۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۲۰
کد خبر: ۲۹۴۶۶۸
سردر

پیرو تعطیلی کلاس های آموزشی حضوری جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، سئوالات پر تکرار دانشجویان در حوزه آموزش و دانشجویی مبنی بر شرایط حذف درس و نیز در خصوص زمان بازگشایی خوابگاه های دانشجویی با توجه به نزدیک شدن به پایان ترم و یا نحوه دسترسی دانشجویانی که ساکن در خوابگاه ها بوده اند مطرح می شود که با توجه به تکرار پذیر بودن این سئوالات به برخی از این سئوالات پاسخ گفته شده است.


- شرایط حذف درس و یا حذف ترم برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ چگونه است؟
حذف درس و حذف ترم برای دانشجویانی که دسترسی به امکانات اینترنتی نداشته باشند، درگیر بیماری خود یا خانواده باشند، در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و یا مراکز درمانی اشتغال داشته باشند،  با ارایه مدارک و مستندات مجاز شمرده می شود.
 - مهلت ارائه درخواست حذف درس و یا حذف ترم تا چه زمانی می باشد؟
مستندات حذف درس و یا حذف ترم می بایست حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت ماه به اداره آموزش دانشکده ارسال شود.
- آیا در صورت موافقت با حذف درس و یا حذف ترم شهریه پرداخت شده بازگردانده می شود؟
در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریه پرداز برای نیمسال بعد ذخیره می شود.
- با توجه به اینکه کلاسهای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ سه هفته تمدید گردیده مهلت نهایی زمان حذف اضطراری تا چه تاریخی و نحوه ارائه درخواست چگونه می باشد؟
متقاضیان حذف اضطراری یك درس تا تاریخ ۱۴/۰۳/۱۳۹۹ می توانند از طریق اتوماسیون اداری نسبت به ارائه درخواست خود به اداره آموزش دانشکده با در نظر گرفتن مقررات آموزشی( تعداد واحدهای نیمسال زیر حد نصاب نگردد) اقدام نمایند.
- نحوه و زمان برگزاری آزمون جامع در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به چه شکل می باشد؟
ارزیابی جامع خرداد ماه برای دانشجویان مقطع دکتری به اواخر شهریور ماه با شرایط و ضوابط جاری آن موکول می شود. ضمنا آزمون زبان دانشگاه نیز در دو نوبت یکی ۲۰ تیرماه و دیگری ۳۱ مردادماه تا پیش از ارزیابی جامع برگزار خواهد شد.
  - آیا در شرایط کنونی امکان تصویب طرح نامه، تعیین داور و بررسی درخواستهای دانشجویی وجود دارد؟
بله دانشگاه امکان برگزاری جلسات مجازی گروه ها و شوراهای آموزشی را برای تصویب طرح نامه ها، تعیین داور و سایر مسائل آموزشی دانشجویان فراهم نموده است.
  - آیا برای دانشجویانی که مقرر بود در اسفند ماه جلسات دفاع داشته باشند و این امر میسر نگردید تمهیداتی اندیشیده شده؟
جلسات دفاع دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که مقرر بود در اسفند ماه سال گدشته برگزار شود، پس از بازگشت دانشگاه به شرایط عادی انجام خواهد شد و فرصت لازم بدون اخذ جریمه به ایشان اعطا می‌شود. همچنین امکان برگزاری جلسات دفاع به صورت برخط (آنلاین) در طی این مدت فراهم شده ‌است.
- فرآیند و نحوه درخواست برگزاری جلسات دفاع برخط (آنلاین) چگونه است؟
امکان برگزاري گزارش سمینارها و جلسات پیش دفاع و دفاع از رساله ها و پایان نامه ها به صورت برخط (آنلاین) از طریق سامانه org.iranlms.thesis-atu طبق دستور العمل ذیل فراهم شده است.
مرحله اول: دریافت فرم درخواست دفاع آنلاین که در پایان اطلاعیه شماره ۲ معاونت آموزشی آمده است. مرحله دوم: پرکردن فرم درخواست و ارسال به ایمیل ir.ac.atu@thesis_atu . مرحله سوم: بررسی درخواست توسط دانشکده ذیربط و ارجاع به معاونت پژوهشی دانشگاه و در صورت تایید، درخواست صدور مجوز دفاع براي مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه و ارجاع به دفتر خدمات الکترونیک. مرحله چهارم: تعریف جلسه دفاع و پسورد توسط دفتر خدمات الکترونیک و تحویل به دانشجو جهت هماهنگی با اساتید. مرحله پنجم: حضور کیمته راهبري و هیات داوران در سایت دفاع از رساله و پایان نامه هاي دانشگاه علامه طباطبائی در ساعت اعلام شده و برگزاري جلسه.

  - شیوه نظارت بر کلاسهای آنلاین به چه صورت است؟
روسای محترم دانشکده‌ها مسئولیت نظارت بر برگزاری کلاس‌ها را عهده دار خواهند بود که طبق سازوکارهای ابلاغ شده کارشناس هر دانشکده موظف است روزانه گزارش برگزاری کلاس‌ها را به رئیس یا معاون محترم آموزشی دانشکده گزارش نمایند و پیگیری های لازم از سوی مسئولان محترم برای برگزاری شایسته کلاس‌ها به عمل آید.
  - نقش استاد در حضور و غیاب چگونه است و اینکه آیا برگزاری کلاسهای آنلاین باعث افت کیفیت تحصیل دانشجویان می شود؟
در این سیستم نقش استادان در همه زمینه ها پررنگ تر از گذشته است و زمان کلاس و حضور و غیاب دانشجویان به استادان واگذار شده است. شایان ذکر است که در کلاس های مجازی محتوای ارایه شده گاه متنوع تر از کلاسهای حضوری است به طوری که برخی از استادان به استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مثل فیلم، موشن گرافی، نمودار، عکس و اسلاید رو آورده و کمتر متکلم وحده هستند، لذا نه تنها از کیفیت آموزش  کاسته نشده بلکه در مواردی ارتقا نیز یافته است.
- وضعیت دروس عملی که امکان برگزاری کلاس به صورت آنلاین میسر نمی باشد چگونه می شود؟
درسی که عملی باشد و استاد اعلام کند به شکل مجازی امکان تدریس وجود ندارد. آموزش این دروس در ترم اینده ادامه می یابد و نمره آن در همین ترم  لحاظ خواهد شد. در عین حال امکان حذف هم وجود دارد.
- پایان کلاس های نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تا چه زمانی تعیین گردیده است؟
نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ فعلا به مدت سه هفته برای کلاس های عملی و جبران خلاءهای موجود در برخی دروس نظری تمدید می شود. بدیهی است استادانی که تعداد سقف مصوب کلاس هایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار کرده باشند نیازی به ادامه کلاس ها ندارند و زمان تمدید شده صرف آمادگی برای امتحانات خواهد شد.
  - نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم چگونه است و آیا دانشگاه امکان برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی را دارد؟
نحوه برگزاری امتحانات طی اطلاعیه های آتی اعلام می شود و در صورت تداوم شرایط اضطراری موجود امکان برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی نیز میسر است.
- نحوه دفاع دانشجویان در این شرایط چگونه است ؟
دانشجویانی که در نیمسال جاری خواهان دفاع از پایان نامه و رساله تحصیلی خود هستند، می توانند بر اساس اطلاعیه شماره ۲ معاونت آموزشی دانشگاه، هماهنگی های لازم را برای دفاع آنلاین انجام دهند. بدیهی است دانشجویانی که تمایل به دفاع  حضوری دارند، بعد از پایان یافتن بحران کرونا تمهیدات لازم برای دفاع آنها در نظر گرفته خواهد شد.
- دانشجویانی که اجرای رساله و پایان نامه های آنها پیمایشی است و نیازمند حضور در سایر اماکن است ترم جاری را چگونه انجام دهند ؟
دانشجویانی که برای تحقیق، پایان نامه و رساله تحصیلی خود نیازمند مراجعه میدانی به سازمان ها، مدارس، دانشگاه ها و سایر ارگان ها هستند و به این دلیل   پروژه آنها با تاخیر مواجه شده است، با ارائه درخواست و با رعایت مقررات آموزشی، مساعدت لازم با آنها به عمل خواهد آمد.
چنانچه دانشجویان برای انجام امور مختلف آموزشی و پژوهشی خود نیازمند مصوبات گروهها و شوراها باشند این امر چگونه میسر است؟
براساس اطلاعیه شماره ۳ معاونت آموزشی دانشگاه، گروه ها و شوراهای آموزشی دانشکده ها به صورت حضوری یا آنلاین برگزار  می شود تا فرایند تصویب پروپوزال پایان نامه، رساله، تعیین داور و مسائل آموزشی دانشجویان بدون وقفه و به موقع انجام شود.
  چنانچه استاد درس تشخیص دهد که امکان برگزاری امتحان به صورت مجازی امکانپذیر نیست آزمون آن درس به چه زمانی موکول می شود؟
چنانچه استاد درس تشخیص دهد که امکان برگزاری امتحان به صورت مجازی با توجه به ماهیت درس امکانپذیر نیست، پیش بینی برگزاری امتحان حضوری این دسته از دروس پس از برقراری شرایط عادی شده است.
  - آیا با توجه به شرایط کنونی امکان ارائه درخواست های دانشجویی از طریق مجازی امکان پذیر است؟
بله دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی برای ارتباط با معاونان آموزشی دانشکده ها، مدیریت خدمات آموزشی و مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه می‌توانند از طریق ورود به صفحه اصلی دانشگاه، بخش خدمات آموزش الکترونیکی، قسمت اتوماسیون اداری، گزینه ورود با احراز هویت مرکزی را انتخاب کرده و با وارد کردن ایمیل و گذر واژه خود، ابتدا به قسمت فرم های درخواست و سپس سایر درخواست ها وارد شده و درخواست های خود را به صورت الکترونیکی ایجاد و ارسال نمایند و در صورت نداشتن ایمیل دانشگاهی می توانند در همان صفحه ورود با احراز هویت مرکزی نسبت به ثبت نام و دریافت ایمیل اقدام کنند.
- یکی از مشکلات دانشجویان دسترسی به منابع پژوهشی برای پیشبرد امور پژوهشی و تحصیلی خود می باشد. در خصوص این مورد چه برنامه ریزی هایی صورت پذیرفته است؟
در مورد نگرانی دانشجویان برای منابع مورد نیاز پژوهش ها، خوشبختانه زیر ساخت لازم در قالب سامانه سامانه مجازی کتابخانه مرکزی دانشگاه و سامانه به پژوه فراهم شده است و معاونت پژوهشی دانشگاه در حال تهیه منابع درخواستی استادان و دانشجویان و هماهنگی با انتشارات مختلف برای استفاده از منابع الکترونیکی است. البته امکان استفاده از منابع بین المللی نیز در سامانه کتابخانه مرکزی فراهم و برای استادان و دانشجویان قابل دسترسی است.
-تکلیف مبالغ پرداخت شده که بابت اسکان خوابگاه پرداخت گردیده و با توجه به شرایط کنونی عملا دانشجو در خوابگاه ساکن نبوده چیست؟
مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم های آینده ذخیره می شود و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند عودت داده می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار