وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در پاسخ به انتظار جامعه و مدیریت کلان باید اثرگذاری دانشگاه در جامعه را روزبهروز شفافتر و قابل دسترستر کنیم.
به گزارش عطنا، دکتر منصور غلامی در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که امروز در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد با بیان اینکه مدیریت در دانشگاه ها، مدیریت ویژه ای در کشور است چرا که ما با یک مجموعه پویا، زنده و رو به رشد هستیم، گفت: ما در جامعه تعداد زیادی از افراد را میبینیم که نگاهشان به سمت دانشگاه است، نخستین قشر خانواده ها هستند و انتظاری که از مدیران و نخبگان دانشگاه ها دارند، حل مسائل کشور و پرداختن به مباحث مهم مطرح در اذهان عمومی است.
وی در ادامه تصریح کرد:دانشگاه ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را پیدا کرده اند، باید توجه داشت که در پس هر نقدی که به دانشگاه ها می شود، یک ایده را ببینیم.
وزیر علوم با بیان اینکه مدیریت آموزش عالی اکنون در مقطع زمانی ویژه ای قرار دارد، افزود: این شرایط ایجاب می کند که با توجه به جمیع جهات، به مسیرهای جدید مدیریت و طرح ها و نیازهای مطرح شده، توجه جدی داشته باشیم.
وزیر علوم بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی به عنوان راهگشا در حل مشکلات تاکید کرد و گفت: مدیران دانشگاه ها باید شناخت بیشتر و وسیع تری نسبت به مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند. کاری که ما در وزارت علوم به آن ورود کردیم، این است که با روسای جدید دانشگاه ها، با برگزاری نشستی مبادله تجربه داریم. اگر قرار هست برای آینده آموزش عالی طرح بریزیم و این طرح استمرار یابد، نیاز به کار وسیع تری هست.
وزیر علوم با بیان اینکه اثرگذاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی روز به روز باید شفاف تر و ملموس تر شود، اظهار کرد: انتظاری از ما وجود دارد که این است که اثرگذاری دانشگاه ها باید محسوس تر باشد و طرح های پژوهشی بیشتر به سمت حل مسائل جامعه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
به گفته وی، خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه اجرا در مدیریت منابع انسانی و منابع مالی و دانشگاه های سبز اتفاقات خوبی رخ داده است. بطوریکه دانشگاه های کوچک از حوزه کسب درآمد در بخش آموزش به سمت تنوع بخشی در درآمدها حرکت کرده اند و این حرکت، در شروع مسیر قرار دارد و تبعات بسیار خوبی از اجرای آن به گوش می رسد.
وزیر علوم در ادامه به همکاری با دستگاه ها، وزارتخانه ها و دانشگاه های جوان در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در انجام پروژه های کشور با دانشگاه های متعدد جوانی همکاری داریم. در حال حاضر با این سوال مواجه هستیم که چقدر از فارغ التحصیلان توان ورود به بخش اجرایی در جامعه را دارند؛ در حالی که قبلا کارهای دولتی مد نظر بود اما امروز که ورود به بخش دولتی محدود شده، انتظار این است که جوانان در جامعه روی پای خود بایستند و با شناخت از فناوری به دنبال کارافرینی و اشتغال باشند.
غلامی با بیان اینکه در معاونت آموزشی رویکردی برای بازنگری دروس، سرفصل ها و نحوه ارائه دروس در جریان است، اظهار کرد: نظارت قوی تر دانشگاه ها در نحوه ارائه دروس می تواند ما را به هدف مورد نظر برساند. البته باید با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف مثل کارآموزی در صنعت و بخش کشاورزی این موضوع را جبران کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را به آینده امیدوار کنیم، خاطرنشان کرد: جریاناتی که یاس و ناامیدی را در فضای دانشگاهی منتشر می کنند، برای جوانان ما می تواند خطرناک باشد و دانشگاه ها و اساتید جوان نقش موثری در رفع این ناامیدی دارند.
وی همچنین با اشاره به تعداد قابل توجه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، گفت: آنچه که در سال های اخیر رخ داده، در پاسخ به خواست جامعه و پر کردن سهم دانشگاه ها در تبدیل دانش به فناوری و اشتغال بوده است. فاصله دور پارک های علم و فناوری منجر به رفت و آمد کمتر و در نهایت توفیقات کمتر خواهد شد.
به گفته وی، انحرافاتی از سوی کسانی که مخالف توفیقات دانشگاه هستند، وجود دارد که باید بخش فرهنگی از آن محافظت کند. علی رغم محدودیت هایی که وجود دارد اما روسا با همکاری مدیران فرهنگی توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشند.همچنین باید توجه داشت که در مقاطع خاصی این حمایت ها بسیار مهم است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه ها، اظهار کرد: در زمینه خدمات دانشجویی هنوز پوشش کافی نیست اما در حال حاضر پوشش ها افزایش یافته و هم کیفیت خدمات بهتر شده است. مشکلاتی در این بخش وجود دارد اما مرتفع خواهد شد.
وزیر علوم تاکید کرد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد. در خصوص تخصیص منابع مالی تجهیزات دانشگاه قول داده شده که به زودی اختصاص یابد. در زمینه بودجه جاری نیز قول داده شده، حداقل ۴ درصد به دانشگاه ها داده خواهد شد. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل و نگرانی ها مرتفع شود.
وی گفت: از روسا می خواهم که در ارتباط با بودجه ۹۹ فعالانه برخورد کنید و چالش ها و موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی اعلام کنید تا امسال در تصویب لایحه بودجه ۹۹ موثر واقع شویم.
وزیر علوم به طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: در درجه اول این طرح به معنای ارتقا کیفی است و باید نقاط ضعف شناسایی شود. همچنین باید از واحدها و موسسات کوچک حمایت و به سمت ماموریت گرا شدن هدایت شوند.
وی با تاکید بر اینکه گسترش کمی مراکز آموزش عالی به هیچ وجه توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که رشته های بین رشته ای تعریف نکنیم. به حوزه آموزشی باید نگاه ویژه ای داشته باشیم؛ چرا که ممکن است برخی دوره ها و مقاطع نیاز به بازنگری داشته باشند.
غلامی اظهار کرد: در سال های گذشته، حال و آینده بخش غیر دولتی نقش مهمی در انجام ماموریت آموزش عالی را به خصوص در حوزه آموزشی برعهده داشته و دارد. نظارت قوی تر بر روی این بخش نیز حائز اهمیت است.