌نظمی‌هایی وجود داشت به خاطر بنیانگذاری بنای جدید بود. انقلابی‌ها اهل نمایش نیستند و به نمایش انقلابی‌نمایی نیازی ندارند و به همین دلیل از سوی انقلابی‌نماها محکوم می‌شوند و شگفت اینکه انقلابی نماها با انقلابی‌ها بیشتر مشکل دارند تا با ضد انقلاب.
 
وی در پایان اظهار کرد: درباره ویژگی‌های جوان مسلمان از نظر مقام معظم رهبری باید گفت که جوان مسلمان و انقلابی، آزاداندیش است یعنی استقلال فکری دارد. از نظر جوان مسلمان و انقلابی، کثرت مخلوقات در عالم مانع از دیدن احاطه کامل خداوند بر جهان نیست. این جوان مسلمان و انقلابی، دین را مجموعه‌ای کامل و جامع و منسجم با هم می‌بیند. با ولایت پیوند ناگسستنی دارد. آرمانگرای واقع‌بین است. درباره حق، مردد و دو دل نیست بلکه حق را کاملا می‌شناسد و مرز جبهه حق و باطل را گم نمی‌کند و مراقب است با دوست و دشمن چگونه رفتار کند. همچنین این شخص با کسی بر سر حق معامله نمی‌کند. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار