۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۹۷۵۰۱
smart-toursim

  • فاطمه احمدخانی


گفتگوی زنده اینستاگرامی کمیته گندم معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با آرش ظهراب‌نیا، کارشناس هتل‌داری، روز یکشنبه 27 مهرماه 99 برگزار شد. به گزارش عطنا، آرش ظهراب‌نیا در آغاز این گفتگو با اشاره به تعریف اینترنت اشیا و کاربردهایش می‌گوید: «یکی از تعریف‌های اینترنت اشیاء متصل‌شدن اشیاء به یکدیگر از طریق اینترنت است. استفاده از QR کدها برای پرداخت با تلفن همراه در رستوران و استفاده از تلفن همراه برای وارد شدن به اتاق به جای کارت کلید از کاربردهای آن در هتل است».

 

در ادامه ظهرابی‌نیا درباره الکسا توضیحاتی می‌دهد: «الکسا برای مهمان‌نوازی دستاورد اینترنت اشیاء در سال گذشته برای هتل‌داری بود که حاصل همکاری هتل‌های زنجیره‌ای ماریوت و آمازون است. الکسا برای مهمان‌نوازی دستیار صوتی‌ای در هتل است که نیاز به لمس اشیاء را از میان برداشته‌است و تنها با صحبت کردن کارهای لازم انجام می‌شود».

مهمان تکنولوژی باشید


یکی از برنامه‌های این گفتگوی زنده اینستاگرامی معرفی کتاب «مهمان تکنولوژی باشید» بود و ظهرابی‌نیا به معرفی این کتاب پرداخت: «کتاب مهمان تکنولوژی باشید اینترنت اشیاء را در 4 بخش گردشگری، هتل‌داری، رستوران و موزه بررسی کرده‌است. همچنین تشریح کرده است چطور می‌توانیم خدمات هوشمند و شخصی سازی شده به مهمانان ارائه دهیم که باعث جذب، رضایت و در نتیجه وفادار شدن مهمان شود».

دبیر کمیته گندم نیز به گفته‌های آرش ظهرابی‌نیا اضافه می‌کند و می‌گوید: «هتل‌داری بخشی خدماتی آمیخته با هنر است که تکنولوژی و اینترنت اشیاء می‌تواند تسهیل و تسریع کننده روند کارها در آن بشود اما نمی‌تواند جایگزین هنر و نوآوری آشپز و یا لبخند و احساس رضایت بخشی که پذیرشگر یک هتل به مهمان می‌دهد، بشود».

اینترنت یاری‌گر صنعت گردشگری


ظهرابی‌نیا در پاسخ به سوال «اینترنت اشیاء چه کمک‌های دیگری به این صنعت کرده‌است؟» می‌گوید: «یکی از اتفاقاتی که اینترنت اشیاء برای این بخش رقم زده است، پیگیری مسیر چمدان‌ها در فرودگاه از طریق تلفن همراه است که باعث می‌شود مسافر چمدانش را گم نکند و راحت تر پیدا کند. تکنولوژی دیگری که جذاب و کمک‌کننده است، مورد استفاده‌ی موزه‌هاست که در دو موزه لوور و جامعه‌شناسی آمریکا از آن بهره می‌گیرند و می‌تواند میزان جذابیت یک اثر در موزه را برای بیننده تعیین کند. هر دقیقه که اثری را تماشا می‌کنیم و علائم بدنی که میزان علاقه به آن اثر را نشان می‌دهد از طریق تلفن همراه شخص ارسال می‌شود و موزه‌ها از این اطلاعات و آمار به صورت کلی برای تعیین اثر برتر و برنامه‌ریزی‌های افزایش بازدید استفاده می‌کنند.

روبات‌ها نمی‌توانند پاسخگوی ارتباطات انسانی باشند


ظهرابی‌نیا در پایان گفتگو به مضرات تکنولوژی برای صنعت گردشگری می‌پردازد و می‌گوید: «یک مورد به خاطر می‌آورم که یک هتل سال 2014 در ژاپن تمام نیروی انسانی را اخراج کرد و فعالیت‌ها را به صورت کامل به روباتیک سپرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود این کار با شکست مواجه شد چون ربات احساس و نوآوری انسان را ندارد و نمی‌تواند در این صنعت به طور کامل جایگزین شود اما می‌تواند کمک‌کننده باشد چون ارتباطات انسانی در این بخش مهم هست و مهمانان خواهان نیرویی هستند که بتواند احساسات آنها را درک کند».

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار