۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۸:۱۰
کد خبر: ۳۰۳۲۷۰

عطنا - دکتر سیدجلال‌الدین کزازی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگوی اختصاصی با عطنا پاسخگوی سوالات ما در مورد هجمه‌های اخیر به فرهنگ و ادب فارسی و مفاخر ایران زمین توسط برخی کشورهای همسایه و راهکارهای مقابله با آن بود.

دکتر کزازی در این گفتگوی یک ساعته تصریح کرد: اگر از زبانی، از گویشی ایرانی واژه‌ای بمیرد، ایرانی جان آگاه، اندیشمند، ایران دوست، بزم سوگ خواهد آراست، آوازه درخواهد افکند که فلان روز در فلان جای گرد هم خواهیم آمد تا در مرگ این واژه گرامی بموئیم، بزاریم، بگرییم.

وی افزود: واژه‌ها بسیار ارزشمندند، هنگامی که واژه‌ای می‌میرد، بخشی از فرهنگ و تاریخ را با خود می‌میراند، هر واژه سر رشته‌ای است که ما را به ژرفاهای تاریخ و فرهنگمان می‌پیوندد. پس ارزش واژه‌ها را بدانیم. اگر واژه‌ای مرد در دریغ او بموئیم، بگرییم.

مشروح مصاحبه یک ساعته تصویری عطنا با این شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و ادیبِ بی همتای ایرانی که از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ بوده، هفته آینده منتشر خواهد شد. بخش کوتاهی از این مصاحبه را در ادامه ببینید:

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار