۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۹۵۲۶۴
مهدی زارع

عضو هیئت علمی و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در لایو اینستاگرامی کانون هلال احمر دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مسائل مختلفی در سطح جامعه و دانشگاه مطرح می شود و یکی از کارهای مهمی که جامعه دانشجویی می‌تواند در مورد مسائلی مانند سوانح طبیعی، زلزله، مدیریت بحران و بحث پیشگیری و آمادگی انجام دهند، مطرح کردن و آوردن این موضوعات در عرصه عمومی گفت‌وگو است. دانشجویان نباید انتظار داشته باشند که مسئولان باید این مشکلات را حل کنند، چون مسئولان تفاوت خیلی خاصی با خود شماها ندارند. آن‌ها فقط یک سری امکانات و دانسته‌هایی در اختیار دارند. تصور نکنیم اگر در حال حاضر موضوع زلزله اخیر تهران مطرح است این موضوعات به صورت بسته‌های‌ آماده نزد مسئولان هستند و از صفر تا صد آن آگاهی دارند.


به گزارش عطنا، دکتر مهدی زارع در ادامه سخنانش این سوال را مطرح کرد که نهادهای دانشجویی مانند انجمن های علمی و کانون های فرهنگی، اجتماعی در دانشگاه چه وظیفه ای در زمینه آگاهی رسانی و ترویج فرهنگ ایمنی دارند و چطور می‌توانند جامعه را برای بحران احتمالی آماده تر بکند؟


وی افزود: شما دانشجویان و نیروهای جوان باید این موضوعات را پیگیری کنید، هم اکنون یکی از موضوعات مهم اجتماعی ما موضوع زلزله‌ تهران است و این می‌تواند حجم بالایی از فعالیت‌های گروه‌های دانشجویی به خصوص آنهایی که در قالب همکاری با جمعیت هلال احمر فعالیت دارند را به خود اختصاص دهد. کانون‌های دانشجویی می‌توانند موضوع زلزله را به عنوان سناریو رخداد بین خودشان تعریف کنند. اگر هر موقع لازم است متخصصان را صدا کنند و به صورت جمعی بازدیدهایی را داشته باشند.


عضو فرهنگستان علوم در ادامه اظهار کرد: زلزله تهران یکی از مسائل مهم اجتماعی است که ما متخصصان و همچنین شما دانشجویان باید به آن بپردازیم. در مورد زلزله‌ تهران هر موقع که لازم بود از متخصصان دعوت کنید تا بیایند هم حرف‌های شما را بشنوند و هم با شما صحبت کنند و کاملاً این موضوع را از خودتان بدانید. فرض کنید الان شما و رخداد زلزله که در دماوند اتفاق افتاده، طرف هستید. اصلاً سناریو می‌تواند این باشد که به جای یک زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در دماوند، این زلزله با بزرگی ۷ ریشتر اتفاق افتاده بود. شما به‌عنوان تیم دانشجویی هلال احمر چه کارهایی را می‌بایست و چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و شروع کنید به صورت یک رزمایش یا در واقع مجموعه‌ای از فعالیت جلو ببرید.


این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: این موضوع را از ذهنتان بیرون کنید که الان تمام این تصمیمات گرفته شده و بسته‌های آماده وجود دارد و فقط آماده‌اند زلزله‌ای با بزرگی ۷ ریشتر بیاید و این تصمیمات را اجرا کنند، خیر اینطور نیست. یعنی نیروهایی که به خصوص در بخش جوانان قرار دارند خودشان را باید آزاد حساب کرده و کاملاً این انرژی را وارد این عرصه کنند و از خطا کردن و مشکل داشتن هم نترسند. همه کسانی که مسئول و با تجربه هستند هم بسیار خطا کرده اند تا یاد گرفتند و تجربه کسب کرده اند. بنابراین دور، دور شماها است.


زارع تاکید کرد: شما باید با گفت‌وگو شروع کنید و بعد در هر جایی که می‌توانید کار را به صورت فعالیت عملی جلو ببرید. دیواری هم جلوی خود حس نکنید. فکر نکنید این کارهایی که شما انجام می دهید در تقابل و یا مخالف یک برنامه از پیش فکر شده‌ است. شما خودتان را کاملاً مسئول بدانید و حس کنید که این سناریو الان وجود دارد.


این استاد پژوهشگاه تصریح کرد: با توجه به توان و ظرفیتی که دارید و نوع کارهایی که می‌توانید انجام دهید از نظر بودجه و از نظر امکانات و رفت و آمد ببینید نوع فعالیتی که باید انجام دهید، چگونه است. اگر هم در این حین که دارید کار می کنید هر حادثه طبیعی مانند سیل و زلزله اتفاق افتاد شما از همین ظرفیت که درست کرده‌اید می‌توانید استفاده کنید. الان وقت آن است که فعالیت‌هایی را که از قبل فکر کرده‌اید اجرا کنید و این جزوی از تجربیات شما می شود.


عضو فرهنگستان علوم بیان کرد: خودتان را جای مسئولان بگذارید. با این ذهنیت که یک مقام مسئول چندین مسئله دارد و ممکن است به این موضوع زلزله خوب فکر نکرده باشد. شما خودتان را جای او بگذارید و فرض کنید الان زلزله‌ای آمده، حال چه کار می کنید؟ از نظر خبری، ارتباطی، کمک به مصدومان و هزاران کاری که باید انجام شود.


وی در پایان تاکید کرد: اگر خودتان را صرفاً محدود به مطالبه‌گری کنید، فقط دنبال سوال خواهید گشت. بنابراین پیشنهاد من این است که خودتان را جای مسئولان بگذارید، این باعث می‌شود که خودتان مسئله را بیشتر لمس کنید. امکانات لازم و محدودیت‌های کار را لمس می‌کنید. در این صورت اگر هم مطالبه‌ای کنید، مطالبۀ شما بیشتر از جنس واقعیت و منطقی‌ تر خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار