۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۲۸۶

عطنا- درک درست از اندیشه و پژوهش به تصمیم گیری صحیح منتج می گردد. در جوامع پیشرفته اندیشه و به تناوب آن پژوهش فرآیندی برای رسیدن به راه حل های نظام مند است. پژوهش با فراهم آوری دانش نو، قدرت و استقلال هر کشوری را  استوار خواهد ساخت. اندیشه و پژوهش به آموزش بهتر می انجامد و از طرفی پرسش های یک  جامعه را پاسخ داده و به اقشار این توانایی را می دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کنند و به اهدافشان دست یابند. نقش موثر و سهم اندیشه و پژوهش در روند تحولات جامعه، بگونه ای است که توسعه همه جانبه در موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاست را میتوان در این مهم جستجو کرد و بالعکس در کشورهای توسعه نیافته، ضعف در مدیریت سازمان ها و نهادهای دولتی و مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی، برگرفته از ضعف در قوای پژوهشی آن کشور است و بعبارتی بهتر عدم مدیریت مناسب در نهادهای اندیشه ورز و پژوهشی، مهم ترین مانع در پیشرفت و توسعه در کشورهای جهان سوم به شمار می آید.

با دست‌یابی به مدیریت علمی که بر نظامی اندیشه محور استوار است، مشکلات را می توان کاهش داد. باید بپذیریم فاصله ی بخش های صنعت و مراکز اندیشه ورزی و پژوهشی، مشکلاتی را در انجام فعالیت های پژوهشی پدید می آورد و همچنین چشم پوشی از در اختیار قرار دادن امکانات لازم برای پژوهش گران و نخبگان جامعه، ارتباط میان دانشگاه، پژوهشگاه و اندیشگاه را با دستگاه های اجرایی تضعیف می کند و در نهایت، توانایی و بهره وری این دو که بعنوان مکمل یکدیگر در ارتقای کشور نقش دارند را کم‌اثر‌تر می کند. از‌ ابتدای سال 1400 تا آغاز هفته پژوهش در صدد این بودم که بتوانم مسیری جدیدی را در اندیشه‌ورزی معرفی کنم. از آنجا که شاید خواندن یک کتاب قطور با یک موضوع مشخص کمی زمان بر و در شرایط امروزی(با وجود شبکه های اجتماعی و گردش اطلاعات) کمی خارج از حوصله باشد، بگمانم جمع آوری این کتاب و یادداشت های یکصدگانه ی کوتاهش، حداقل کلید واژه هایی را برای آغاز اندیشه و پژوهش در اختیار مخاطب بگذارد و او را سریعتر در برخی از مسائل  به جمع بندی برساند. در این کتاب سعی شده تا با نگاه واقع بینانه به موضوعات روزمره‌ی اندیشه ورزی و اندیشه‌ی سیاسی جهان پراخته شود و در شرایطی که در برخی موضوعات شاید بیان مستقیم مطلب خارج از توان بوده، با واقعیت های تاریخی خواننده را به سمت خواستگاه پژوهشی در سرفصل های این مجموعه پژوهشی کشانیده باشد. این کتاب قرار است توسط یکی از اندیشکده های کشور بعنوان سند اقدام عملیاتی در حوزه اندیشه‌ورزی انتشار یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار