۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۲۱:۲۴
کد خبر: ۲۷۸۱۴۸
دکتر نجفقلی حبیبی، قائم مقام هیئت مدیره انجمن اخلاق در علوم و فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «نجفقلی حبیبی» را شخصیتی موفق در عرصه های چندگانه تدریس، مدیریت دانشگاه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و فعالیت های اجتماعی توصیف کرد که در حوزه پژوهشگری و تصحیح آثار علمی نیز پیشرو بوده است.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، منصور غلامی عصر یکشنبه با ارسال پیامی به آئین نکوداشت «نجفقلی حبیبی» استاد دانشگاه و رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز خوشوقتی از برگزاری این آئین، در پیام خود تاکید کرد: دکتر حبیبی شخصیتی وارسته است که عمده زندگی پربار خود را صرف حضور در دانشگاه، آموزش در مقاطع تخصیلی مختلف، پژوهش و تفحص در متون و منابع دست اول، تصحیح و تطبیق کتاب و چاپ و نشر آثار علمی کرده است.
نجفقلی حبیبی (متولد ۱۳۲۰ در خوانسار) پژوهشگر فلسفه اسلامی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است ، پس از انقلاب اسلامی وی ریاست دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را به عهده داشته‌است. او همچنین اولین رئیس دانشکده علوم قضایی بود که در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شد.
وی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بود. وی نماینده مردم تهران در دوره سوم مجلس شورای اسلامی و به همین مناسبت عضو شورای بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ بود.
وزیر علوم در این پیام که غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وی آن را قرائت کرد، آورده است: کارنامه پرمایه و کاری دکتر حبیبی حکایت از شخصیتی موفق در عرصه های چندگانه کلاس درس دانشگاه، مدیریت دانشگاه ، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در مجامع و تشکل های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و پژوهش گری توانا دارد زیرا همه این ساحت ها، عرصه های مهم حیاتی برای او بودند و بنابراین هرگز یکی از را بر دیگری به بهانه های واهی رحجان نداده است.
غلامی تاکید کرد: او از مصادیق عالمی است که نهایت سعی و اهتمام خود را در مسیر ادای تعهداتی که هر انسان عالم و مسئول بر عهده دارد به کار بسته و توانسته است در مقام دانشمندی مسئول پایبندی به شئون دانشگاهی و التزام و تقید به مسئولیت های اجتماعی و تعهدات انسانی و اخلاقی را به خوبی در معرض دید و نظر جامعه دانشگاهی قرار دهد.
وزیر علوم در پیام خود خاطر نشان کرد: فروتنی عالمانه ویژگی ممتاز دکتر حبیبی است که به رغم کسب مدارج بالای علمی و رتبه های برتر دانشگاهی آن هم در حوزه های مهم حکمت و فلسفه به شهادت آشنایانش نه تنها وی را از مدار اخلاق و فروتنی خارج نکرده بلکه به صورتی تحسین بر انگیز بر تواضع او افزوده است و در کمال تواضع بی اعتبا به آنچه در محیط اجتماعی اش می گذرد، نبوده چرا که عالم اخلاق مدار و حساس به مصالح و سرنوشت انسان ها، مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شرایط زیست انسان ها مهم است.
وزیر علوم، از این استاد دانشگاه به نوان کنشگری یاد کرد که شجاعت پا گذاشتن به میدان عمل را دارد، از سرمایه معنوی و علمی و اعتبار دانشگاهی خود هزینه می کند و سخاوتمندانه و از سر اشتیاقی درونی وارد معرکه و میدان عمل اجتماعی می شود.
غلامی تاکید کرد: دکتر حبیبی در اکثر قلمروهایی که وارد شده، نقش تاسیسی و پیشرو داشته و با دقتی ستودنی تلاش کرده است امور را سامانی تازه و پایدار بخشد و اگر امروز نامی بزرگ و محترم دارد بر اساس باور دینی و شهودی ما از خیرخواهی و شفقت مسئولیت شناسی اجتماعی، تعهد و دقت علمی و حرکت در مسیر صلاح ملک و ملت و خلوص نیت اوست.
وزیر علوم ادامه داد: این همت و قدرشناسی را ارج می نهم و برای استاد تندرستی ، بهروزی و مزید توفیقات را از خداوند منان خواستارم و امیدوارم و آرزومندم که سالیان دراز از برکت وجود ایشان برخوردار باشیم.
از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در آیین نکوداشت دکتر حبیبی قدردانی و تاکید کرد: بزرگداشت این استاد به منزله تحسین و گرامی داشتن جایگاه علم و اندیشه است.
در ادامه این مراسم که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، غلامرضا ظریفیان دبیر علمی همایش، غلامرضا اعوانی، سیدکاظم اکرمی، حسن بلخاری، محسن رهامی، حسین سلیمی، رضا صالحی امیری و آیت الله غیاث الدین طه محمدی از استادان دانشگاه به بیان ویژگی های اخلاقی، علمی و مدیریتی حبیبی پرداختند.
این صاحب نظران عرصه علوم انسانی، صدق در گفتار، تواضع در رفتار، دلسوزی عمیق، توجه به کرامت همه اشخاص، برخورد انسانی و غیرسیاسی و شنیدن سخن مخالفان و پذیرفتن نقد صحیح آنها، پرکاری در زمینه علمی و معلمی تمام عیار، شخصیت اجتماعی و سیاسی، وسواس و دقت در پژوهش، دفاع از آرمان های بلند انقلاب و مردم، اعتدال و میانه روی و تلاش و کوشش برای انتقال میراث فرهنگی و اسلامی ایران را از جمله این ویژگی ها برشمردند.
حبیبی نیز در این همایش در سخنان کوتاهی از تمامی استادانی که در این مراسم سخنرانی کردند، قدردانی کرد.
در این مراسم حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس، الهه کولایی استاد دانشگاه تهران و فاطمه راکعی و هادی خامنه ای از فعالان سیاسی نیز حضور داشتند.
در پایان این مراسم از کتاب «حبیب معرفت» حاوی مجموعه ای از مقالات حبیبی در حوزه های مختلف است، رونمایی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار