۰۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۸۵۱۸۸
مراسم افتتاحیه دوره آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی

مراسم افتتاحیۀ دوره های آموزش زبان فارسی دانشجویان مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی در سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، رضامراد صحرائی، رئیس این مرکز در این مراسم که با حضور دانشجویان زبان آموزی از کشورهای چین، کره، روسیه و... حضور داشتند، در سخنانی گفت: زبان فارسی در کشور چین سابقۀ زیادی دارد. بیش از هزار سال پیش  زبان فارسی در کشور چین رواج داشت و زمانی که ابن بطوطه به چین سفر کرد، ولیعهد گوانجو او را دعوت کرد و برای او مهمانی گرفت. در این جشن، سرودی به زبان فارسی می خوانند.
افاق را گردیده ام مهر بتان ورزیده ام     خوبان فراوان دیده ام اما تو چیز دیگری
صحرائی ادامه داد: ابن بطوطه ۶۰ سال بعد از مرگ سعدی به این شهر رفته بود و این یعنی مردم چین شعر های او را در همان زمان می دانستند.


او تصریح کرد: من در سفری که به ویتنام داشتم از کتابی رونمایی شد که مقایسه اندیشه های سعدی و یک اندیشمند ویتنامی بود.
صحرائی گفت: همچنین در سفری که به شانگهای داشتم مترجمان فارسی زبانی را دیدم که نزد خود می گفتم که ای کاش ایرانی ها هم همین‌قدر زبان چینی بلد بودند. به همین منظور برخی دانشگاه های مهم ایران مانند دانشگاه علامه طباطبائی، گروه زبان چینی تاسیس کرده اند و دانشجویان ایرانی در مقطع لیسانس ادبیات چینی درس می خوانند و ما با همراهی شما به زودی به این دانشکده سر می زنیم و با دانشجویانی که زبان چینی می خوانند، آشنا می شویم.
مدیر مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز کشور ما و کشور شما رابطۀ بسیار نزدیک و دوستانه ای دارد و در قدیم این ارتباط از طریق راه های آبی و دریایی وجود داشت. شما پل ارتباطی ما و کشور خودتان هستید، به هموطنانتان آنچه که می بینید از آداب و رسوم، تمدن، فرهنگ و مهمان نوازی ایرانی ها و... را اطلاع دهید.


صحرائی در ادامه در خصوص برنامه های مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان گفت: در مرکز زبان آزفا، برنامه های خوبی در نظر گرفته شده است. در نوبت صبح، کلاس هستید و بعد از ظهرها، هفته‌ای سه مرتبه از مکان های دیدنی تهران بازدید می کنید. تهران شهر امنی است و توریست ها به راحتی می توانند در شهر بگردند و با مردم ایران معاشرت کنند.


وی در ادامه برای بهبود زبان فارسی‌آموزان راه هایی را متذکر شد و تصریح کرد: شما باید در جریان اخبار کشور ایران باشید، فیلم های سینمایی ببینید تا آموزش زبان فارسی برایتان راحت تر شود. نکتۀ حائز اهمیت این است که یک ساعت یادگیری زبان فارسی در داخل ایران ارزشش بیشتر از 18 ساعت آموزش در کشور خودتان است، این موضوع دربارۀ هر زبانی صدق می‌کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: برای بهبود زبان فارسی باید خاطرات روزانۀ خودتان را یادداشت کنید و با استادان خودتان صحبت کنید. یادگیری زبان فارسی برای دوستان چینی بسیار سودمند است، زیرا شریک اصلی اقتصادی ما هستند. هزاران چینی در ایران زندگی می کنند و ایران با چین رابطۀ بسیار طولانی دارد و با یادگیری زبان فارسی می توانید پل ارتباطی بین کشور ایران و چین باشید.
صحرائی در ادامه افزود: طبق گفتۀ یونسکو، زبان فارسی یکی از زبان های کلاسیک است. فرق فارسی با دیگر زبان های کلاسیک در این است که فارسی امروز همان فارسی هزار سال قبل است، این در حالی است که  یک انگلیسی زبان نمی تواند متون قدیمی زبان خودش را بفهمد یا آن را به سختی درک می کند. این از ویژگی های زبان فارسی است. فارسی امروز همان فارسی هزاران سال قبل است به همین علت شما با یادگیری زبان فارسی وارد اقیانوس تاریخ می شوید.
وی تاکید کرد: زبان فارسی در 80 کشور جهان آموزش داده می شود. فارسی آموزان برای رسیدن به تاریخ انسانی این کار را انجام می دهند. در بسیاری از کشورها، یادگیری زبان فارسی برابر یادگیری تاریخ است و برای داشتن منابع معتبر باید به کتاب های زبان فارسی مراجعه کرد و ما به عنوان انسان های فرهیخته و دانشگاهی باید زبانی را بیاموزیم که به ما تاریخ را هم بیاموزد.
در ادامه این نشست، ماندانا تیشه یار، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی گفت: مردمان زیادی در زمان های گذشته به ایران آمده اند و در دانشگاه جندی شاپور ایران تحصیل کرده اند. باستان شناسان می گویند در این دانشگاه، پژوهشگران و استادانی از چین و هند هم می آمدند. مطمئناً در بین شما در آینده دانشمندان، بازرگانان و جهانگردان بزرگ و سرشناسی خواهیم داشت‌.
وی ادامه داد: این ترم که ما میزبان شما هستیم، از دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویانی به کره جنوبی، چین، روسیه و حتی به سوریه سفر کرده اند و در آنجا به تحصیل می پردازند.


تیشه یار افزود: تمام تلاش ما این خواهد بود که شما کمترین مشکل را در اینجا داشته باشید و یک دوره تحصیلیتان را با موفقیت ادامه دهید و درس بخوانید.
او تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و در منطقه غرب آسیا است. این دانشگاه بیش از ۱۷ هزار دانشجو و بیش از ۱ هزار و 500 استاد و مدرس دارد و یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران به شمار می رود.


تیشه یار گفت: فارسی آموزان بعد از اینکه موفق شدند زبان فارسی را بیاموزند می توانند برای تحصیل در این دانشگاه اقدام کنند و اگر با دانشگاه شما تفاهم‌نامه داشته باشیم تخفیف‌های ویژه ای به شما تعلق می‌گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار