۱۱ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۴۱۶
طرح تدبیر زندگی دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بر اساس «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» توانستیم 90 درصد دانشجویان نو ورودی را پوشش دهیم، گفت: اگر بتوانیم در سال آینده این طرح را در یکی از دانشکده‌ها به‌صورت واحد درسی انجام دهیم، قطعاً آن را به سایر دانشکده‌ها تعمیم خواهیم داد.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین سلیمی‌بجستانی، 10 آذرماه در نشست بررسی «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» در سالن کنفرانس معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (گزارش تصویری)، ضمن تشکر از میهمان‌ها، گفت: این برنامه طی سال‌های قبل به نحو دیگری اجرا می‌شد و فقط برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که این طرح برای دانشجویان کارشناسی ضروری‌تر است و یکی از تصمیمات خوبی بود که توانستیم بر اساس آن 90 درصد دانشجویان دانشگاه را پوشش بدهیم.



سلیمی‌بجستانی: تمام تلاش تبدیل این طرح به یک واحد درسی تبدیل می‌شود



وی تأکید کرد: تغییر دیگر این برنامه نسبت به سال‌های قبل، مدت زمان کارگاه‌ها بود که از 4 ساعت به 8 ساعت افزایش پیدا کرد، همچنین به دانشجویان تکلیف شد که حتماً در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند.


سلیمی‌بجستانی با اشاره به اینکه مشکلات دانشجویان در شرایط فعلی کم نیست، بیان کرد: شرایط و تکلیف ما در شغل روان‌شناسی و مشاوره متفاوت‌تر از سال‌های قبل است و باید بیش‌ازپیش این موضوعات را جدی بگیریم، ممکن است اتفاقاتی در خوابگاه بیفتد که گزارش آن اصلاً شنیده نشود، بنابراین مسائل حادتری نیز وجود دارد.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر نعمت‌الهی معاون آموزشی این دانشگاه، گفت: تمام تلاش ایشان این بود که این طرح را به یک واحد درسی تبدیل کنیم. ضمن‌آنکه  دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز رضایت خود را از این طرح اعلام کردند.


وی درخصوص هدف «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» بیان کرد: هدف از آموزش‌ها، حل مشکلات دانشجویان است ولی نگاه واقع‌بینانه این است که به دانشجویانی که در آینده درگیر این مسائل خواهند شد، آموزش‌های پیشگیرانه ارائه شود.


سلیمی‌بجستانی افزود: آموزش‌های پیشگیرانه درواقع اصلی است که به باور و صبر نیاز دارد که در آینده ممکن است این اطلاعات موردنیاز دانشجویان قرار بگیرد و ادامه این آموزش‌ها نیز کاملاً به‌جا و منطقی است.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان تصریح کرد: اگر بتوانیم در سال آینده این طرح را دریکی از دانشکده‌ها به‌صورت واحد درسی انجام دهیم، قطعاً آن را به سایر دانشکده‌ها تعمیم خواهیم داد.



نعمت‌الهی: باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم



در ادامه این نشست نادر نعمت‌الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: ما نیاز داریم که دانشجوها در دانشگاه، مهارت‌هایی را برای آینده خود یاد بگیرند و به‌همین دلیل کار بزرگ و خوبی با کمک دفتر مهارت‌افزایی، مرکز مشاوره و تلاش سایر دوستان انجام شد.


وی افزود: سال آینده مصوب کرده‌ایم که این طرح را در یک دانشکده به‌صورت یک واحد درسی ارائه دهیم اما اگر بخواهیم آن را به‌کل دانشگاه تعمیم دهیم باید به‌صورت کامل و درست پیش برویم و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.


نعمت‌الهی در همین زمینه ادامه داد: اگر درسی به‌عنوان یک واحد درسی ارائه شود باید کتابی با سرفصل‌های مشخص برای آن مدون شود، سال آینده نیز به‌صورت آزمایشی دریکی از دانشکده‌ها این طرح را اجرایی می‌کنیم و بعد اگر موفقیت‌آمیز بود به‌کل دانشجویان تعمیم داده می‌شود.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: ما قابلیت این را داریم که یک واحد مازاد را در ترم اول بگذاریم و به‌همین دلیل از مدرسان می‌خواهیم که این را برای ما مدون کنند تا برنامه‌ریزی مربوط به آن انجام شود، حتی می‌توان زمان کارگاه‌ها را نیز افزایش داد.



اکبری‌اقدم: فضای تنفس ذهنی جوانان متفاوت شده است



حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» را فرصتی خوب برای دانشجویان دانست و گفت: جوانان امروز بسیار متفاوت هستند، چراکه سرعت تحولات زیسته آنها بالا است، این سرعت کار را سخت می‌کند، فضای تنفس ذهنی این جوانان متفاوت شده و به‌نوعی از روش زیسته مناسب برخوردار نیستند.


وی ادامه داد: معلوم نیست شیوه زندگی جوانان نسل امروز چگونه است؟ به تعبیری معلوم نیست سنتی، مدرن یا پست‌مدرن هستند، حد و حدود آنها مشخص نیست و دچار سردرگمی هستند و به خاطر هویت هزاران تکه‌ای که برای نسل امروز اتفاق افتاده، طرح تدبیر زندگی دانشجویی برای آنها ضروری است.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: برای تقویت این طرح ارزشمند باید مدرسان آن را نیز تقویت کنیم تا به لحاظ نقش تربیتی به‌نوعی همراه آنها باشند، بنابراین هرچقدر خودمان را تقویت کنیم، مطمئناً فردی که به ما مراجعه می‌کند، مشتاقانه تلاش می‌کند تا مفقوده‌های ذهنی او را حل کند.


اکبری‌اقدم در همین زمینه افزود: استفاده از روش‌ها و شیوه‌های اثرگذار نوین، شناسایی موانع جذب مخاطبان و متن و همچنین بررسی زمینه زیسته دانشجو، می‌تواند اثرگذاری این طرح را افزایش دهد.



فرحبخش: تأمین استادان برای مرکز مشاوره به‌راحتی مقدور است



کیومرث فرحبخش، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در جمع‌بندی این نشست درخصوص «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» گفت: این طرح باهدف شناسایی مشکلات دانشجویان و رفع آنها از طریق مهارت‌های زندگی انجام شد، در ابتدا از آنها نیازسنجی‌هایی انجام شد که بحث‌های بسیاری را در پی داشت.


وی ادامه داد: دانشجو در این طرح باید ابتدا درباره ماهیت و چالش‌های زندگی دانشجویی بداند تا بتواند با این چالش‌ها مقابله کند.


رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی درباره سلامت روان دانشجویان، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند دارای چه مشکلات روحی هستند، در این کارگاه به دانشجویان آموزش داده شد که اگر این علائم را در خود مشاهده کردند به چه مراکز و سازمان‌هایی مراجعه و چطور آنها را رفع کنند.


فرحبخش، سوءرفتار را مشکل نسل جوان دانست و گفت: سوءرفتار پدیده شایعی که لازم است دانشجویان یاد بگیرند تا مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرند، بسیاری از آسیب‌های دانشجویان به این خاطر است که نادانسته و ناخواسته مورد سوءرفتار واقع شدند.


وی افزود: در این طرح روابط عاطفی دانشجویان، مهارت‌های برقراری ارتباط، مهارت‌های یادگیری تحصیلی، آمادگی و انتخاب شغل و معرفی مرکز مشاوره موردبررسی قرار گرفت.


رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: مشکلی ازلحاظ تأمین استادان برای کارگاه‌ها نداریم و این امر برای مرکز مشاوره به‌راحتی مقدور است، امیدواریم که در سال آینده بتوانیم این طرح را بهتر اجرا کنیم.


گفتنی است در این نشست از زحمات محسن محمدی، آزاده آزادی، هومن رجبی، محمد راضیه، بهناز سعیدی، رسول سفری، منصوره ابوالحسنی، فرشته پاک‌نژاد، اعظم دشتی، فاطمه سادات چاوشی، مهدیه ساسانی‌نژاد، زهرا صابری، سکینه عسلی، بیتا عظیمی، شیرین فصاحتی، فاطمه عابدی، سحر کیانی‌نژاد، سمیرا هاشمی، نرگس کرمانی، موسی نیکویی، مهدی وجدانی، حسین کارخانه، علی قلندرنیا، رضا گودرزی، غلامرضا محمدی، امیرحسین فرازمند، محمدحسین آسایش، میرسعید جعفری و جعفرسمری صفا با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.


با گزارش تصویری این نشست با ما همراه باشید؛

عکس: سمانه ستاری-عطنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار