۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۷۷۰۶۰
photo_2017-09-15_09-45-02-1024x682

رئیس هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی ایران بیان کرد: اگر مدرسه جایی باشد که استعدادها را بشناسیم و پرورش دهیم و هم تفکر انتقادی آموزش دهیم به طرف توسعه می‌رویم.


به گزارش عطنا، شیوا دولت آبادی، روان شناس و عضو هیئت علمی بازنشستۀ دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تغییر ساختار آموزش و پرورش طی چند سال اخیر گفت: کتاب‌های درسی در مقایسه با بیست سال پیش که بچه‌های من به مدرسه می‌رفتند بهتر شده است، یعنی مفاهیمی را به آن اضافه و یا داستان‌ها را عوض کردند و جاهایی سعی شده دروس مقداری تحلیلی‌تر باشند.


دولت آبادی اضافه کرد: سیستم ما در حال حاضر انتقال اطلاعات است، البته نه انتقال فکر و معلوماتی که پیچیده و مستقل باشد و امکان نقد و تحلیل به دانش آموز بدهد. نکته این است که این سیستمی نیست که دانش آموز را دانشمند کند و جای این موارد در سیستم ما خالی است.


او در ادامه افزود: بدون شک راه توسعه از مدرسه می‌گذرد، برای اینکه مدرسه جایی است که می‌تواند از این فرصت فوق العاده‌ای که دارد استفاده کند و مغز میلیون‌ها انسان و میلیاردها سلول مغزی را در اختیار تفکری بگیرد که به جانب توسعه برود، به سمتی که خلاق و مسئولیت پذیر باشد.


وی با اشاره به تعریفی از مفهوم توسعه در سیستم آموزشی گفت: از یک طرف توسعه به معنای این است که شانس انتخاب داشته باشیم اما متاسفانه این شانس را نداریم به همین دلیل استعدادها شناسایی و شکوفا نمی‌شوند. اگر مدرسه جایی باشد که ما هم استعدادها را بشناسیم، هم پرورش دهیم و هم تفکر انتقادی آموزش دهیم به طرف توسعه می‌رویم.


دولت آبادی افزود: توسعه یعنی اینکه ما در هر جایی که هستیم کارمان را مسئولانه و خوب انجام دهیم و بخواهیم از آن هم بهتر باشیم. مثل نگاهی که یک آلمانی به محصولی که تولید می‌کند دارد، من سال‌ها آلمان بودم و دیدم که مثلاْ در صنعت پیچ یک کالا را یک دور اضافه می‌پیچانند، با این تصور که مشخص باشد این کارِ آن شرکت است و با اطمینان تولید شده و هرگز باز نمی‌شود.


این روان شناس در پایان اظهار کرد: آیا ما محصولات کشورمان را با این کیفیت به بازار می‎فرستیم؟ مسیری که از بستر خانواده شروع می‌شود و از راه مهد کودک، مدرسه، دانشگاه و حرفه آموزی عبور می‌کند، مسیر رسیدن به توسعه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار