۱۰ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۵
کد خبر: ۲۹۰۰۷۵
b18c443d93878e96e4358dd2b0a1fef504710e6f0e1abda0a39f6749d6522171--s

نشست استادان و نخبگان علوم اجتماعی با موضوع بررسی نقش‌آفرینی و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه از سوی پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، محمد تقی کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی گفت: قوه قضاییه نباید اقتدار خودش را تسهیل کند، بلکه این اقتدار که نماینده جلال یک حکومت است باید وجود داشته باشد و نماد متانت در گفتار، رفتار و نماد متانت در حقوقی و قضایی حرف زدن باشد.


کرمی با بیان اینکه قوه قضاییه باید از شعارها فاصله بگیرد، گفت: مردمی بودن قوه قضاییه موضوعی است که باید روی آن تامل کرد و ابتدا این مسئله را مورد بررسی قرار داد که مردمی شدن قوه قضایئیه چه ملاک و معیارهایی باید داشته باشد.


در ادامه این نشست، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با اشاره به اینکه در دنیا متداول نیست که رئیس دستگاه قضا در عرصه‌های مختلف ورود کند، گفت: اما در ایران شاید بد نباشد که رئیس قوه قضاییه بیش از انتظار دیده شده و رسانه‌ای شود.


وی در ادامه با اشاره به لزوم دوری دستگاه قضا از فضای انتخاباتی، اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه باید شخصیتی باشد که بدون هیچ برند و جهت گیری دیده شود و رمز موفقیت کار رئیس دستگاه قضا در همین است که فرا جناحی شناخته شود.


شالچی با اشاره به اینکه در یک دوران جامعه بر اساس اخلاق پیش رفت و در دوران جدید جامعه بر اساس عقل و تدبیر پیش می‌رود، اظهار کرد: مشکل اصلی جامعه این است که این تظیمات صورت نگرفته است، قوانین باید به گونه‌ای بازسازی شود که جامعه نیز بر اساس آن قوانین پیش رود. آنچه باید جامعه را پیش ببرد قانون است.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: قانون باید در جامعه دارای حرمت باشد و نقض آن نیز با برخورد جدی مواجه شد.


ستار پروین، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هم در پایان این نشست اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما بخش مهمی از جمعیت وجود دارد که در حال حاضر در معرض جرم هستند و در آینده ممکن است آنها را به عنوان مجرم قلمداد کنیم؛ از کودکان کار گرفته تا کودکان بی سرپرست. کودکانی که در آینده ممکن است ناهنجار شوند و جایی نیست که بتواند از این ناهنجاری در آینده جلوگیری کند.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: تعامل با دانشگاه‌ها موضوعی است که قوه قضاییه نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند. بنابراین لازم است که دستگاه قضا در ارتباط و تعامل با نخبگان و دانشگاهیان اقدامات ویژه‌ای داشته باشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبائی افزود: ما در تمام حوزه‌ها قوانین خوبی داریم اما شاهد شکسته شدن قانون در ابعاد مختلف هستیم. قانون نیازمند ضمانت اجرایی است و برای مبارزه با فساد باید از شکسته شدن قانون جلوگیری کرد.


وی در ادامه با بیان اینکه اگر خودم را به جای مسئول یک سازمان بگذارم اولین فکرم اولویت‌بندی خواد بود خاطر نشان کرد: اینکه تعامل با نهادهای مردمی اولویت یک قوه قضاییه است یا خیر سوالی است که برای من وجود دارد.


پروین با بیان اینکه اولویت اول قوه قضاییه ایجاد عدالت است، گفت: کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه اولویت دیگر دستگاه قضا است.


این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از بحث تعامل با نهادهای مردمی اظهار کرد: جامعه ایرانی خود جامعه‌ای است که می‌تواند نیازهای خود را برطرف کند. امروز شاهد این هستیم که عشایر در استان‌های مختلف در رسیدگی به دعاوی عملکرد خوبی دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار