۰۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶
کد خبر: ۳۰۳۲۲۴

به گزارش عطنا، دکتر عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مسئول جدید سازمان صدا و سیما باید چهرۀ جدیدی از این سازمان ارائه کند و حربه های تبلیغاتی جذب مخاطب را از رسانه های معاند و بیگانه بگیرد. وظیفۀ اصلی صدا وسیماست که خود مدیریت افکار عمومی کشور را در دست بگیرد نه اینکه این امر به دست رسانه های اپوزیسیون بیفتد.
وی ادامه داد: قطعاً با ایجاد تغییرات ساختاری و محتوایی در صدا و سیما، مقاومت هایی صورت می گیرد اما اینکه، این امر مهم، آغاز شده هرچند ناچیز، جای خوشحالی دارد. در گذشته در مواقع بحران، اخبار تا به دست مخاطبان می رسید آنها از طریق رسانه های خارج از کشور از رویدادها مطّلع می شدند و این باعث فرصت سوزی برای رسانه های داخلی، مخصوصاً صدا و سیما می شد.
 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تغییر در محتوا و ساختار سازمان صدا و سیما باید در قالب یک پروژه تعریف شود، اظهار کرد: برای ایجاد تغییر باید از نظرات کارشناسان و صاحب نظران بیرون از مجموعۀ خود صدا و سیما بهره گرفته شود. به عبارتی باید یک اتاق فکر «فرا صدا و سیمایی» تشکیل شود.
دکتر اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: نکتۀ دوم این است که صدا و سیما نباید فقط به روزنامه نگاری رادیو و تلویزیونی اکتفا کند. این سازمان باید روزنامه نگاری سنتی را همزمان با روزنامه نگاری نوین پیش ببرد تا بتواند در حوزۀ انتشار اخبار موثر باشد. در همین زمینه به عنوان مثال سازمان باید به دست اندرکاران، مجریان، کارشناسان و نیروهایش اجازه دهد که در فضای مجازی، حضور فعال و پررنگی داشته باشند. رئیس صدا و سیما به عنوان یک مسئول باید حضور پررنگی در فضای مجازی داشته باشد تا بتواند در مواقع بحران، واکنش های فوری داشته باشد.
این استاد روزنامه نگاری در ادامه گفت: از آنجایی که ساختار، بودجه، استراتژی و... میان رسانه های ایرانی و رسانه های خارج از کشور متفاوت است، بنابراین نمی توان این دو گروه از رسانه ها را با یکدیگر مقایسه کرد. پس ایجاد تحول بنیادین در ساختار و کادر حرفه ای در رسانه های ایرانی مخصوصاً سازمان صدا و سمیا ضروری است.
 وی با اشاره به اینکه حتی خبرگزاری هایی هم که در کشور در حال فعالیت هستند، حرفه ای نیستند و بیشتر «شبه خبرگزاری» هستند، تصریح کرد: خبرگزاری ها و مطبوعات هم نیاز به یک تحول اساسی دارند. چرا که تیراژ بسیار پایین مطبوعات نشان دهندۀ ضعف کار حرفه ای آنهاست. در همین زمینه در حال حاضر در ژاپن، برخی از روزنامه ها با وجود گسترش فضای مجازی، رسانه های اجتماعی و... همچنان روزانه بیش از 16 میلیون تیراژ دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به گسترش فضای مجازی و آنلاین شدن همۀ امور، اظهار کرد: در زمینۀ انتشار اخبار، فضای مجازی، گوی سبقت را از رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما ربوده است. خبرهای فوری و مهم، بلافاصله در فضای مجازی منتشر می شوند و صدا و سیما بعد از چند ساعت و با تاخیر فراوان آن خبرها را منتشر می کند.
به گفتۀ دکتر اسدی، یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان صدا و سیما استفاده از مطالب کلیشه ای، مجریان و کارشناسان تکراری است. تربیت کادر حرفه ای و گفتمان ساز نیاز ضروری و فوری صدا و سیما است. به عنوان مثال صدا و سیما در زمینۀ تربیت خبرنگاران بین المللی موفق نبوده است.
وی با اشاره به اینکه باندسالاری، رانت خواری، عدم سیاستگذاری صحیح و خط‌مشی‌شناسی یک خطر بسیار مهم است، گفت: باید در تمام رسانه ها، «ضابطه سالاری» برقرار شود. در روزنامۀ لوموند فرانسه، سردبیر را خود اعضای تحریریه و روزنامه نگاران انتخاب می کنند. به نظر بنده ما هم باید به این سمت پیش برویم. البته قطعاً برای ایجاد تغییرات محتوایی و ساختاری باید هزینه هایی را هم متحمل شد که این نباید مسئولان را دلسرد کند.
این استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: نکتۀ دیگر، بحث تکثّر رسانه ای است. در این زمینه، گرچه در داخل کشور ده‌ها روزنامه و خبرگزاری داریم اما عملاً تکثری اتفاق نیفتاده است. تکثر رسانه ای باید تکثر «اندیشه و رفتار» رسانه ها باشد. باید شرایطی صورت گیرد که همه بتوانند منطقی و در یک گفتمان حرف بزنند.
دکتر اسدی در پایان بیان کرد: ایجاد تحول در رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما خیلی مهم است. صدا و سیما باید آنقدر حرفه ای و توانمند باشد که رسانه های خارج از کشور به آن مراجعه کنند. البته در این زمینه شبکۀ تلویزیونی پرس.تی.وی تاحدی خوب و مثبت عمل کرده، اما جای کار بسیار دارد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار