۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۹۲۳۵۵
نشست امضای تفاهم نامه با پایگاه  isc
دانشگاه علامه‌طباطبائی طی نشستی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کرد.

به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این نشست گفت: هر چند در جلسه مدیران دانشگاه های سطح یک کشور، نقدهایی به رنکینگی که در ISC انجام می شود و نظام رنکینگ جدیدی که معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داده بود، وارد و به صورت کتبی ارائه کردیم ولی معتقدیم، اطلاعاتی که در ISC وجود دارد، می تواند به بالا بردن جایگاه دانشگاه کمک کند.


وی با بیان اینکه جنس فعالیت های ISC به دانشگاه ما نزدیک تر است، افزود: علم سنجی، کار کردن با داده های بزرگ در حوزه علوم مختلف، به حوزه علوم انسانی بسیار نزدیک است. به ویژه که ما، یکی از دپارتمان های فعال در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی را دارا هستیم و می توانیم همکاری های نزدیکتری با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام داشته باشیم.



سلیمی ابراز امیدواری کرد که هم برای کمک به تاسیس دفتر نمایندگی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دانشگاه تهران و هم برای همکاری های نزدیک، تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که بتواند تضمین کننده ارتباط با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام باشد.


وی اظهار کرد: اگر ما در شاخص های نسبت استاد به دانشجو، نسبت پژوهش ها به تعداد اعضای هیئت علمی و شرکت های دانش بنیان، اطلاعات صحیح را انتقال دهیم و پیشرفتی داشته باشیم، جایگاه ما در رنکینگ کنونی متفاوت می شود.


در ادامۀ این نشست محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را در قالب پنج معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات-امکانات و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی که مهمترین مأموریت‌های دانشگاه ها را در نظر می گیرند، ارزیابی و رتبه‌بندی می کند.



گفتنی است، در بخشی از این نشست پیشنهادهایی همچون، در نظر گرفتن کرسی های نظریه پردازی، عضویت در شوراهای تخصصی، عضویت در کمیته های تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سردبیری فصلنامه ها در بیرون از دانشگاه، عضویت در کمیته های علمی کنفرانس های بین المللی، میزان ارجاع به کتاب های استادان، تاثیرگذاری در عرصه رسانه، کمک به حل مسائل کشور و کارآمدی نظام برای افزایش شاخص های ارزیابی در حوزه علوم انسانی مطرح شد که دهقانی درباره پیشنهادهای ارائه شده توسط مدیران دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: حوزه موضوعی و نرمال‌سازی جزو برنامه های آتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است ولی برای انجام دادن و عملیاتی کردن آنها به زمان بیشتری نیاز است.


در پایان نشست نیز تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبائی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام امضا شد.


پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین پایگاه استنادی معتبر بین المللی است که با هدف ثبت، انتشار و ارزیابی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی، سال 2008 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان تصویب و در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار