۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۸۲۶۱
3

پروفسور الکساندر دوگین گفت: اگر ایران و روسیه یک همکاری عمیق و استراتژیک داشته باشند، هر دو کشور به یک نقطه نظر استراتژیک دست خواهد یافت که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است.


 به گزارش عطنا، «نشست راهبردی رابطه ایران و روسیه در جهان در حال گذار» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی،  برگزار شد. پروفسور الکساندر دوگین، مشاور ولادیمیر پوتین، در این مراسم گفت: همکاری ایران و روسیه می‌تواند جهانی چند قطبی بوجود آورد.


وی در پاسخ به این سوال که همکاری ایران و روسیه چه تاثیری بر روابط بلوک قدرت در آینده دارد، گفت: من فکر می‌کنم از آنجایی که ایران و روسیه، بیش از سایر کشورها در مقابل هژیمونی امریکا ایستاده‌اند، همکاری دوجانبه بین ایران و روسیه می‌تواند بنیانگذار یک حیطه جدید در بلوک قدرت باشد و بسیاری از کشوها را از وضعیت دو قطبی خارج کرده و جهانی چند قطبی به وجود آورد. قطب جدید حول محور ایران و روسیه می تواند حتی از اتحادیه شوس و بریکس هم موثرتر باشد.


دوگین افزود: در حال حاضر، ایران و روسیه دارای روابط بسیار گرم و صمیمانه‌ای هستند. اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که ما در گذشته در قرن بیستم برای روابط بهتر، می‌جنگیدیم، اما امروز همه اذعان داریم که روابط گرم و دوستانه تنها در سایه صلح محقق می شود.


این کارشناس روس خاطر نشان کرد: اگر ایران و روسیه یک همکاری عمیق و استراتژیک با هم داشته باشند، از یک طرف مطمئناً روسیه به یک نقطه نظر استراتژیک دست خواهدیافت که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است. از سوی دیگر، ایران هم می‌تواند به حمایت های هسته‌ای دست پیدا کند، امری تا کنون در این سطح سابقه نداشته است.


او در ادامه افزود: این همکاری می‌تواند سایر کشورهای اسلامی را نیز در برگیرد و و در نتیجه آن، تحول و انقلابی فراگیر در منطقه به وجود آورد.


2


مشاور پوتین ادامه داد: دوستی روسیه و ایران ساختار قدرت در جهان آینده را تغییر خواهد داد. برای رسیدن به این هدف باید به سختی کوشید و با جدیت مبارزه کرد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا مبنی بر اینکه چرا کشور ایران در جهان امروز، کشوری قدرتمند تلقی می شود، گفت: گرایش دینی و غیرمادی، عامل اصلی قدرت ایران است. همین رویکرد برامده از روحانیت و دین، باعث تمایز این کشور با سایر کشورها می شود.



مصاحبه: احمد طالبی

ترجمه: حسین جباری، محمد رضا مردانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
مهدی
-
20/11/1394 - 09:11
0
0
امیدوارم عطنامه آینه ای واقعیت های جامعه باشد,
پر بازدیدها
آخرین اخبار