۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۸۰۷۵۴
فرازمند

تحولات عرصه سیاسی خاورمیانه پرتنش‌تر و نگران‌کننده‌تر از همیشه پیش می‌رود. جنگ سرد میان ایران و حکام عرب منطقه با صحنه‌گردانی آمریکا هر روز و ساعت خبری دلهره‌آور را بر روی خبرگزاری‌های سراسر جهان منعکس می‌کند. اینکه هر یک از عوامل درون زا و خارج از متن چگونه و تا چه حد در این بین نقش آفریده و دیگرکشورهای منطقه تا چه میزان متاثر از این جنگ سرد خواهند بود و این تنش‌ها تا کجا پیش خواهد رفت سوال هایی است که تحلیل های سیاسی و ژئوپلیتیکی را داغ و پر طرفدار نموده است.


آنچه در این بین جلب توجه می‌کند رفتار سیاسی و با اصراری است که رسانه ملی در اعلان حمایت روس‌های اپورتنیست از ایران به نمایش می‌گذارد. وقتی رئیس‌جمهور قمارباز آمریکا برای بالا بردن سطح باج‌خواهی از ایران از توافق سیاسی موسوم به برجام، یک‌جانبه خارج شد؛ صدا و سیمای ما چنان از نقش‌حمایت‌گرانه روسیه از ایران سخن به میان آورد که گویی از سرزمین منجمد روسیه منجی بزرگی با نام پوتین برخاسته تا به جنگ تضییع حقوق انسان‌ها برود.


در این میان برگشت گذرا به حافظۀ تاریخی و اندک تامل سیاسی در ورای هیاهوی رسانه‌ای به ما گوشزد می‌کند که: جنگ (سخت و نرم) قدرت‌ها مثل تضاد تیغه‌های قیچی‌ای است که علیرغم تضاد ظاهری برای بریدن رگ‌های حیاتی جهان سومی‌ها به حرکت در می‌آید. لذا طبیعی خواهد بود که روس‌ها در وقت خود و پس از قطعی شدن معامله با غرب زیر پای ایران را خالی و ما را تنها بگذارند. آیا آن وقت شکاف در حال تعمیق ملت و دولت در کشور ما قابل ترمیم خواهد بود؟ آیا آن روز بر ملت ما که مشغول به تهیه آب و نان و نگران از شتاب قیمت ارز و سکه‌اند هزینه‌ای جدید تحمیل نخواهد شد؟


ما که به درازای تاریخ همسایه روس‌ها بوده‌ایم باید رفتارشناسی درستی از خرس قطبی داشته باشیم. آیا اشغال قفقاز و آذربایجان و شکافتن سینه مغان با مرز تحمیلی تزاری فراموشمان شده؟ آیا رفتار امپریالیستی سوسیالیسم استالینی در قبال فرقه خودساخته آذربایجان از حافظه‌مان پاک شده است؟ آیا چشم طمع اسلاوها به نفت شمال و سناریوی حزب تزریقی و دست نشانده توده از حافطه‌ی ما رخت بر بسته؟ آیا بخشش سهم ایران از خزر به وراث روسیۀ پدر مرده (شوروی) را به یاد نداریم؟ آیا دودوزه بازی‌های روس‌ها درمسائل مطروحه بین ایران و غرب در سال‌های اخیر یادمان نیست؟


آنگاه که رسانه ملی ما تصویر لاورف تزارتبار را با وجد روی آنتن می‌فرستد و تحلیل‌گران با نام کلی و مجعول کارشناس سیاسی از اقدام بشر دوستانه پوتین‌مدارها گزافه می‌گویند باید یادمان باشد که خرس قطبی هم گیاه‌خوار است و هم گوشت‌خوار!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار