۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ۰۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۹۵۷
emtehan

به گزارش خبرنگار سرویس علمی ـ آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ، امتحانات نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه علامه طباطبائی از روز شنبه 16 خرداد در سراسر دانشگاه برگزار می شود. در همین راستا عطنا چند توصیه ی مهم به منظور بهره گیری دانشجویان در ایام امتحانات را منتشر می نماید که در زیر می خوانید:


معمولاً دانشجویان هنگام امتحانات از فرار تمرکز خود شکایت می‌کنند. بهتر است برای بهبود تمرکز خود روش‌های زیر را به کار گیرند تا امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارند:


* عوامل مزاحم محیطی مانند سر و صدا، شلوغی، سرما و گرمای زیاد را که باعث اختلال در تمرکز می‌شوند، حذف کنید.


*میزان مصرف موادغذایی مانند سبزی، میوه، لبنیات، مغزهای مغذی مثل گردو، بادم، پسته و فندق و محصولات دریایی مانند ماهی و میگو را افزایش دهید.


*در ایام امتحانات از مصرف مداوم نوشیدنی‌های گیاهی و چای سبز لذت ببرید و به این ترتیب به بهبود تمرکز خود کمک کنید.


* مصرف فست‌فودها و مواد غذایی دارای رنگ‌های شیمیایی، نوشابه‌ها را کاهش دهید تا به بهبود تمرکز و نهایتاً حافظه کمک کنید.


*استراحت کافی در یک فرد بالغ و رفع نیاز به خواب (6 تا 8 ساعت در شبانه روز) باعث بهبود تمرکز می‌شود. بی‌خوابی و خستگی از عوامل مهم اختلال تمرکز دانش آموزان و دانشجویان است.


*برای هر نوع فعالیت ذهنی اعم از کار با رایانه، مطالعه، نوشتن، تمرین و فعالیت‌های هنری وضعیت راحت بدن و نور کافی شرط لازم حفظ تمرکز است.


*پرخوری و گرسنگی باعث اختلال تمرکز می‌شود بنابراین بلافاصله بعد از ناهار یا شام زمان مناسبی برای فعالیت ذهنی نیست.


*قبل از شروع مطالعه باید تمام وسایل لازم مانند کتاب، دفتر، دائره المعارف، مداد، خودکار و... را آماده کنید.


* از آنجا که ابتدای صبح مغز انسان برای فراگیری آماده‌تر و تمرکز بیشتر است بنابراین مطالعه دروس حفظ کردنی را به این زمان موکول کنید.


*شایع‌ترین علت درونی اختلال تمرکز، اضطراب است با نام و یاد خدا که آرامش قلوب است می‌توان بر این اضطراب غلبه کرد و در موارد اضطراب شدید مشاوره و مراجعه به روانپزشک ضروری است.


*مدت متوسط حفظ تمرکز فعال در بالغین بین 45 تا 60 دقیقه است بنابراین توصیه می‌شود پس از یک ساعت مطالعه حدود 15 دقیقه استراحت کامل برای مثال نوشیدن یک فنجان چای، شنیدن صوت زیبای قرآن یا موسیقی آرام، حل جدول، خواندن چند لطیفه، نرمش و بازی‌های رایانه‌ای داشته باشید نه اینکه زمان استراحت را با مطالعه یک درس دیگر پر کنید.


*وجود هرگونه بیماری جسمی، درد و اختلال روان‌پزشکی تمرکز را مختل می‌کند در صورت وجود این حالات مراجعه به پزشک و درمان پیشنهاد می‌شود.


*انسان در هر لحظه فقط می‌تواند روی یک موضوع متمرکز شود بنابراین در زمان مطالعه یا هرگونه فعالیت ذهنی وجود یک یا چند فکر ناخواسته تمرکز را مختل می‌کند این مشکلی است که برای بیشتر افراد اتفاق می‌افتد بهترین روش برای رهایی از این افکار ناخواسته این است که قبل از مطالعه حدود 10 دقیقه اجازه دهید تا ذهنتان راجع به هر موضوع و مکان و زمان و شخصی که می‌خواهد فکر کند و بعد از آن، از ذهن خود بخواهید که بلافاصله برای یک دوره زمانی مشخص 45 تا 60 دقیقه در اختیارتان باشد و این روند به همین شکل تا پایان زمان مطالعه ادامه دهید البته امکان دارد این افکار باز هم شبیه میهمانان ناخوانده وارد شوند در این حالت باید این افکار را یادداشت کنید تا در زمان استراحت به آن فکر کرد با این روش اکثر این مشکلات مرتفع می‌شود و در موارد نادری که ذهنتان به این روش‌ها جواب ندهد باید به روان‌پزشک مراجعه کنید.


*مصرف داروها برای افزایش تمرکز افسانه‌ای بیش نیست. برخی داروها که برای افزایش تمرکز بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود نه تنها به بهبود تمرکز کمک نمی‌کنند بلکه می‌تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد.


منبع: سلامانه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار