۰۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۸۵۱۸۰
حجت الاسلام حسن ابراهیمی، مدیر مرکز علوم اسلامی نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی

هفته گذشته مرکز آموزش علوم اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد که طی آن، حجت الاسلام حسن ابراهیمی با حکم حجت الاسلام و المسلمین اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان مدیر این مرکز منصوب شد. به همین دلیل خبرنگار عطنا، مصاحبه ای با حجت الاسلام ابراهیمی دربارۀ اهداف و برنامه های این مرکز انجام داده است که مشروح آن در پی می آید.


لطفاً دربارۀ برنامه های این مرکز و چیستی و ماهیت آن توضیحاتی بفرمایید؟


همانطور که رهبری فرموده‌اند، دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دینداری، ایثار و از خود گذشتگی، ایستادگی، پایداری و مقاومت است و همچنین مظهر تدبیر و حکمت؛ مراکز علمی و دانشگاه‌­های ما میدان‌های جنگ نرم انقلاب هستند. اینها مظهر حماسه‌های علمی، معنویت و دینداری،‌ آرمان‌خواهی و از خودگذشتگی و ایستادگی و پایداری بر مبانی انقلاب و ارزش‌های دینی هستند. مرکز آموزش علوم اسلامی که در دانشگاه علامه طباطبائی(ره) پایه‌گذاری شده، مرکزی است آموزشی-تربیتی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که با ثبت‌نام، جذب معرفت‌جو می‌کند که پس از انجام مصاحبه در دوره‌های آموزشی-تربیتی این مرکز شرکت داده می‌شوند. نظام آموزشی این مرکز بر اساس نظام پودمانی و در دوره‌های متداوم همزمان با سال تحصیلی دانشگاه از مهرماه تا خرداد ماه برگزار می‌شود، ولی به دلیل مراعات تقویم آموزشی دانشگاه و امتحانات دانشجویان، این دوره به دو نیم‌سال اول و دوم تقسیم می‌شود؛ که البته ممکن است گاهی دوره‌های پودمانی به صورت متمرکز و فشرده در اردوهای متفاوت برای دانشجویان برگزار شود و دانشجویانی که معرفت‌جوی این مرکز هستند این دوره‌ها را بدین شکل بگذرانند.


این پودمان ها شامل چه مواردی هستند؟


پودمان‌های مرکز شامل درس‌های الزامی و بعضی درس‌هایی که مرکز برای معرفت‌جویان برنامه‌ریزی خواهد کرد، می‌شود که مواد درسی یا عناوین‌ درسی را می‌توان در این قالب‌ها گنجاند. یک بحث، بحث نظام اندیشه است. نظام اندیشه اسلام و نظام اندیشه معارض، یک بحث دربارۀ مباحث جهاد اکبر یا همان مباحث اخلاق دینی و اسلامی است. بحث دیگر راجع به مباحث تاریخ اسلام و تاریخ معاصر،‌ سبک زندگی و جریان‌شناسی است. این مباحث در این مرکز خدمت معرفت‌جویان ارائه می‌شود. همچنین یک سری کارگاه‌های مهارت‌افزایی در دستور کار است به اسم کارگاه‌های رسالت الهی، که در این کارگاه‌ها معرفت‌جویان این معرفت و مهارت را کسب می‌کند تا آنچه را در عرصه علم یاد گرفته است در عرصه اجتماع و محیط پیرامون خود پیاده کند. یعنی کارگاه رسالت الهی، این رسالت الهی که به گردن تمام انسان‌ها است که هر انسان باید در اجتماع و محیط پیرامون خود مبلغ آن معرفت و دانشی باشد که یاد گرفته است. یکی از واحدهای درسی ما همین رسالت الهی است که انشالله به معرفت‌جو این مهارت را یاد می‌دهد که بر پیرامون خود اثرگذار باشد.


آیا در پایان مدرکی هم به معرفت جویان این دوره ها داده می شود؟


بعد از پایان دوره، معرفت‌جویانی که این دوره را گذراندند، مدرک پایان دوره از سمت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صادر شده و به این افراد داده می‌شود که برای اخذ آن باید تمامی واحدها را بگذرانند و معدل حد نصاب را کسب کنند تا این مدرک صادر شود. یک نقطه مثبتی که می‌تواند دانشجویان را جذب این مرکز علمی کند این است که دانشجویان می‌توانند واحدهای درس‌های معارف خود را با گذراندن درس‌های این مرکز آموزش عالی معادل‌سازی کنند. یعنی طبق جدول تصویبی می‌توانند درس‌های معارف خود را معادل‌سازی کنند با درس‌هایی که در این مرکز آموزش علوم اسلامی می‌گذرانند. این معادل‌سازی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در 23 فروردین 1390 این شورا ماده واحده‌ای را تصویب می‌کند، مصوبه 686، به عنوان طراحی شیوه‌های نو و قالب‌های جدید برای ارائه درس‌های معارف اسلامی که این مصوبه، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را موظف می‌کند که شیوه‌های نوین در قالب‌های جدید با تولید محتواهای عمیق‌تر و کاربردی‌تر در مباحث تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کند. طبق این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس‌های خوانده شده در این مرکز، تطبیق داده شده و با درس‌های معارفی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، معادل‌سازی می‌شود؛ لذا معرفت‌جوی ما با گذراندن این واحدها می‌تواند تطبیق واحد انجام دهد.


هماهنگی‌های لازم با معاونت آموزشی دانشگاه در خصوص این تطبیق واحد و معادل‌سازی انجام شده است؟


بله! خود این مرکز و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ علامه طباطبائی(ره) با اداره آموزش و گروه معارف اسلامی دانشگاه رایزنی‌ها و تبادلات را انجام می‌دهد که ان‌شاالله دانشجویان و معرفت‌جویانی که در دوره‌های این مرکز حضور پیدا می‌کنند، درس‌هایی را که به طور کامل بگذرانند، می‌توانند تطبیق دهند. توضیحات تکمیلی در این مورد در سایت نهاد رهبری هم قرار داده شده است.


آیا شاهد شروع دوره‌های آموزشی مرکز آموزش علوم اسلامی در نیم‌سال تحصیلی جاری خواهیم بود؟


ما درحال برنامه‌ریزی هستیم که ان‌شالله از نیم‌سال تحصیلی جاری این دوره‌ها آغاز شوند، چون مقداری این مرکز با تاخیر شروع به کار کرد، ان‌شالله برنامه تحصیلی، خدمت دانشجویان و اداره آموزش دانشگاه رسانده می‌شود که زمان ثبت‌نام، مصاحبه وروردی و شروع درس‌ها و واحدهایی که باید بگذرانند چه زمانی است. ان‌شالله با یک شیوه نوین‌تر، عمیق‌تر و کاربردی‌تر بتوانیم مباحثی که در درس‌های معارف به سمع دوستان رسانده می‌شود، اینجا پررنگ‌تر و با قوت بیشتر گفته شود.


به نظر می‌رسد با بحث تطبیق واحد که بیان کردید،‌دانشجویان استقبال خوبی از این دوره‌ها کنند؟


بله! حالا سعی ما بر این است که دوره‌ها در این ترم شروع شوند شاید با یک ماه تاخیر. اگر در ترم جاری برگزار نشد که ان‌شالله برگزار می‌شود، از نیم‌سال دوم سال تحصیلی، ثبت‌نام‌های ما آغاز خواهند شد؛ ولی سعی ما این هست که در مهرماه این را انجام دهیم و با قوت با یاری حضرت حق، ان‌شالله پیش برویم.


محل برگزاری این دوره‌ها کجا است؟


محل برگزاری این دوره‌ها در پردیس دهکده المپیک دانشگاه علامه طباطبائی است(ره). زمان برگزاری کلاس‌ها طوری برنامه‌ریزی خواهند شد که این کلاس‌ها با درس‌های تخصصی دانشجویان دانشکده‌هایی که در خارج از این پردیس قرار دارند تداخل نداشته باشد. نکته دیگر اینکه ما از استادان مطرح و مجرب دانشگاه علامه طباطبائی (ره) استفاده خواهیم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار