۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۸۳۶۰۲
پنجاه‌و‌یکمین گردهمایی مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی کشور به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی

گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ابراز خرسندی از حضور در پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سخنانی گفت: در سال گذشته شاهد موفقیت های دانشجویان در عرصه های ورزشی و تربیت بدنی بودیم که در همین جا از همکاران خود در اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان و فدراسیون دانشگاهی برای سازماندهی برنامه های راهبردی جهت صعود به این قله های موفقیت قدردانی می کنم.


او ادامه داد: سال گذشته با وجود محدودیت‌های مالی کاروانی را به مسابقات یونیورسیاد اعزام کردیم که توانستند ۱۷ مدال را از آن خود کنند. کاروان دانشجویان اعزامی به ایتالیا با کسب رتبۀ نهم در عرصۀ ورزش های همگانی در سطح دنیا بار دیگر  ما را به قلۀ سربلندی ها رساندند.


در ادامه صدیقی به توسعۀ فضاهای فیزیکی در عرصه های ورزشی و تربیت بدنی اشاره کرد و اظهار کرد: باید برای ساخت فضاهای زود بازده برنامه ریزی کنیم. این فضاهای فیزیکی شامل چمن مصنوعی، زمین های رو باز با کف پوش و اتاق های تندرستی مخصوص خوابگاه های دانشجویی است.


رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: از سال گذشته بیش از ۷۰ پروژه در حوزه ورزش در دستور کار قرار گرفته است که ۳۱ پروژه افتتاح شده است، ۲۱ پروژه در حال انجام است و انتظار می‌رود که ۶ پروژه نیز با شروع سال تحصیلی افتتاح شود.


صدیقی گفت: در سال جاری ساخت ۲۰ پروژه زمین چمن و ۲۵ زمین روباز با کف‌پوش را در دستور کار داریم، اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  با اداره عمرانی این وزارتخانه هماهنگی‌های لازم در اجرای پروژه‌های عمرانی را دارد.


وی با بیان اینکه سال گذشته ۹ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه ورزش دانشگاهی اخد کرده‌ایم افزود: در سال جاری این اعتبار به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که در سال جاری ساخت ۶ استخر  و تعدادی سالن ورزشی را در دستور کار داریم.


معاون وزیر علوم با اشاره به احداث مرکزهای مشاورۀ تندرستی خاطرنشان کرد: این مرکزها با هدف استعدادیابی دانشجویان در عرصۀ ورزش و آگاهی از ضعف های جسمانی آنان ساخته شده است.


صدیقی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های نشاط‌ آور در دانشگاه‌ها  ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد. همچنین باید از فعالیت‌های داوطلبی حمایت شود. در المپیادها شاهد تلاش دانشجویان برای برگزاری این برنامه‌ها بودیم.


وی خطاب به مدیران تربیت‌بدنی خاطر نشان کرد: در سطح دانشگاه‌ها اعتبارات حوزه تربیت‌بدنی حفاظت کنند. امسال اعتبارات فرهنگی  و تربیت بدنی ادغام شده است. در ساختار سازمان امور دانشجویان بحث خدمات تغذیه و سراهای دانشجویی ممکن است دانشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند اما می‌خواهیم حوزه تربیت بدنی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها باقی بماند.


رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات دانشگاه‌ها در جذب خیرین حوزه ورزش پیشگام باشید؛ غیر از دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم، دانشگاه‌های پبام نور، علمی و کاربردی و فرهنگیان نیز زیر نظام آموزش عالی فعالیت‌های ورزشی هماهنگی داشته باشند.


صدیقی ادامه داد: مشکلات روان شناختی دانشجویان و تلاش مدیران تربیت‌بدنی با یکدیگر در ارتباط هستند، مقام معظم رهبری روز چهارشنبه گفتند (رزمندگان جنگ اقتصادی تولید کنندگان هستند)، به نظر ما هم مدیران تربیت‌بدنی رزمندگانی هستند که با رخوت و افسردگی دانشجویان در جنگ هستند؛ در ۶ سال اخیر فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تربیت‌بدنی راضی کننده است.



محمد حسین علیزاده: خود دانشجویان باید برگزارکنندۀ المپیادهای ورزشی دانشجویی باشند


در ادامه این نشست، محمد حسین علیزاده، مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در سخنانی گفت: اکنون در دانشگاه‌ها شاهد نهضت آموزشی در حوزه ورزش هستیم که برای آغاز این نهضت با ۱۳ فدراسیون مشارکت داشته‌ایم. با آموزش به مدیران تربیت‌بدنی می‌توان تحولی در حوزه ورزش دانشگاهی داشت.


وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری نشست‌های هم‌فکری در حوزه ورزش دانشگاهی هستیم، افزود: ما بسیاری مواقع نتوانستیم پروژه‌های ورزشی ارائه کنیم از همین رو نیاز به یک هم‌فکری و هم‌افزایی در این عرصه هستیم.

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید به عرصه آوردن دانشجویان خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد عوامل اجرایی المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان در دانشگاه‌های همدان و الزهرا دانشجویان بودند. در این المپیادها ۴ هزار دانشجو شرکت داشتند، ما در نظر داریم المپیادها به دست دانشجویان برگزار شود.

علیزاده با بیان اینکه برای ورزش دانشگاهی هیچ مأموریتی ابلاغ نشده است ادامه داد: ما خواستار انعکاس فعالیت‌های اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم در سطح دانشگاه‌ها هستیم . اکنون ما هیچ مأموریتی در عرصه ورزش کشور نداریم.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور بیان کرد: از سال گذشته ۷۰ پروژه حدود ۱۰۰ هزار مترمربع بنا در دست کار داشته‌ایم، بااین‌وجود ما خواستار مشارکت دانشجویان هستیم. در حال حاضر سرانه مشارکت دانشجویان در رویدادهای ورزشی دانشگاه‌ها ۲۰۰ هزار نفر است که امیدواریم در سال جاری این سرانه افزایش یابد.

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تمامی دانشگاه‌ها پروژه تندرستی انجام‌شده است در سه ماه ابتدایی سال ما شاهد تکمیل پروفایل تندرستی از دانشجویان سراسر کشور خواهیم بود.

علیزاده با تأکید بر مواظبت بودجه ورزش در دانشگاه‌ها گفت: در سال جاری بودجه ورزش و فرهنگی دانشگاه‌ها ادغام شده است که مدیران تربیت‌بدنی باید این بودجه را مواظبت کنند. در این موضوع هیچ خصومت و تقابلی وجود ندارد.

وی در خصوص مشارکت ورزشی زیر نظام‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این هماهنگی، نمایی از قدرت ورزش ملی است؛برگزاری المپیاد کشوری ورزش‌های همگانی منجر به ‌صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نماد ملی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار