۰۵ بهمن ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۴۲۱

عطنا- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: هر گونه تلاش برای ایجاد وفاق بین مسلمانان در تنظیم هر گونه سند بالادستی نظیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نیازهای مهم امروز دنیای اسلام است.

دکتر سید ابراهیم سرپرست‌سادات گفت: هر گونه تلاش برای ایجاد وفاق بین مسلمانان در تنظیم هر گونه سند بالادستی نظیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نیازهای مهم امروز دنیای اسلام است.

وی ادامه داد: بر ماست که از ظرفیت‌ها شخصيت‌هايی همچون استاد شهيد مرتضی مطهري در تدوین سند بالادستی به خصوص سند الگوي اسلامی ايرانی پيشرفت بهره ببريم.

وی اظهار كرد: امروزه، کشورهای مسلمان و مقدسات آن‌ها به دلیل تفرقه امت اسلامی زیر تاخت و تاز و هتک حرمت قرار دارد. اختلافات مذاهب اسلامی با بسترسازی دشمنان مشترک از سطح حوزه‌های تخصصی به عرصه‌های همگانی یعنی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای کشیده شده و این امر، عامل بروز اختلاف‌های بسیار جدی و ویرانگر در جهان اسلام شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گستردگی و پررنگ شدن مسائل مربوط به فرقه‌ها و تبلیغ آنها، نه‌تنها نشانِ ترویج مذاهب نیست، بلکه خود باعث تشدید اختلافات بین امت اسلامی شده است. این امر ناشی از سادگی و سطحی‌نگری مسلمانان و عزم و نقشه دشمنان برای نابودی آنها و دین آنهاست. از این رو، هر گونه تلاش برای ایجاد وفاق بین مسلمین ازجمله وحدت و تقریب، گفتمان‌سازی برای آن، بازگشت به اندیشه‌های روشن و صریح در این باره و توجه به آن در تنظیم هر گونه سند بالادستی نظیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جدا از اهمیت پژوهشی، از اهمیت دینی و شرعی نیز برخوردار است و از نیازهای مهم امروز دنیای اسلام است چرا که فایده و ضرورت این مهم، خدشه‌ناپذیر و اغماض‌نشدنی است.

دکتر سرپرست سادات خاطرنشان كرد: شارع مقدس به وحدت و اخوت اسلامی، اهتمام بسیار زیادی دارد. مسلمانان، دارای خدا و قبله، پیامبر و کتاب، فرهنگ و تمدن عظیم واحدی هستند که این ظرفیت‌ها می‌تواند از آنها ملت واحدی تشکیل دهد تا در برابر ابرقدرت‌ها و دشمنان مشترک ایستادگی کنند. در چنین بستری، بازگشت به اندیشه استاد مطهری، به منزله اسلام‌شناسی مرجع و از منادیان احیاگری دینی در جهان اسلام در دوره‌های اخیر، روش و مسیر روشنی را برای تحقق اتحاد و همبستگی در جهان اسلام عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: اندیشه و الگوی تقریبی شهید مطهری دارای مؤلفه‌های بسیار مهمی است که اعتقاد راسخ به ضرورت وحدت امت و تقریب مذاهب اسلامی، جلب توجه مسلمانان به بایسته‌های آن، بیان تراز وحدت بر محور مشترکات اسلامی، اصول انسانی و انسان‌ساز آن، توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام و معرفی حضرت امیر(ع) به عنوان طلایه‌دار وحدت، توجه به نظر و عمل بزرگان اهل سنت، برجسته‌سازی شخصیت‌های تقریبی فرقه‌ها و آثار و خدمات آنها و ساز و کارهای انضمامی‌تر و راه‌حل‌های قرآنی تقریبی نظیر بیداری، مبارزه با خرافه‌ها و امر به معروف و نهی از منکر از آن جمله است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در نظر استاد مطهری، ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، هرگز به معنای دست شستن از اصول مسلم و حتی مستحبات فرقه‌ها نیست که آن، امری ناپسند و به دور از خرد است و آنچه برای این کار مهم است نوع برخورد با مسئله، تفاسیر و شیوه ارائه مطالب است. وی علاوه بر استناد به برخی اقوال بزرگان اهل سنت، این زمینه را برجسته کردند که آنها نیز همانند ما به بزرگان ما احترام کامل را می‌گذارند و بر ما است که از این ظرفیت‌ها برای ایجاد تقریب به نحو احسن استفاده کنیم و راه عزتمندی امت را با نگاهی عمیق و به دور از خرافه‌گرایی، عوام‌گرایی، تعصب و جمود هموار کنیم و در تدوین هر گونه سند بالادستی مورد توجه قرار دهیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار