۲۸ دی ۱۳۹۴ ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۶۳۵۳

مهندس سید شهاب صدری، مدیر فنی پروژه‌های عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا در رابطه با پیشرفت پروژه‌های عمرانی دانشگاه، اظهار داشت: سال 82 سه ساختمان در  مجموعه پردیس شماره یک واقع در دهکده المپیک وجود داشت.ساختمان مرکزی، دانشکده حقوق و دانشکده ارتباطات فعلی. این سه ساختمان بازسازی شد که در دوره ریاست دکتر حبیبی در سال 84 ساختمان مرکزی به دهکده المپیک منتقل شد.


او افزود: سال‌های بعد با حضور دکتر شریعتی دانشکده حقوق و روانشناسی به این مجموعه منتقل شدند. با توجه به این موارد در دوره‌ی جدید ما یک محیط خام نداشتیم که بتوان طرح جامع خود را در آن پیاده کنیم. توسعه  و اجرای طرح های جدید با توجه به وجود ساختمان‌های قدیمی و منازل مسکونی اطراف طراحی شده است.



معماری داخلی ساختمان مسجد دانشگاه، تلفیق هنر اسلامی ایرانی است


Sadri-02


وی در خصوص پیش برد تکمیل پروژه مسجد اظهار داشت: مجموعه‌ی مسجد از سه بلوک تشکیل شده‌است که بلوک یک آن در حال اتمام است. در سال 92 با حضور دکتر سلیمی باز تعریفی از نقشه مسجد انجام گرفت و نقشه بازنگری شد. طبق بررسی‌های انجام شده، به دلیل ضعف اسکلت ساختمانی، با هزینه سنگین و بررسی در بهترین آزمایشگاه‌های کشور مقاوم سازی صورت گرفت. این مسیر تکمیل شد و مشاوران خوب تعیین شدند و مشکلی از این جهت وجود ندارد. هم اکنون حدود 63 درصد از پروژه ساخت مسجد پیشرفت کرده‌است.


او افزود: گنبدی که از قبل طراحی شده بود با توجه به حجم زیاد و ضعف سازه‌ای بنا، مناسب ارزیابی نشد و گنبد فعلی با طرحی زیبا در نظر گرفته‌شده‌ است که به زودی روی ساختمان نصب می‌شود.


صدری ادامه داد: در رابطه با معماری داخلی ساختمان یکی از بهترین کارشناسان معماری کشور و مشاور احداث پروژه‌های عتبات، دعوت به همکاری شد تا هنر اسلامی ایرانی به خوبی تلفیق شود. پیش از این، سنگی سفید و یکپارچه، نمای بیرونی را شکل داده بود. این نوع معماری در زمان عثمانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گرفت که خیلی مناسب کشور ما نیست و بهتر بود از دستمایه‌های معماری ایرانی - اسلامی استفاده شود که این تغییرات صورت گرفته است.


مدیر فنی پروژه های عمرانی دانشگاه اضافه کرد: هنگامی که شروع به تغییر نقشه و اصلاح کار کردیم  با  6500 متر زمین که فقط برای مسجد تدارک دیده شده بود مواجه شدیم. طبق سرانه دانشگاه و حتی محله، این وسعت بسیار زیاد و به نوعی لزومی بر انجام این مجموعه نبود. به همین دلیل مجموعه‌های دیگر هم به مجموعه مسجد اضافه شد تا از محیط نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.


این مقام مسئول دانشگاه علامه، خاطر نشان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی، نهاد مقام معظم رهبری، یک موزه گالری برای نمایش آثار مختلف دانشجویان و یک اتاق ثابت که آثار و لوازم شخصی علامه طباطبائی قرار است در آن برای نمایش گذاشته شود از مجموعه‌هایی است که در این 6500 متری تدارک دیده شده است. با توجه به کوچک بودن فضای مرکز درمان دانشگاه، تصمیم بر این شد در این مجموعه عبادی و فرهنگی، یک مجموعه درمانی هم ساخته شود. این درمانگاه 600 متری خواهد بود و مجوزها از وزارت بهداشت گرفته شده و طی چند ماه آینده ضمن ارائه سرویس به دانشگاه به اهالی منطقه هم سرویس خواهد داد.



طرح کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه، یک طرح خاص و منحصر به فرد است


Masjed-New


مدیر فنی پروژه های عمرانی دانشگاه در رابطه با کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علامه گفت: ساخت پروژه کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه 38 درصد پیشرفت است. خوشبختانه طبق برنامه‌ی پیش‌بینی‌ شده، کارها صورت می‌گیرد و امیدواریم که حدود یک سال دیگر این پروژه به بهره‌برداری برسد. مجموعه کتابخانه یک مخزن دارد که در طبقه زیرزمین قرار داشته و گنجایش حدود 400 هزار جلد کتاب را دارد. البته اگر از تکنولوژی قفسه متحرک استفاده کنیم حدود 600 هزار جلد کتاب قابل گنجایش است. تاکید رئیس دانشگاه هم بر استفاده از تکنولوژی نوین برای نگهداری منابع مطالعاتی است.


وی ادامه داد: دو سالن برای خواهران و برادران با گنجایش بالا و کیفیت خوب با ظرفیت هزار نفر در نظر گرفته شده است.یک دیتا سنتر هم برای مجموعه کتابخانه پیش‌بینی کردیم که این مرکز داده‌ها، این امکان را فراهم می‌کند که کتاب‌های دیجیتال هم در دسترس دانشجویان و اساتید قرار گیرد.


او در ادامه اظهار داشت: این طرح کتابخانه یک طرح خاص است. در دانشگاه‌های کشور کتابخانه‌ای با این شکل و پیکره نداریم و با توجه به ملاحظات و دلایل موجود تصمیم بر این شد که به این نوع طراحی برسیم. با توجه به ساخت مجموعه‌های دیگر، کتابخانه باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که تمام ساختمان‌های اطراف این مجموعه از لحاظ بصری قابل دید باشد. کتابخانه به صورت بام سبز  خواهد بود و یک هماهنگی و هم بستگی با محیط پیرامون دارد و حجمی از ساختمان که بیرون از زمین است آزار دهنده نخواهد بود. ملاحظات معماری پایدار هم لحاظ شده است. دو طبقه زیر زمین قرار دارد و به نوعی یک عایق حرارتی هم به حساب می‌آید.



یک مجموعه خوابگاهی در پردیس شماره سه ساخته می‌شود


صدری عنوان کرد: دو خوابگاه خوب و بزرگ دانشگاه مجموعه سلامت و همت هستند که کمتر مشکلات ساختمانی و تاسیساتی را دارند. اما در رابطه با مابقی مجموعه‌های خوابگاهی پراکندگی و متفاوت بودن ظرفیت‌ها کمی چالش برانگیز است.


او افزود: در سیاست‌های آتیِ دانشگاه، مجموعه خوابگاه همت و سلامت حفظ خواهد شد چون هم از لحاظ وسعت و هم نزدیکی به پردیس مرکزی مشکلی ندارند اما در رابطه با بقیه خوابگاه ها چند پیشنهاد در دست بررسی است.


وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا با خرید ساختمان‌‌هایی در نزدیکی خوابگاه و یا دانشگاه که هنوز در مراحل اولیه ساخت هستند و متناسب با نیازها، خوابگاه بسازیم، اظهار داشت: پشنهاد دوم ساخت مجموعه خوابگاهی در پردیس شماره سه واقع در پارک خرگوش دره است. در قسمت غرب این مجموعه یک سایت خوابگاهی برنامه‌‎ریزی شده است که در حال پیگیری است تا با برطرف کردن موانع و مشکلات ساخت آن آغاز شود. این مجموعه ضمن ساختمان اسکان دانشجویان دارای پیست دوچرخه سواری، فضایی برای پیاده روی و مسجد خوابگاهی است.

صدری تاکید کرد: یک سری فعالیت های عمرانی در پردیس شماره سه آغاز شده است. یک سالن ورزشی استاندارد و یک بخش اداری در کنار این مجموعه در حال آماده‌سازی است که اساتید و دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند. قسمت شمال این مجموعه دو سالن فوتسال روباز هم  طراحی شده است که می‌تواند به تمام مجموعه‌های دانشگاه سرویس دهد.


مدیر فنی پروژه های عمرانی دانشگاه ادامه داد: مشکل سند مالکیت حدود ده هکتار از اراضی پارک خرگوش دره، در پردیس شماره سه دانشگاه،  رفع شده است و  منتظر درست شدن کار بقیه قسمت ها هستیم تا با سرعت کار ساخت پروژه ها را پیگیری کنیم. اگر شهرداری به تعهدات خود عمل کند، تا حدود یک سال و نیم دیگر کار سندها تکمیل می‌شود و ما هم در حال نهایی کردن طرح ساخت پروژه‌ها هستیم و همزمان با اتمام تملک، کار آن شروع می شود. از طرفی دیگر پیمانکار ساخت مجموعه دانشکده تربیت بدنی نیز انتخاب شده است و تا دو سال دیگر این ساختمان به بهره برداری می رسد.



فعالیت مرکز مشاوره دانشگاه در ساختمانی جدید ادامه می‌یابد


صدری در خصوص ساختمان مرکز مشاوره دانشگاه گفت: خرید ساختمان‌ها توسط معاونت عمرانی انجام نمی‌گیرد اما بازسازی توسط این معاونت انجام می گیرد. سعی بر انتقال مجموعه های دیگر دانشگاهی مانند معاونت دانشجویی به نزدیکی پردیس شماره یک دانشگاه هستیم تا مسافت، کاهش یابد و ایاب و ذهاب دانشجویان راحت‌تر شود.

او افزود: ساختمانی حوالی میدان ورزش خریداری شده و درحال بازسازی و تغییراتی است تا مرکز مشاوره دانشگاه در آن فعالیت خود را ادامه دهد. مساحت ساختمان 110 متر است و علاوه بر دانشجویان و اساتید به سایر مراجعه‌کنندگان هم خدمات می‌دهد.

مجموعه سالن‌های مرکز همایش دانشگاه با ظرفیت 1300نفر ساخته می‌شود


صدری در پایان گفت: جهت ساخت یک سالن همایش و ساختمان اداری در قسمت شمال کتابخانه، طراحی و برنامه ریزی کرده‌ایم. این مرکز شامل سه سالن است که ظرفیت هر یک از آن  200 نفر و سالن اصلی 650 نفر است که جمعاً حدود 1300نفر می توانند همزمان  در این مرکز همایش برنامه داشته باشند. یک سری سالن های کوچک‌تر برای برگزاری پنل‌های تخصصی در زمان برگزاری همایش‌ نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده است که حداکثر تا اوایل سال آینده، پیمانکار این پروژه مشخص می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار