۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۸۹۲۲۸
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

جلسه 335 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در ابتدای این جلسه و پیش از دستور، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به ارائه گزارشی پیرامون تولید علم در حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ 80درصد از عناوین کتب منتشر شده در ایران مربوط به حوزه علوم انسانی است.


وی افزود:‌ افزایش 30 برابری مؤسسات نشر کتاب و افزایش 340 برابری عناوین کتب تولید شده نسبت به ابتدای انقلاب، از دیگر آمارهای مربوط به تولید کتاب در حوزه علوم انسانی در کشور است.


سلیمی خاطرنشان کرد: تا به حال بیش از دو هزار کرسی ترویجی در حوزه نظریه‌پردازی برگزار شده است. براساس گزارش پایگاه علم‌سنجی ISC بیشترین سهم تولید علم در کشور متعلق به علوم انسانی است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد:‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس معیار ارجاع در نظام‌های ارجاع جهانی موجب حاشیه رانده شدن علوم انسانی خواهد شد.‌ تولید علم برای نظام‌های رتبه‌بندی، به‌نوعی به بهره‌کشی نظام جهانی علم از کارگران علمی جهان سوم برای تولید ثروت در این نظام‌ها بدل شده است.


به گفته سلیمی 650 میلیارد تومان از بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی قرار دارد و دستگاه‌های دولتی باید موظف باشند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار