به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، سیدکمال خرازی در جلسه هم اندیشی مدیران ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوریهای شناختی و مدیران دانشگاه علامه طباطبایی که در خصوص علوم شناختی، جایگاه آن در ایران و جهان و نیز راهکارهای توسعه همکاریها در محل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که علوم شناختی با همه حوزههای علوم انسانی در تعامل است، انتظار میرود این دانشگاه کارهای برجستهای را با دیگر دانشگاهها در این حوزه انجام دهد.
وی همچنین در ارتباط با معرفی علوم و فناوریهای شناختی به عنوان یکی از فناوریهای همگرای هزاره جدید، اظهار کرد: در کشورهای پیشتاز، نگرش شناختی در علوم انسانی غالب است.
خرازی با اشاره به تأثیرگذاری علوم و فناوریهای شناختی در آموزش و پرورش شناختی یا مدیریت شناختی و تأثیر آن در مطالعات یادگیری عنوان کرد: میتوان اطلاعات را به عنوان یک نود (node) و دانش را به عنوان اتصالدهنده بین نودها در نظر گرفت. در شبکههای اجتماعی ارتباطات افقی بین افراد مانند ارتباط بین نورونها است و هرچه تعامل بیشتری صورت گیرد، دانش و اطلاعات بیشتری تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: نکته جالب دیگر اینکه اگر القاء غیرمستقیم و ناخودآگاه باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین میتوان نوخاستگی در اجتماعات انسانی و بسیاری مسائل اجتماعی را با توجه به مدلهای ذهنی افراد تحلیل و پیشبینی کرد.
وی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه علوم و فناوریهای شناختی، بویژه فعالیت دانشگاههای خارج از کشور در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی، در مواردی نظیر فناوری پیگیر نگاه (eye tracking) در تصمیم گیری، علوم شناختی را یک حوزه گسترده و نه صرفاً یک رشته دانست.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در ادامه به معرفی انواع حمایتهای ستاد پرداخت و گفت: در حوزه آموزش باید هم در بخش دانشگاهی و هم در بخش عمومی فعالیت کرد و در این راستا در بخش عمومی امسال در هفته اول اسفند هفته آگاهی از مغز برگزار خواهد شد.
در ادامه نیز حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کرسی نظریه پردازی، رتبه اول کشوری را دارا هستیم و در چهار رشته اقتصاد، مدیریت، حقوق و ارتباطات، قطب علمی کشور به شمار میرویم.
وی در پایان با اشاره به برخی از فعالیتهای گروه پژوهش از اساتید دعوت کرد با مطالعه آییننامههای ستاد هرچه بیشتر از حمایتهای موجود در گسترش حوزه علوم و فناوریهای شناختی در رشته تخصصی خود بهره گیرند.