۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۸۴۶۸۱
نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی سراسر کشور
دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در میزگرد تخصصی «بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی» که در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار شد، اعلام کرد: شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویی به دانشگاه ها ابلاغ شده و درآن بررعایت بیشتر حقوق دانشجویان تاکید شده است.



به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر صدیقی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه سازمان برنامه وبودجه به دانشگاه ها اظهار داشت: در بخش تغذیه اگر فقط فرض کنیم ۵۰ درصد دانشجویان روزانه از غذای دانشگاه استفاده کنند که در برخی از دانشگاه ها این آمار به ۸۰-۷۰ درصد می‌رسد؛ باید ۱۲۶ میلیون پرس غذا در ناهار و شام توزیع شود که ۱,۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که از سازمان برنامه و بودجه تقاضا کرده‌ایم کسری بودجه تغذیه دانشجویی را پرداخت کنند.
وی با تاکید برتوسعه رستوران های مکمل به جهت تنوع غذایی و رضایتمندی دانشجویان دانشگاه ها افزود: امسال یک افزایش حداقلی متوسط حدود ۳۰۰ تومان در هر پرس غذای دانشجویی صورت گرفته که تاثیر جدی در رفع کسری اعتبار ندارد. در این‌گونه موارد بهتر است که مسئولان دانشگاهی با شورای صنفی دانشگاه ارتباط بیشتری برقرار کنند و آنان را کاملاً شفاف در جریان امور قرار دهند.
دکتر صدیقی در ادامه به بخش تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه افتاده و رویدادهای ورزشی به طور منظم برگزار شده که در این خصوص می‌توان به برگزاری المپیاد قهرمانی در شیراز در سال گذشته و المپیاد همگانی در دانشگاه های بوعلی سینا و الزهرا (س) اشاره کرد؛ همچنین دانشجویان ما در یونیورسیاد بین‌المللی با اعزام یک کاروان کوچک رتبه نهم را کسب کردند.
وی گفت: در حوزه ورزش به دنبال توسعه فضاهای ورزشی در قالب طرح های زودبازده شامل اتاق تندرستی، چمن‌های مصنوعی و زمین کفپوش هستیم که در این زمینه با احتساب طرح‌های سال گذشته و سال جاری ۱۰۰ هزار متر مربع بر فضای ورزشی دانشگاه‌ها اضافه می شود.
دکتر صدیقی افزود: در این خصوص تا کنون ۲۷ زمین چمن مصنوعی در دانشگاه ها به بهره برداری رسیده و ۶ زمین چمن مصنوعی نیز به زودی به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: همچنین پذیرش دانشجویان غیر بورسیه و بورسیه غیر ایرانی در دستور کار قرار دارد که ما درصدد هستیم پذیرش دانشجویان بورسیه خارجی را کاهش داده و پذیرش با دریافت شهریه را افزایش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه فصل‌الخطاب در دانشگاه‌ها در هر کاری، ضابطه و قانون است، گفت: ضروری است مسئولان دانشگاهی به دانشجویان ناتوان اقتصادی که از حداقل‌ها هم محروم هستند توجه بیشتری داشته باشند و آنان را بیشتر در یابند.
لزوم بهره‌مندی مسئولان دانشگاه‌ها از توانمندی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در جهت انجام امور دانشگاه

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری گفت: مسئولان دانشگاه ها باید از توانمندی دانشجویان و تشکل های دانشجویی در جهت انجام امور دانشگاه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات دانشگاهی لازم است که روسای دانشگاه ها سیاست شریک‌سازی دانشگاهیان را دنبال کنند؛ اظهار داشت: ما باید با گفت‌وگو و مفاهمه، همه اقشار دانشگاهی را متقاعد کنیم که همه‌مان هم در مسائل و هم در محسنات دانشگاه سهیم هستیم و باید به کمک و همفکری هم مشکلات موجود را از میان برداریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید برپر تلاطم بودن حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: امروزه هر مساله و تغییری که در جامعه صورت می‌گیرد، سریعاً در دانشگاه نیز باز تاب می یابد و مدیریت مطلوب بر این موارد امکان‌پذیر نمی‌باشد مگر اینکه همه دست اندرکاران و اقشار دانشگاهی دست به دست هم دهند و با رسیدن به یک نقطه نظر مشترک در جهت حل مسائل اقدام کنند.
وی با اشاره به ظهور پدیده تشخص‌طلبی در میان دانشجویان گفت: ما با پدیده تشخص‌طلبی در میان دانشجویان مواجه هستیم و به این ترتیب بیشتر دانشجویان خود را ناظر می‌بینند تا مخاطب و به همین دلیل گاهی اوقات با هجمه‌های سنگین آنان به‌خصوص در فضای مجازی مواجه می‌شویم. البته این تغییر ذهنیت سریعاً در رفتار و اعمال دانشجو هم تاثیر می‌گذارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه این تغییرات در نحوه نگرش دانشجویان در حوزه‌های آموزشی و سیاسی هم نمود پیدا می کند؛ اظهار داشت: این شیوه به مساله حق و تکلیف مربوط می‌شود. دربرخی از جوامع محدوده حق و تکلیف افشار مختلف جامعه کاملاً معین و مشحص است. ما در دوره ای از تاریخ کشورمان به سر می‌بریم که حق نگاری به تکلیف نگاری می چربد و به همین دلیل با مطالبات ریز و درشت مواجه هستیم و هر قدر جامعه به سوی مدرن شدن پیش می‌رود، این مسائل بیشتر می‌شود.
دکتر غفاری در خصوص راه کار فائق آمدن بر این مشکلات و کم کردن فاصله ها بین اقشار دانشگاهی گفت: بخشی از کار که باید در حوزه فرهنگی بررسی شود این است که ما چه میزان از هنجارهای حاکم بر فضای دانشگاه‌ها در تمامی موارد را رعایت کرده‌ایم و البته در این خصوص از تاثیر عوامل بیرونی هم نباید غافل شویم.
وی افزود: همچنین در این خصوص باید یک هم‌ترازی نسبت به برداشت‌ها و تعابیراز هنجارها و رعایت آنها در سطح دانشگاه میان مسئولان و اقشار مختلف دانشگاهی به وجود آید و سعی ما باید رسیدن به یک اجماع و استفاده از ظرفیت‌های مختلف باشد.
افزایش ۴درصدی تخصیص دانشگاه‌ها/ رشد حدود ۲۲ درصدی در حوزه پژوهش

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه تخصیص دانشگاه‌ها در حال حاضر حدود ۳۷% است، گفت: با پیگیری‌های آقایان دکتر غلامی و دکتر نوبخت قرار است این میزان ۴% افزایش داشته و به ۴۰% تا ۴۱% برسد.
وی اظهار داشت: بعضی از اقلامی که دانشگاه‌ها در سلف سرویس دانشگاه ها مصرف می‌کنند رشد چشم‌گیری داشته و حداقل انتظار دانشگاه‌های ما این است که در شش ماهۂ اول سال ۵۰% اعتبار ابلاغی را تخصیص داشته باشند.
دکتر نظرپور افزود: دکتر نوبخت معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص تعمیرات اساسی دستورات خیلی صریحی دادند که تخصیص ۱۰۰% داده شود ولی تا دیروز که ما در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌کردیم متوجه شدیم که هنوز تخصیص ۱۸% باقی مانده و تغییری اتفاق نیفتاده است، امیدواریم این اتفاق هرچه سریع‌تر انجام شود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با توجه به بحث تغذیه دانشجویان و افزایش قیمت‌ها گفت: درخواستی به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شد که امسال حداقل ۴۰۰ میلیارد به این مورد اختصاص داده شود و با پیگیری هایی که شد تاکنون ۲۰۰ میلیارد کارسازی شده است که انتظار می‌رود که این امر به طورکامل عملیاتی شود تا دانشگاه‌ها از این پیچ بحرانی که در مهرماه دارند بتوانند به سلامت عبور کنند.
دکتر نظرپور از تخصیص حدود ۵۰% پاداش پایان خدمت به استادان و کارمندان دانشگاه ها خبر داد و افزود: براساس لیستی که دانشگاه‌ها ارائه کردند پس از بررسی در ستاد وزارت عتف به خزانه فرستادیم و امیدواریم که خزانه هم آن را عملیاتی کند وی تاکید کرد که ۵۰% افرادی که در سال ۱۳۹۷ بازنشست شدند از این پاداش بهره‌مند خواهند شد.
دکتر نظرپور درخصوص جذب نیرو در حوزه کارمندی بیان کرد: به دلیل بازنشستگی که در حوزه کارمندی رخ داده، ما نتوانستیم در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، دفاتر فنی، حقوقی و مالی افراد مناسبی را در دانشگاه ها جذب کنیم. مذاکرات زیادی با دانشگاه‌ها صورت گرفت، بررسی و کارشناسی انجام شد تا درخواستی که حدود ۵۶۰۰ نفر بود به ۲۶۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. اکنون باید پاسخ نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان اداری و استخدامی ارسال شود تا این ۲۶۰۰ نفر براساس آزمون عمومی و فراخوان به جمع مجموعه خوب کارشناسی دانشگاه‌ها بپیوندند.
دکتر نظرپور با اشاره به حوزه تامین مسکن اعضای هیئت علمی نخبه و جوان گفت: کارهایی انجام شده است که البته اکنون در ابتدای راه هستیم و اگر به نتیجه برسد آنها را هم اعلام خواهیم کرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم درخصوص بحث مدیریت سبز اظهار داشت: قدم‌های خوبی برداشته شده و مساعدت‌های خوبی در این زمینه از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و امیدواریم دانشگاه‌های ما هم بتوانند در حوزه مدیریت سبز پیشقدم شوند.
وی در پایان به عنوان نکته بسیار ضروری و مهم به بحث پژوهش اشاره کرد و افزود: در حوزه پژوهش در سال گذشته رشد حدوداً ۲۲% داشتیم، در حالی که درسال ۱۳۹۶ تخصیصی که به پژوهش دادند کمتر از دانشگاه‌ها بود که با این اتفاق خواستند بخشی از آن تخصیص را جبران کنند. مراکز پژوهشی و فناوری نیاز به توجه بیشتری دارند.
اتخاذ رویکردهای «امنیت خردگرا» و «امنیت اجتماعی شده» در دانشگاه ها

محسن پالیزبان رئیس مرکز حراست وزارت علوم در میزگرد بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی گفت: مرکز حراست دو رویکرد «امنیت خردگرا» و «امنیت اجتماعی شده» را اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به رویکردهای موردنظر مرکز حراست در دانشگاه ها گفت: مراکز حراست دو رویکرد «امنیت خردگرا» و «امنیت اجتماعی شده» را اتخاذ کرده‌است.انتخاب این رویکردها بر اساس ویژگی های خاص دانشگاه صورت گرفته است.ویژگی های ارمان گرایی، مطالبه گری، عدالت طلبی، حساسیت به مسائل داخلی وخارجی، خلاقیت، ابتکار، فداکاری و ایثارگری به دانشگاه جایگاه بی نظیری داده که مواجهه هوشمندانه با ان راه برون رفت از چالش های کشور است.آزادگی، استقلال و آزاداندیشی ذاتی دانشگاه که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم می باشد چشم ناظر و بینای جامعه برای اصلاح و بهبود امور کشور است.
رئیس مرکز حراست علوم تصریح کرد: معتقدیم برنامه ریزی امنیتی در دانشگاه بدون توجه به ویژگی های یاد شده امکان پذیر نیست.خردگرایانه بودن امنیت ایجاب میکند برنامه ریزی امنیتی بر اساس شناخت دقیق و صحیح از دانشگاه و ترتیبات نا نوشته حاکم بر آن باشد.اجتماعی بودن امنیت نیز ایجاب می کند علاوه بر حراست بخش های دیگر دانشگاه و دانشگاهیان در تامین امنیت و درونی سازی آن مشارکت داشته باشند.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات حراست در مجموعه وزارت علوم اظهار داشت: با انتخاب رویکرد حراست اجتماعی تلاش می کنیم زمینه مشارکت حداکثری دانشگاهیان در حل مسائل کشور فراهم شود ضمن آنکه تلاش می‌کنیم از دست اندازی و طمع بدخواهان به این سرمایه عظیم جلوگیری شود. اگر بخواهیم حراست اجتماعی را به طور خلاصه تعریف کنیم باید گفت: حراست اجتماعی، بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی و معنوی داخل دانشگاه برای دستیابی به دانشگاهی امن است.
رئیس مرکز حراست وزارت علوم در ادامه افزود: شواهد و قرائن و برخی براوردهای اطلاعاتی بیانگر آن است که ضد انقلاب به دنبال ضربه زدن به کشور از طریق ایجاد ناآرامی در دانشگاه و سرایت آن به جامعه میباشد. ما به عنوان کارگزاران این بخش بدبینانه‌ترین حالت را در نظر می‌گیریم تا بتوانیم در مقابل آن آمادگی کاملی داشته باشیم.
وی در ادامه توصیه های زیر را برای مدیریت بهتر اوضاع مطرح کرد:
*جلوگیری از نفوذ عناصر اخلال گر و ساختار شکن خارج از دانشگاه.
*حمایت از فعالیت قانونی تشکلهای شناخته شده.
*تعامل و گفتگوی مستمر بین مسئولین دانشگاه و دانشجویان.
*اهتمام و تلاش بیشتر برای اجرای آیین نامه صیانت از حجاب و عفاف.
*پرهیز از اقدام های پر شدت که موجب دو قطبی سازی می‌شود.
*توجه به امید و باور واعتماد به نفس و تعلق خاطر دانشجویان به دانشگاه.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار