۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۰۱:۰۶
کد خبر: ۲۷۲۰۴
2

نشست اساتید مشاور فرهنگی انجمن‌های علمی دانشجویی با معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیران فرهنگی، به منظور ارتقاء جایگاه علمی و فرهنگی انجمن‌های علمی دانشجویی و بررسی مشکلات و راه‌حل‌های آن برگزار شد.


001001000
به گزارش عطنا، در ابتدای این نشست دکتر ملکی گفت: جایگاه معاونت فرهنگی دانشگاه از این نظر منحصر به فرد و حساس است که مباحث مربوط به این حوزه در رابطه با حیات اجتماعی انسان‌ها و زیر ساخت‌هاست.
وی با بیان اینکه فرهنگ ابعاد زیربنایی و بنیادی دارد، افزود: در دانشگاه کارهای مختلفی از جمله امور آموزشی، پژوهشی و ... انجام می شود و اگر در این بین فرهنگ به هم بریزد، همه چیز به هم می ریزد.
ملکی تصریح کرد: نوع نگاه به فرهنگ از ابعاد مختلف، مناسب و هم شأن جمهوری اسلامی نیست لذا اگر بخواهیم تقرب بیشتری به احکام اسلامی پیدا کنیم باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از معاونت فرهنگی و اجتماعی باید به معاونت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یاد کرد، اذعان داشت: این معاونت اگر بخواهد خوب اداره شود، نیازمند مدیریت خردمندانه توام با تشریک مساعی است.
وی از انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی و هنری به عنوان دو رکن قوی در معاونت فرهنگی یاد کرد و افزود: اگر این دو رکن خوب پایه گذاری نشود، در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
ملکی با اشاره به فعالیت این انجمن ها اظهار داشت: یک سری ارزش‌های علمی، هنجارها و رفتارهای علمی در بین دانشجویان باید تقویت شود درحالیکه به هر کدام از حوزه‌های فعالیت انجمن‌ها نگاه کنیم به نوعی فرهنگ علمی را می توان دید.
وی ادامه داد: انجمن باید محلی باشد برای تربیت علمی و تاکید حوزه فرهنگی دانشگاه نیز این است که در بین انجمن‌ها تولید علم مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از نواقص اساسی و جدی در انجمن‌ها، ضعف پژوهش است، خاطرنشان کرد: در انجمن‌ها، امر پژوهش در حد قابل ملاحظه‌ای نیست لذا باید خلاها را بررسی کرد و با تقویت ارتباط بین گروهی می توان شاهد آثار مثبتی در انجمن ها بود.
وی تاکید کرد: انجمن ها طراوت و پویایی لازم را ندارد لذا از اساتید مشاور انتظار داریم در این نشست جهت چگونگی افزایش کمی و کیفی و تقویت فعالیت‌های علمی در سال 95 به طور شفاف کمک کنند.
در ادامه این نشست خانم جلیلیان کارشناس انجمن‌های علمی دانشجویی به ارائه گزارشی از وضعیت انجمن‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها، کسب افتخارات توسط آنها در جشنواره‌های ملی حرکت، جایگاه انجمن‌ها در وزارت علوم و دانشگاه و ... پرداخت.
در ادامه نیز اساتید مشاور به ارائه پیشنهادات و ذکر محدودیت‌ها در خصوص ارتقای کیفی فعالیت‌های علمی پرداختند که از آن جمله می توان به چند مورد اشاره کرد: راه اندازی اتوماسیون اداری برای انجمن‌های علمی و کم کردن بروکراسی اداری، استفاده از فضای مجازی، اختصاص بودجه کافی به انجمن‌ها زیر نظر اساتید مشاور، تشویق مادی و معنوی از اعضای شورای مرکزی انجمن‌ها، حمایت از طرح‌های دانشجویی، ارزش‌گذاری برای فعالیت‌های علمی و دبیران انجمن‌ها، اعتماد به دانشجو و اساتید مشاور، تقویت فرهنگ انتقادپذیری و دوری از تفکرات جمود فکری در بین اعضای انجمن‌ها، استاندارد سازی فعالیت‌ها از سوی معاونت فرهنگی، هویت بخشی به انجمن‌ها، راه‌اندازی و استاندارد سازی ژورنال کلاب در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توانمندسازی و تقویت قدرت مدیریت و قدرت اندیشیدن در بین اعضای انجمن‌ها، راه اندازی یک یا چند مجله علمی ترویجی از سوی معاونت فرهنگی، تسهیل پرداخت‌های مالی، مشخص نمودن فرآیند و ساختار فعالیت‌های پژوهشی، انتشار کارهای دانشجویی به اسم خودشان، بروز رسانی فرآیندها و ساختار در معاونت فرهنگی و فعالیت‌های علمی، وجود ترکیبی از دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری در انجمن ها، راه اندازی انجمن فارغ التحصیلان و پیوند آن با انجمن‌های علمی دانشجویی، نبود فضا و مکان مناسب جهت فعالیت‌های علمی در دانشکده‌ها، کوتاه بودن عمر انجمن‌ها و ...
در پایان این نشست نیز دکتر محمودزاده مدیر فرهنگی نیز در خصوص سیستم اتوماسیون، گفت: درصدد هستیم سیستم جامع مدیریت فرهنگی را طراحی کنیم که تمام فرآیندهای مدیریت فرهنگی اعم از انجمن‌ها و کانون‌ها از طریق آن سیستم یکپارچه شود و رفت و آمدها به معاونت فرهنگی کمتر شود.


[gallery columns="4" ids="27209,27210,27211,27212,27213,27208,27207,27206"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار