۰۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۸:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۲۰۹

عطنا - دکتر عباسعلی رهبر، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مقاله تحلیلی اختصاصی خود برای عطنا چنین آورده است: یکی از نوآوری‌های امام راحل(ره) سازمان‌دهی بسیج بود و این امر نقش اساسی و بنیادی در جهت تثبیت و استمرار انقلاب اسلامی و نیز حفظ تمامیت ارضی از جهت مادی و معنوی برای ملت ایران داشت.
مهم‌ترین ویژگی بسیج به عنوان یک مکتب، توجه به دو عنصر اسلامیت و جمهوریت است. این دو موضوع ارتباط هم‌افزا با یکدیگر دارند و ایرانیان در کنار توجه به اسلام به مردم‌سالاری هم به همان میزان اهمیت می‌دهند. در واقع بسیج تجلی عینی تعامل مردم‌سالاری و اسلامیت است.

ویژگی‌های مهم بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری
رهبر مقام معظم انقلاب اسلامی در رابطه با بسیج می‌فرمایند بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند.
ویژگی مهم بسیج بر مبنای سخنان مقام معظم رهبری آن است که این افراد به دنبال منافع شخصی خود نبوده و به دنبال تحقق اهداف عالیه کشور هستند. در ایام دفاع مقدس معجزات عظیمی را از حضور عالمانه، مومنانه و پرتلاش نیروهای بسیج شاهد بودیم و باید قدردان این بزرگان باشیم.
همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که عرصه بسیج یک عرصه عمومی است و مختص به یک قشر خاص نیست. در همه مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و قشرها معنای بسیج تبلور پیدا می‌کند، بسیج نیاز به کیفیت بخشیدن روزافزون خود است و باید مجموعه موضوعاتی که کیفیت مکتب بسیج را افزایش می‌دهد، مورد توجه قرار گیرد.

راه‌های کیفیت‌بخشی به بسیج
یکی از مهم‌ترین این موضوعات، نگاه درست به تاریخ بسیج و انسان‌های بزرگ‌مردی است که بسیج در عمل و رفتار آنان متبلور شده و از جمله آنها می‌توان به سردار سلیمانی و برخی شهدای دیگر اشاره کرد. اخلاص، معنویت بسیجی و ارتباطی که بسیجیان بزرگ و صاحب دل با خدا داشتند، می‌تواند به این کیفیت‌بخشی بسیار کمک کند.
یکی دیگر از عناصری که باعث کیفیت‌بخشی بسیج در فضای عمومی در کنار توجه به مثلث بصیرت، بینش سیاسی و اخلاص می‌شود، بحث عمل به هنگام و به‌اندازه است که این موضوع باید در کنار اخلاص، نگاه فرا مادی و همچنین نوعی از عقلانیت مورد توجه باشد تا بتواند کیفیت بسیج و بسیجی را تحت تأثیر قرار داده و باعث ارتقای آن شود.
بسیج در حیطه دانشگاه باید با توسل به مباحث قرآنی، معارف انسانی و استفاده از ادبیات فاخر پیشرو باشد، همچنین نکته مهم دیگر آن است که سلاح قلم و سلاح توجه به امر پیشرفت کشور نیز باید مورد توجه بسیج قرار بگیرد.
مکتب بسیج با هرگونه جزمیت، جمود و جزم‌اندیشی مقابله کرده و طرفدار علم است. بسیج ذاتاً اهل جذب است و جذب حداکثری را مورد توجه قرار می‌دهد. هرکس که خود را پایبند به قانون اساسی و ملتزم به ولایت‌فقیه تعریف کند در زمره بسیجیان قرار می‌گیرد.
دغدغه مکتب بسیج آباد کردن، پیشرفت و عمران این جهانی نیز هست، زیرا ارتباط وثیق بین این دنیا و آخرت را مورد توجه قرار می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های بسیار مهم مکتب بسیج آن است که نسبت به مسائل روز، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌تفاوت نیست، بلکه فرهنگ مسئولیت بخشی در خود دارد. بسیجی و مکتب بسیج در عین حفظ اصول و حقیقت دین و نگاه مردمی دارای نگاه مبتنی بر مدارا، حامی سنت اعتدال و حکمت‌آمیز است و با بصیرت سعی می‌کند نسبت به امور اصلی و فرعی تفاوت قائل شود.

توجه به رویکرد مسئله محور در کاربردی سازی علوم انسانی
در دانشگاه علامه طباطبایی، مکتب بسیج و فرهنگ بسیجی می‌تواند در قالب کاربردی سازی علوم انسانی و بر اساس عملکرد خود مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه یکی از اهداف دانشگاه علامه طباطبایی در دوره مدیریت جدید، توجه به علوم انسانی، بومی سازی و کاربردی سازی آن و تحول دقیق، منطقی و عالمانه علوم انسانی است.
رویکرد مسئله محور در جهت کاربردی سازی علوم انسانی از موضوعات مهمی است که بسیج و اساتید بسیجی در دانشگاه می‌توانند آن را به‌گونه‌ای مورد توجه قرار دهند که نسبت علوم انسانی با جامعه و مسائل انسانی دوباره بازخوانی شود.
جامعه انسانی همواره با مسائل و معضلات متعددی روبه‌رو است که می‌توان در پرتو مفاهیم و راهکارهای برگرفته از علوم انسانی آنها را حل کرد.
از این‌رو یکی از بحث‌های مطرح برای کاربردی سازی علوم انسانی، مسئله محوری است که می‌توان در چهار محور بهینه‌سازی، توانمندسازی، حل مسئله و الگوسازی این روند را به پیش برد. بر اساس این رویکرد، می‌توان نگاه بین‌رشته‌ای در علوم انسانی را تقویت و نگاه جامعه‌محوری را تثبیت کرد و همچنین می‌توان الگوهای مناسب و معینی را برای ارتقای منزلت علوم انسانی در جامعه به وجود آورد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار