۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ۲۱:۳۸
کد خبر: ۳۰۳۰۲۲

عطنا - دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دومین نشست از سلسله نشست های فصل تحول با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت» با طرح این سوال که برای عدالت ورزی و سیاست‌های ناظر به عدالت ورزی مشکل کجاست؟، اظهار کرد: «مشکل در انگیزه‌ها، اندیشه و قوانین است و راه حلی که برای حل این مشکل پیشنهاد شده حکمرانی عاقلانه و عادلانه است. حکمرانی را به معنای راهبری قدرت می‌توان تعریف کرد. حکمرانی عبارت است از راهبری عاقلانه و عادلانه قدرت از مبدا تا مقصد و اینجا شش رکن برای آن در نظر می گیرند.»

به گزارش عطنا، وی که به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کرده بود، ادامه داد: «رکن نخست مبدا است، یعنی از چه نقطه ای بحث شروع می‌شود. رکن دوم مقصد است یعنی جایی که می‌خواهیم برویم. رکن سوم متحرک‌ها یا همان نهادها و کارگزاران هستند که بازیگران حکمرانی هستند. عنصر چهارم به محرک‌ها مربوط می شود. عنصر پنجم مکان یعنی ایران است و عنصر ششم زمان است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «عقل و عدل ناظر به محرک‌های معرفتی و انگیزشی است. ولی عمدتا عقل در جنبه محرک های معرفتی ایفای نقش می‌کند و عدل در جنبه محرک های انگیزشی، ولی هم عقل و هم عدل محصول هر دو محرک هستند.»

لک زایی با بیان اینکه 5 نهاد اساسی شامل خانواده، اقتصاد، حکومت، بهداشت، تعلیم و تربیت هستند، اظهار کرد: «وقتی از عدالت سخن می گوییم طبق حکمرانی عاقلانه و عادلانه دو نوع عدالت داریم که از یکدیگر جدا هستند. اول عدالت پایه هست و دیگری عدالت اکتسابی است. بخشی از عدالت که دولت باید ناظر به آن سیاست گذاری کند هر دوی این ها است. یعنی دولت باید هوشمندانه بتواند در عرصه حکمرانی میان عدالت پایه ای با عدالت اکتسابی تمایز قائل شود.»

وی ادامه داد: «عدالت پایه مربوط به نیازهای ضروری می‌شود که در ساحت آن ۵ نهاد، پنج نیاز ضروری در سطح تعریف می‌شود که همه باید از آن برخوردار باشند. اینها برای همه افراد ضروری هستند که در سطح خانواده شامل امکان تشکیل خانواده، و در سطح اقتصاد شامل اشتغال، تغذیه، مسکن و پوشاک می شوند.»

این استاد دانشگاه افزود: «در سطح حکومت امنیت دنیوی و اخروی شهروندان مطرح است. در بخش بهداشت سلامت شهروندان در دو بعد معنوی و دنیوی و در بخش تعلیم و تربیت، تزکیه و تعلیم شهروندان مهم است.»

وی تصریح کرد: «لذا دولت‌های اسلامی باید این ضروریات را برای همه شهروندان ایجاد کنند. یعنی نهادهای مربوطه مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در این پنج حوزه باید فعال شوند تا به شکل منظومه ای و مجموعه ای عدالت پایه دیده شود.»

لک زایی گفت: «اما در عدالت اکتسابی دولت باید شهروندان را حمایت و حفاظت کند. مثلا اگر فردی کارخانه ای یا شرکتی تاسیس می کند و فعالیت اقتصادی دارد دولت باید از وی حمایت کند. یعنی دولت باید از اکتساب مشروعی که آن فرد یا شرکت دارد حمایت کند.»

وی ادامه داد: «حکمرانی یک زنجیره است و برای اینکه منظومه شکل بگیرد باید حداقل ۵ سطح در آن دیده شود: اول سطح قوانین، دوم سطح ساختارها و سیستم‌ها، سوم سطح رفتارها، چهارم کارگزاران و مدیران و پنجم سطح اندیشه ها است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «برای مثال سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد مساحت ایران است. این استان را تا به لحاظ حجم و وسعت کم نکنیم نمی‌توان مشکلات آن را حل کرد. مشکل ما ساختاری است و تا این استان به چند استان تقسیم نشود مشکلاتش قابل حل شدن نیست.»

وی با بیان اینکه ممکن است در هر موردی مشکل مربوط به یکی از سطوح قوانین، ساختارها، رفتارها یا مدیران باشد، تصریح کرد: «به گمان من مشکل اساسی مربوط به سطح اندیشه ها و انگیزه ها است که به عنصر محرک‌ها مربوط می‌شود و بخشی محرک‌های اندیشه ای است و بخشی محرک‌های انگیزه ای.»

لک زایی ادامه داد: «محرک های اندیشه ای وقتی می‌تواند یک حکمرانی عاقلانه و عادلانه را پشتیبانی کند که از معرفت وحیانی، عقلانی، تجربی و معرفت شهودی استفاده کند. در وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور ما این محرک های معرفتی را پشتیبانی نمی‌کند.»

وی افزود: «در حوزه محرک‌های انگیزشی باید سطح امیال، خشونت ها، اوهام و خرافات کنترل شود تا ما به عفت، شجاعت و حکمت برسیم. هر مقدار این‌ها در سطح جامعه گسترش پیدا کند عدالت تعریف دقیق تری پیدا می‌کند. بزرگترین چالش پیش روی حکمرانی عاقلانه و عادلانه در ایران چالش انگیزشی و معرفتی است و تا نظریه عدالت منسجم و روشنی ارائه نشود حکمرانی عاقلانه و عادلانه در ایران شکل نمی گیرد.»

لک زایی با بیان اینکه چالش معرفتی و انگیزشی را باید مراکز دانشگاهی و حوزی حل نمایند، تصریح کرد: «لذا ریشه مشکل و بحران عدالت به فرهنگ، تعلیم و تربیت برمی گردد و اگر مراکز تعلیم و تربیتی را جدی نگیریم حکمرانی به سمت حکمرانی عاقلانه و عادلانه حرکت نخواهد کرد.»

به گزارش عطنا، دومین نشست از سلسله نشست های فصل تحول با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت» دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، از ساعت ۱۰ تا ۱۳ با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار و برای مخاطبین در بستر فضای مجازی به صورت زنده پخش شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار