۰۱ تير ۱۳۹۸ ۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۸۱۳۳۵
نشست معاونان دانشجویی دانشگاه های سطح یک و مناطق ده گانه کشور

نشست مشترک معاونان دانشجویی دانشگاه های برتر و مناطق ده گانه کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در این نشست گفت: من ابتدا چند مورد از جهت گیری های کلانی که در دور جدید خدمت خود در صندوق رفاه مدنظر دارم مطرح می کنم. جهت گیری های کلی را از این جهت عرض می کنم که تعاملات صندوق رفاه و دانشگاه ها به خصوص حوزه های مختلف دانشجویی و رفاهی اگر در یک چارچوب به رسمیت شناخته شده از طرفین این تعامل صورت بگیرد و انتظارات ما هم، انتظارات واقع بینانه و منطبق بر چارچوب های مشترک توافق شده ای باشد، منجر به ایجاد «اعتماد اجتماعی متقابل» می شود و این بزرگترین سرمایۀ هر سازمان و هر سیستمی است.


او ادامه داد: وقتی من چارچوب های خود را مطرح می کنم و همینطور شما بزرگواران چارچوب ها را مطرح می کنید، انتظارات متقابل ما از همدیگر مطرح می شود. یک نقطه تعادل و توافقی را پیدا می کنیم و بر آن تلاش می کنیم با یکدیگر همکاری کنیم.


مطیعی افزود: یک نگرش کلی را من در این بحث سرلوحه کارم قرار دادم و آن نگرش مبتنی بر مفهوم «توسعه» است. توسعه به مفهوم بومی سازی آن یعنی بهبود کیفیت زندگی جامعۀ هدف ما که دانشجویان در دانشگاه ها هستند و تلاش می کنم هم از منظر اهداف و هم از منظر سازوکارها بازتعریف کنم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور اظهار کرد: در این راستا رویکردهایی را دارم که خلاصه وار به بعضی از آنها اشاره می کنم و قطعاً می دانم در این چارچوب ما می توانیم با چالش و تنش کمتر و بهره وری بیشتر هدف مشترکی که بهبود «وضعیت رفاهی دانشجویان» است را پیگیری کنیم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین رویکرد من این است که از تمام ظرفیت های مالی و سرمایه های اجتماعی صندوق و همینطور سایر ظرفیت های موجود در کشور برای کمک به حوزه های دانشجویی دانشگاه ها استفاده کنیم.


مطیعی افزود: رویکرد دوم، بحث عدالت محوری از منظر توزیع منابع است. من منابع صندوق و حتی دانشگاه ها را فقط متعلق به یک گروه خاص دانشجو یا یک دانشگاه خاص نمی دانم. «عدالت درون نسلی» ایجاب می کند تا متناسب با ضریب برخورداری یا ضریب محرومیت دانشجویان خود در سراسر کشور تا جایی که ممکن است منابع خود را به آن بخش هایی اختصاص دهیم که محرومیت بیشتری دارند و تلاش کنیم اختلاف بین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار را زیاد نکنیم.


او تاکید کرد: این بدان معنی نیست که ما بیاییم جای دانشگاه هایی که با تلاش بیشتر و برنامه ریزی بیشتر وضعیت بهتری دارند با آن جاهایی که وضعیت مطلوب تری ندارند را عوض کنیم. باید تلاش کنیم با حفظ دانشگاه هایی که وضع بهتری دارند، دانشگاه های دیگر را هم به وضع مطلوب نزدیک کنیم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور تصریح کرد: بحث دیگر، بحث عدالت بین نسلی است. منابع صندوق و منابع کشور فقط مربوط به نسل حاضر نیست. سهم نسل های آینده باید به رسمیت شناخته شود. مفهوم نگرش مبتنی بر توسعه که گفته شد، می گوید ما توسعۀ پایدار را تلاش در جهت بهبود زندگی و کیفیت زندگی نسل حاضر به گونه ای که توانایی نسل های آینده را در دستیابی به زندگی بهتر کاهش ندهیم می داند.


مطیعی بیان کرد: وقتی از منظر این تعریف به موضوع نگاه می کنیم، بحث تعادل برقرار کردن بین حوزه سرمایه گذاری صندوق و حوزه حمایتی و رفاهی صندوق یک معنا و مفهوم بسیار مهمی  پیدا می کند.


وی گفت که حفظ ارزش دارایی های صندوق یکی از اهداف مهم این دورۀ مدیریت بنده است.


او ادامه داد: بحث قانون مداری یکی از مباحث بسیار مهم و رویکردهای اساسی است. هر جایی که وزارت علوم موفق شده است الگوی هیئت امنایی شدن را از فیلترهای قانونی کشور بگذراند، مخالفان جدی ای در این زمینه داشته است.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور تاکید کرد: بحث دیگر، آینده نگری است. طرح آمایش آموزش عالی و آثار آن بر نحوۀ انجام ماموریت های صندوق را به طور جد باید مدنظر قرار دهیم. بسیاری از دانشگاه های کوچک و متوسط ما با افت ورودی دانشجو مواجه هستند. آیا چهار یا پنج سال دیگر خیلی از این دانشگاه ها امکان ادامۀ حیات دارند یا خیر؟


مطیعی افزود: ما اجازه ندارریم سرمایه های کشور و وزارت علوم را صرف زیرساخت هایی کنیم که تجربه نامطلوب دهۀ اول انقلاب در خصوص مدرسه سازی در روستاها را مجدداً در آموزش عالی تکرار کنیم. ما باید توجه جدی به تحولات آینده در حوزۀ آموزش عالی، در حوزۀ طرح آمایش ما باید داشته باشیم.


او تاکید کرد که در اولویت قرار دادن ماموریت های اصلی صندوق موضوع مهم دیگر است.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور افزود: من از نگاه بسیار مترقی دکتر صدیقی تشکر می کنم که از همان روز اول درک بسیار عمیق و درستی از حوزه دانشجویی و وضعیت دانشگاه ها داشتند.


مطیعی گفت: سه حوزۀ اصلی وام، امور سراها و خوابگاه ها و آشپزخانه ها مدنظر هستند. اولویت های اولمان همین اولویت های سه گانه است و اگر بخواهیم به حوزه هایی به صورت محدود، ورود پیدا کنیم، حوزۀ ورزش و تندرستی دانشجویان است.


وی تصریح کرد: نکتۀ بسیار مهم، پرهیز از نگاه سلسله مراتبی از بالا به پایین در تعاملات خود و همکارانم در صندوق با دانشگاه ها است. روسای دانشگاه ها از «سرمایه های اجتماعی» کشور هستند. ما روزی می توانیم احساس کنیم که وظیفۀ خود را انجام داده ایم که باری از دوش شما برداشته باشیم. بنابراین این حفظ شأن دانشگاهیان اول در خصوص همکاران خود، بعد هم در خصوص دانشجویان باید وجود داشته باشد.


مطیعی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با نگاه مثبت از طرف مردم، نهادهای دانشگاهی را تقویت کنیم و از آن به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کنیم و این مسیر رو به نزولی که در حوزۀ جذب منابع مالی داریم هم از طریق خیّرین و هم از طریق طرح های مشارکت عمومی به یک فرایند موثر تبدیل کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار